پرده سینما

پنج کشور دیگر وارد رقابت اسکار شدند

پرده سینما









 

نمایندگان پنج کشور دیگر در بخش فیلم خارجی‌زبان هشتاد و ششمین دوره جوایز اسکار معرفی شدند.

 

جایزه اسکاربه گزارش خبرآنلاین، کانادا درام گابریل (Gabrielle) به کارگردانی لوییز آرشامبو را به عنوان نماینده خود در جوایز اسکار 2014 به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی معرفی کرد.

این فیلم درباره زنی به لحاظ ذهنی، عقب‌مانده است که می‌کوشد مستقل باشد.

گابریل اولین بار در دنیا در جشنواره فیلم لوکارنو نمایش داده شد و جایزه فیلم منتخب تماشاگران را برد. این فیلم کبکی بعدا اولین بار در آمریکای شمالی در جشنواره تورنتو روی پرده رفت.

گابریل ماریون ریوار بازیگر تازه‌کار در رمانس فرانسوی ‌زبان گابریل نقشی نیمه‌ زندگی‌ نامه‌ ای را بازی می‌کند و الکساندر لاندری بازیگر نقش مقابل اوست.

یک بخش از زندگی آهن جمع‌کن (An Episode in the Life of an Iron Picker) به کارگردانی دنیس تانوویچ فیلمساز بوسنیایی نماینده بوسنی و هرزگوین در جوایز اسکار است.

این درام اولین بار در دنیا فوریه پیش در بخش مسابقه بین‌الملل شصت و سومین دوره جشنواره فیلم برلین نمایش داده شد و جایزه بزرگ هیئت داوران همچنین جایزه خرس نقره‌ای بهترین بازیگر مرد (نظیف موییچ) را گرفت. فیلم جدید تانوویچ اخیراً در بخش سینمای معاصر جهان جشنواره تورنتو هم روی پرده رفت.

یک بخش از زندگی آهن جمع‌کن که تولید مشترک بوسنی و هرزگوین، فرانسه و اسلونی است، داستانی واقعی درباره یک اتفاق غیرمنتظره است که برای یک خانواده فقیر از اقلیت‌ روما در بوسنی و هرزگوین روی داد. نقش قهرمانان فیلم را شخصیت‌های واقعی بازی می‌کنند.

تانوویچ که برای درام ابزورد سرزمین بی‌طرف (2001) درباره جنگ داخلی در بوسنی برنده اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان شد، در برلین درباره یک بخش از زندگی آهن جمع‌کن، گفت: «یک گزارش خبری درباره زنی که پس از یک سقط جنین غیرعمدی نتوانست تحت مراقبت‌های پزشکی قرار بگیرد، منبع الهام من برای ساخت این فیلم بود.»

یک بخش از زندگی آهن جمع‌کن با بودجه‌ای درحدود 17 هزار یورو (23 هزار دلار) در 9 روز با استفاده از یک دوربین دیجیتال روی دست فیلمبرداری شد.

ایسلند هم با فیلم اسب‌ها و آدم‌ها (Of Horses and Men)، اولین فیلم بلند داستانی بندیکت ارلینگسون در رقابت اسکار فیلم خارجی‌زبان شرکت می‌کند.

داستان این درام/کمدی 85 دقیقه‌ای که این هفته در جشنواره فیلم سن سباستین روی پرده رفت، در اجتماعی دورافتاده از پرورش‌دهنده‌های اسب روی می‌دهد و به گفته پیتر برادشاو منتقد روزنامه گاردین، اسب‌ها در فیلم به لحاظ دراماتیک حضوری تقریباً برابر با انسان‌ها دارند.

فیلمنامه اسب‌ها و آدم‌ها را خود ارلینگسون نوشته که در ایسلند یک بازیگر معروف و کارگردان تئاتر است.

فریدریک تور فریدریکسون تهیه‌کننده اسب‌ها و آدم‌ها است. او خودش یک کارگردان است و فیلم بچه‌های طبیعت ساخته او سال 1992 نماینده ایسلند در بخش اسکار فیلم خارجی‌زبان بود.

جایزه اسکارفیلم زیبایی بزرگ به کارگردانی پائولو سورنتینو نماینده ایتالیا در بخش فیلم خارجی‌زبان هشتاد و ششمین دوره جوایز اسکار است.

تازه‌ترین ساخته پائولو سورنتینو نوعی بزرگداشت زوال و شکوه شهر رم در میان رخوت این روزهای ایتالیاست.

از زیبایی بزرگ (The Great Beauty) به عنوان ادای احترام عصر برلوسکونی به فدریکو فلینی بخصوص فیلم زندگی شیرین او یاد می‌شود.

تونی سرویلو در این فیلم نقش نویسنده‌ای سالخورده به نام جپ گامباردلا را بازی می‌کند. او به لطف رمان معروفی که 40 سال پیش نوشته همیشه مطرح بوده و اکنون در 65 سالگی زندگی یکنواختی دارد. در همان حال که جپ به این فکر می‌کند که نوشتن را از نو آغاز کند، شیوه زندگی لذت‌جویانه و ثروت خود را زیر سئوال می‌برد.

داستان زیبایی بزرگ در پسزمینه درخشش گروتسک رم یا همان شهر ابدی و در بحبوحه تنگنای سیاسی، اقتصادی و فرهنگی ایتالیایی معاصر روایت می‌شود.

این فیلم اولین بار در دنیا ماه مه پیش در بخش رسمی جشنواره کن به نمایش درآمد و اخیراً در جشنواره تورنتو هم روی پرده رفت.

سورنتینو در کن به خبرنگاران گفت: «فیلم می‌کوشد فقری را به تصویر بکشد که مادی نیست. در همان حال سعی نکردیم با نشان دادن آنچه هست و مظهر کشورمان است، قضاوت منفی داشته باشیم.»

سرویلو هم گفت: «شما پرتره شهری را دارید که مظهر یک موقعیت انسانی مشخص است. این تصویر اصلا مظهر امید نیست، بلکه نمادی از فرصت‌های از‌دست‌رفته در گذر زمان است.»

زیبایی بزرگ از 21 مه در ایتالیا اکران شد و به فروش بسیار خوب 8.7 میلیون دلار دست پیدا کرد. این فیلم ماه نوامبر در ایالات متحده اکران می‌شود. 

زیبایی بزرگ را یک کمیسیون متشکل از گروهی کارشناس شامل لیلیانا کاوانی کارگردان به نمایندگی از ایتالیا انتخاب کرد.

نقدهای مشتاقانه منتقدان بین‌المللی باعث شده «زیبایی بزرگ» قوی‌ترین رقیب ایتالیایی اسکار بخش فیلم خارجی‌زبان در سال‌های اخیر باشد.

لی مارشال منتقد اسکرین دیلی در نقدی بر زیبایی بزرگ از آن به عنوان «یک قطعه فیلمسازی استادانه» یاد کرد و نوشت: «یک دیوارنگاره سینمایی غم‌انگیز و دلزده، از رم معاصر که هم به لذت‌گرایی مالیخولیایی زندگی شیرین یا رم فلینی ارجاع می‌دهد و هم به زوال امپراتوری رم.»

ایتالیا آخرین بار سال 1999 با فیلم زندگی زیباست روبرتو بنینی برنده جایزه اسکار این بخش شد.

سورنتینو سال 2008 برای فیلم ستاره درباره جولیو آندروتی نخست وزیر پیشین ایتالیا جایزه هیئت داوران جشنواره کن را دریافت کرد و دو سال پیش هم فیلم این جا باید باشد با بازی شان پن را در بخش مسابقه اصلی این جشنواره داشت.

درام خانوادگی 15 سال به اضافه یک روز به کارگردانی گراسیا کرختا به نمایندگی از اسپانیا در بخش فیلم خارجی‌زبان جوایز اسکار 2014 رقابت می‌کند.

گراسیا کرختا در فیلم جدیدش 15 سال به اضافه یک روز (15 Years Plus a Day) بار دیگر به موضوع مورد علاقه خود که فعل و انفعالات خانوادگی و روابط بین نسل‌هاست، می‌پردازد.

این بار موضوع فیلم، روابط به‌هم‌ریخته بین یک مادر، پسر سرکش و پدر خود اوست. پدر زن که قبلاً نظامی بوده، مردی بسیار منضبط است و  وقتی پسر از مدرسه اخراج می‌شود، مسئولیت او را به عهده می‌گیرد. 

15 سال به اضافه یک روز ماه آوریل در جشنواره مالاگا برنده جوایز بهترین فیلم و فیلمنامه شد.

این فیلم را جراردو هررو و مانوئلا بسیوسکی تهیه کرده‌اند که سال 2010 فیلم آرژانتینی راز چشمان آن‌ها به تهیه‌کنندگی آن‌ها برنده اسکار فیلم خارجی‌زبان شد.

ماریبل وردو که بیش از همه برای بازی در فیلم و مادر تو هم ساخته آلفونسو کوارون شهرت دارد، بازیگر اصلی 15 سال به اضافه یک روز است.

سه فیلم دیگر فهرست کوتاه نامزدهای اسپانیا برای حضور در اسکار 2014، آدم‌خوار ساخته مانوئل مارتین کوئنکا، خانواده متحده به کارگردانی دانیل سانچز آروالو و عقرب عاشق سانتیاگو زانو بودند.  

اسامی پنج نامزد نهایی بخش اسکار فیلم خارجی‌زبان پنجشنبه 16 ژانویه 2014 (26 دی) همراه نامزدان دیگر بخش‌ها اعلام خواهد شد.

هشتاد و ششمین دوره جوایز آکادمی یکشنبه دوم مارس (بامداد دوشنبه 12 اسفند به وقت ایران) در دالبی تیه‌تر در هالیوود اند هایلند در لس آنجلس برگزار می‌شود.


 تاريخ ارسال: 1392/7/4
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.