پرده سینما

واکنش نویسنده نیویورک‌ تایمز به انتخاب«گذشته» برای اسکار

پرده سینما









لری روتر نویسنده نیویورک تایمز در یادداشتی که در این رسانه به چاپ رسانده است عنوان کرد انتخاب فیلم سینمایی گذشته به کارگردانی اصغر فرهادی نشان‌دهنده فضای باز فرهنگی در ایران است.

 

پوستر فیلم گذشتهبه گزارش مهر، لری لوتر نویسنده نیویورک تایمز در یادداشتی نسبت به انتخاب فیلم سینمایی گذشته از کشور ایران برای حضور در مراسم اسکار سال 2014 واکنش نشان داده و نسبت به این انتخاب تحلیلی ارائه داده است.

در این یادداشت می خوانید: از دو ماه پیش و بعد از روی کار آمدن دولت جدید ایران به ریاست جمهوری حسن روحانی، تغییراتی درباره دیدگاه سیاسی ایران نسبت به آمریکا بوجود آمده است. اما این تغییرات در سطح سیاسی باقی نمانده و ایران با انتخاب فیلم سینمایی گذشته به کارگردانی اصغر فرهادی، پیام های فرهنگی را نیز به این تغییر دیدگاه افزوده است.

اصغر فرهادی دو سال پیش با فیلم جدایی نادر از سیمین جایزه اسکار بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان را از آن خود کرده بود. این فیلم درام درباره یک زوج ایرانی است که زندگی مشترک آنها دستخوش بحران شده است اما داستان فیلم گذشته ساخته اصغر فرهادی که امسال به اسکار فرستاده شده است بیشتر در پاریس اتفاق می افتد و زبان آن هم فرانسوی است. فیلم گذشته به مسائل مربوط به روابط اجتماعی و وفاداری و مسایل خانوادگی می‌پردازد.

داستان گذشته درباره مرد ایرانی است که برای رفتن به کشورش، همسر فرانسوی خود را ترک می کند. اما مرد باز هم به پاریس بر می گردد و پس از بازگشت، در یک موقعیت پیچیده خانوادگی قرار می گیرد.

این فیلم سینمایی به کارگردانی اصغر فرهادی 41 ساله، از لحاظ نظری می تواند یک فیلم فرانسوی باشد اما با این حال در فهرست فیلم هایی قرار گرفت که کمیته انتخاب فیلم اسکار در ایران، آنها را مورد بررسی قرار داد.

فیلم جدایی نادر از سیمین در رقابت برای دریافت اسکار سال 2012 مورد علاقه و تشویق تماشاچیان و منتقدان قرار گرفته بود اما گذشته با وضعیت پیچیده تری مواجه است. با اینکه فیلم گذشته یکی از مدعیان کسب جایزه اسکار بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان است، اما رقابت برای وی چندان ساده نیست.

انتخاب گذشته برای حضور در مراسم اسکار واکنش های رسانه های داخلی از جمله فارس را هم در برداشت. خبرگزاری فارس با انتقاد از انتخاب فیلم گذشته، نوشت: در این فیلم هیچ چیز ایرانی وجود ندارد.

فیلم گذشته در جشنواره فیلم کن امسال به دو جایزه دست یافت. برنیس بژو بازیگر فرانسوی، جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن را به دست آورد و اصغر فرهادی نیز جایزه کلیسای جهانی 2013 را کسب کرد.

این منتقد نیویورک تایمز در بخش دیگر یادداشتش نوشته است: دو هفته پیش از انتخاب گذشته برای معرفی به مراسم اسکار، رییس جدید سازمان سینمایی، خانه سینما را بازگشایی کرد. حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی در دولت جدید همچنین به خبرگزاری جمهوری اسلامی گفته بود: وقتی یک مساله فرهنگی، مانند اتفاقی که برای خانه سینما افتاده، به مساله ای سیاسی تبدیل می شود، به این دلیل است که موقعیت به درستی مدیریت نشده است.

ایوبی همچنین به نقل از حسن روحانی می گوید آقای روحانی نسبت به صنعت سینما و فرهنگ بسیار آزاداندیش هستند و از این عرصه حمایت می‌کنند.


 تاريخ ارسال: 1392/7/9
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.