پرده سینما

نمایندگان تایوان، اکراین و فرانسه به اسکار معرفی شدند

پرده سینما






 

 

 

کشور تایوان تریلر ترسناک روح به کارگردانی چانگ مونگ-هونگ را به عنوان نماینده خود برای رقابت در بخش غیرانگلیسی زبان اسکار انتخاب کرد.

 

جایزه اسکاربه گزارش مهر به نقل از هالیوود ریپورتر، چانگ مونگ هونگ کارگردان فیلم روح داستان مرد جوانی را بازگو می‌کند که بدنش توسط روح یک بیمار روانی تسخیر شده است.

ژوزف چانگ ستاره فیلم که نامش آ چوان است، آشپز جوانی است که به شکل عجیبی بیمار شده و برای مداوا به زادگاه خود در منطقه ای روستایی در تایوان می رود و با پدرش، وانگ با بازی جیمی ونگ، ورزشکار قدیمی هنرهای رزمی همخانه می شود. به تدریج مشخص می شود که بدن آ-چوان به تسخیر روح یک بیمار روانی در آمده و وانگ نیز برای حمایت از او مبهم ترین راه های اخلاقی را طی می کند.

کمیته انتخاب فیلم تایوانی برای اسکار در بیانیه خود آورده است: کارگردان با میزانسن دقیق خود، وضعیت اختلال روانی یک انسان در یک روستای دور افتاده را مورد بررسی قرار داده و فیلم، دنیایی جذاب و دلسرد کننده از خشونت و شکنندگی روح زندگی را در قاب سینما ایجاد می کند.

اولین فیلم سینمایی چانگ به نام پارکینگ در بخش نگاه ویژه جشنواره کن در سال 2008 پذیرفته شده بود. دومین فیلم او پرتره چهارم جایزه بهترین کارگردانی را در جشنواره اسب طلایی تایوان 2010 برای او به ارمغان آورد.

روح هفته گذشته در فستیوال فیلم تورنتو اکران شد. این فیلم در تاریخ 30ام آگوست در تایوان به اکران عمومی درآمد و همچنان روی پرده است. همچنین قرار است در فستیوال های بین المللی ونکوور، بوسان و توکیو نیز روی پرده برود.

تایوان تا کنون سه بار برای بهترین فیلم خارجی در اسکار نامزد شده و در سال 2000 برای فیلم ببر خیزان، اژدهای پنهان به کارگردانی آنگ لی جایزه اسکار را کسب کرد.

 

فیلم پاراجانف که به زندگی سرگئی پاراجانف کارگردان مشهور ارمنستانی می‌پردازد از سوی کشور اکراین برای اسکار سال 2014 معرفی شد.

 

پاراجانف به کارگردانی اولنا فتیسووا و سرگی اودیکیان محصول مشترک اکراین، گرجستان و ارمنستان – سه کشوری که پاراجانف در آنها کار کرد – و همچنین فرانسه است.

این زندگینامه تصویری دو میلیون یورویی موفقیت‌های جهانی هم داشته است و در جولای گذشته در فستیوال فیلم کارلو وی واری اکران شد و سپس در فستیوال بین المللی فیلم اودسا نمایش داده شد و جایزه دوک طلایی را برای بهترین فیلم اوکراینی به خود اختصاص داد. این فیلم در 12 سپتامبر سالجاری میلادی در اوکراین به اکران عمومی در آمد.

دنیس رژاوسکی، یکی از اعضای کمیته اکراین در بیانیه این کمیته اظهار کرد: معتقدم که پاراجانف چیزی بیش از یک حضور اکراینی به اسکار است. چیزی که ما را خوشحال کرد نه فقط انتخاب این فیلم، بلکه کیفیت و کمیت رقبای آن است. هم اکنون واضح است که در سال 2014 فیلم های برجسته ای داریم که درک مخاطبان از سینمای اکراین را تغییر خواهد داد.

پاراجانف کارگردان مشهور ارمنستانی - فرانسوی در گرجستان بزرگ شد و با درام تاریخی 1965 خود یعنی سایه های اجداد فراموش شده به شهرت رسید؛ فیلمی که جایزه بزرگ منتقدان و جایزه ویژه هیات داوران در فستیوال فیلم ماردل پلاتا را به خود اختصاص داده و در بیش از 12 کشور اکران شد.

پاراجانف با وجود موفقیت های بین المللی خیلی زود بوسیله نظریه پردازان شوروی سابق از فیلمسازی محروم شد و مدتی بعد به دلیل اتهامات گسترده به زندان افتاد و سال های زیادی را پشت میله های زندان گذراند. او پس از آزادی، افسانه قلعه سورام و افسانه های کهن در قفقاز را ساخت و در سال 1990 درگذشت.

 

فیلم سینمایی رنوار به کارگردانی ژیل بوردوس به عنوان نماینده کشور فرانسه برای بخش غیر انگلیسی زبان اسکار معرفی شد.

 

جایزه اسکاردر حالیکه فیلم برنده نخل طلای کن آبی گرمترین رنگ است به کارگردانی عبداللطیف کشیشه فاقد شرایط لازم برای ارائه به آکادمی اسکار در بخش بهترین فیلم غیر انگلیسی‌زبان تشخیص داده شد، کمیته انتخاب فیلم فرانسوی برای اسکار، رنوار به کارگردانی ژیل بوردوس را برای رقابت در اسکار برگزید.

شرکت ساموئل گلدوین این فیلم را به موقع و در ماه مارس گذشته در امریکا اکران کرد که 2.2 میلیون دلار نیز فروش داشت. هرچند این فیلم مدتی پیش ساخته شد اما معیارهای لازم را که اکران بین اول اکتبر 2012 تا 30 سپتامبر 2013 بود، داشت. این فیلم در تاریخ دوم ژانویه امسال در فرانسه اکران شد. در مقابل، فیلم "آبی گرمترین رنگ جهان است تا تاریخ نهم اکتبر اکران نمی شود در نتیجه مقطع 30ام سپتامبر را از دست داد.

داستان فیلم رنوار در منطقه کوت دازوخ (Côte d’Azur) در سال 1915 می‌گذرد و درباره پیرآگوست رنوار، ژان رنوار و زنی که مدل نقاش فیلمساز بود، است.

میشل بوکه بازیگر پیشکسوت فرانسوی، به همراه وینسنت روتیر و کریستا ترت در این فیلم نقش آفرینی می کنند. Fidélité Films این فیلم سینمایی را تهیه کرده و توسط Wild Bunch به فروش رسیده است؛ شرکتی که اتفاقاً آبی گرمترین رنگ جهان است را نیز به فروش رساند.

CNC هر سال کمیته ای را جهت انتخاب یک فیلم به اسکار تشکیل می دهد. این کمیته دو داور ثابت دارد و امسال هم ایزابل آدجانی بازیگر، سیلوت بادرو فیلمنامه نویس، لورن کانتت کارگردان، استلا بیالون تهیه کننده و رییس آکادمی سزار آلن ترزیان نیز در این کمیته حضور داشتند.

رنوار که اولین بار در جشنواره فیلم کن 2012 به نمایش درآمد، بیش از 500 هزار بلیت در فرانسه و 3 میلیون بلیت در عرصه جهانی فروخت. بیش از دو میلیون دلار درآمد این فیلم در آمریکا بود که عنوان موفق ترین فیلم خارجی زبان آن سال را برایش به همراه آورد.

با وجود این که فیلم عبدالطیف کشیشه که برنده نخل طلای امسال جشنواره کن شد از نظر بیشتر منتقدان و دست اندرکاران نماینده بهتری برای اسکار امسال بود، اما از آنجا که اکران این فیلم از 9 اکتبر در فرانسه انجام می شود و فیلمهایی که راهی اسکار می شوند باید پیش از اکتبر در کشور مبدا به نمایش درآیند، این فیلم نمی تواند امسال به اسکار برود.


 تاريخ ارسال: 1392/6/27
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.