پرده سینما

آخرین اظهارنظرها درباره جشنواره بین المللی فیلم کودک/۱۲

پرده سینما









آخرین اظهارات هنرمندان و مسئولین درباره جشنواره بین المللی فیلم کودک اعلام شد.

 

مدیر عامل جدید مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی گفت: در دوره‌های اخیر جشنواره، فیلم‌های این جشنواره را داوری کرده‌ام و به نظرم رونق و شور و نشاط کودکان حاضر در این رویداد، محصول برنامه ریزی و نگاه صحیح بوده است.

 

جشنواره فیلم کودکبه گزارش سایت پرده سینما محمدمهدی طباطبایی‌نژاد در گفت‌وگو با ستاد خبری بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، اظهار داشت: با توجه به اینکه کودکان در این جشنواره موج عظیمی از شادی و نشاط را با خود به همراه می‌آورند بنابراین باید تلاش کنیم تا به شکل صحیحی آنها را همراهی کنیم.

وی با بیان اینکه طی دوره‌های اخیر داور جشنواره فیلم کودک و نوجوان بوده است، گفت: به خاطر دارم کودکان با شور و شعف زیادی به جشنواره می‌آمدند که این امر و رونق جشنواره محصول برنامه ریزی و نگاه صحیح طی دوره‌های اخیر بوده است.

طباطبایی‌نژاد خاطرنشان کرد: در طول سال‌های اخیر که جشنواره فیلم کودک برگزار شده است، تولیدات خوبی هم به سینمای کودک و نوجوان عرضه شده و فیلمسازان مستعدی به مجموعه سینماگران فعال در این سینما اضافه شده که جای خوشحالی دارد، گرچه من معتقدم باید همواره قدر سینماگران باتجربه را دانست و به عنوان مثال جشنواره کودک و نوجوان در هر دوره می‌تواند مرور آثار یک فیلمساز قدیمی را در برنامه خود قرار دهد یا برای او بزرگداشت بگیرد.

وی خاطر نشان کرد: در این عرصه پیشکسوتان باید تجربیات خود را به نسل جوان منتقل کنند و نسل جوان نیز با انگیزه‌های جدید از آنها بهره ببرند.  همه زیبایی جشنواره در رنگارنگی سلایق، تفاوت سن و سال و حضور همه نگاه‌ها در آن است. تداوم حضور پیشکسوت به فضای جشنواره اصالت می‌دهد گرچه اگر تنها به پیشکسوت‌ها توجه داشته باشیم دیگر تازگی نداریم و اگر تنها به دنبال نگاه نو باشیم دیگر اصالت نخواهیم داشت. بنابراین توجه به هر دو لازم است.

مدیر عامل مرکز گسترش سینمایی مستند و تجربی با بیان اینکه جایزه در این جشنواره اهمیت دارد، توضیح داد: تلاش برای دیده شده عمده ترین ویژگی است که باید نسبت به فیلمساز رعایت کنیم و جایزه به نوعی خسته نباشید گفتن به فیلمساز است.

وی در ادامه افزود: اگر چه برای فیلمسازان، اصل مهم دیده شدن و ارتباط با مردم است اما باید جایزه‌های جشنواره‌های سینمایی ما ارزش مادی بیشتری نسبت به امروز داشته باشند.

او در ادامه اظهار داشت: شکل برگزاری جشنواره در رونق آن بسیار موثر است زیرا اگر بپذیریم که جشنواره یک نمایش است، بنابراین باید به شکل صحیحی تبلیغات برای آن صورت گیرد تا مخاطبان به حضور در آن ترغیب شوند. زمانی که جشنواره برپا می‌شود، باید نشانه‌هایی از آن را در هر گوشه‌ای از کشور ببینیم که مهمترین بخش، تبلیغات تلویزیونی است.

وی گفت: از جمله مواردی که در جشنواره کودک و نوجوان بسیار اهمیت دارد، حمایتی است که باید از تولید و اکران فیلم‌ها صورت گیرد تا شاهد محصولات خوبی در سینمای کودک باشیم. همچنین باید بر انتخاب آثار ایرانی بخش بین‌المللی توجه زیادی داشته باشیم تا بتوانیم از این طریق، اعتبار سینمای ایران را به جهانیان نشان دهیم.

مدیر عامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی با بیان اینکه بین‌المللی بودن جشنواره یک فرصت است، گفت: هر ساله شاهد هستیم که میهمانان زیادی از کشورهای مختلف در این جشنواره شرکت می‌کنند پس بهتر است از کودکان آنها هم دعوت کنیم تا در این جشنواره شرکت داشته باشند که این ایده می‌تواند در آشنایی کودکان ایرانی با کودکان کشورهای دیگر موثر باشد. حتی رایزنی با سفارتخانه‌ها برای حضور پررنگ‌تر کودکان خارجی در این جشنواره هم در این زمینه جواب می‌دهد.

طباطبایی‌نژاد با بیان اینکه اگر فیلم کودک در زمان خوبی پخش شود پر مخاطب‌ترین ژانر سینمای ما خواهد بود، گفت: اگر برای اکران فیلمی در این گونه سینمایی تعامل خوبی بین سازمان سینمایی، آموزش و پرورش و شهرداری وجود داشته باشد معضل فرار مخاطب از این سینما حل خواهد شد ضمن اینکه این امر تبلیغی هم برای فیلم‌های کودک خواهد بود. بنابراین آنچه در این زمینه اهمیت دارد، تعامل است. ما باید زنگ سینما را برای کودکانمان جدی بگیریم و اگر می‌خواهیم کودکان را به دیدن فیلم‌ها عادت بدهیم، باید در مدرسه‌ها، زنگ سینما را به صدا درآوریم.

مدیر عامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در پایان گفت: جشنواره فیلم کودک تنها جشنواره‌ای است که هر اندازه هزینه کنیم، اسراف نکرده‌ایم زیرا کودکان آیندگان ما هستند و باید شور و نشاط بیشتری را برای آنها فراهم کنیم.

 

سیروس سلیمی طراح و گرافیست با اشاره به نقش برپایی بخش رقابتی مواد تبلیغی جشنواره کودک در ارتقای سطح پوستر در سینمای کودک و نوجوان گفت: در این گونه سینمایی، مخاطب اصلی کودک است و او باید بتواند با پوستر فیلم‌ها ارتباط برقرار کند.

 

جشنواره فیلم کودکبه گزارش سایت پرده سینما و اعلام ستاد خبری بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان، سیروس سلیمی طراح پوستر سینما درباره نقش بخش رقابتی مواد تبلیغی در ارتقای کیفیت آثار تبلیغی سینمای کودک و نوجوان، گفت: همیشه وقتی که موضوع رقابت مطرح می‌شود، همه می‌خواهند کیفیت کارهایشان را افزایش دهند که به خصوص در موضوع مواد تبلیغی صد در صد بالا خواهد رفت.

وی ادامه داد: باید به این نکته توجه کرد که مواد تبلیغی در ایران و جشنواره‌های داخلی خیلی سطح بالایی نداشته چرا که هدف‌گیری در این زمینه بیشتر به سمت و سوی بازار و گیشه بوده است. من فکر می‌کنم که وقتی موضوع بخش رقابتی در میان باشد و بهای بیشتری به این بخش داده شود، طراحان برتر گرافیک نسبت به حضور در این بخش ترغیب می‌شوند و این به ارتقای کیفیت مواد تبلیغی به ویژه پوستر فیلم‌های کودک خواهد انجامید.

او در ادامه در پاسخ به این سوال که کارکرد مواد تبلیغی در سینمای کودک باید به چه شکل باشد خاطرنشان کرد: در تمام نقاط دنیا، سینمای کودک و نوجوان باید معرف فضای تخیل و فانتزی و دارای ساختار کودکانه باشد چرا که مخاطب اصلی یک فیلم، کودک است و او باید بتواند با پوستر ارتباط برقرار کند.

او در پایان درباره آثار خود در بیست و هفتمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان تصریح کرد : پوستر فیلم او خوب سنگ می زند امسال از کار های من است که در بخش رقابتی جشنواره حاضر است. داستان فیلم در فضای یکی از روستاهای حاشیه‌ای ایران می‌گذرد و جنبه روانشناختی شخصیت اول فیلم مهم بوده است. از آنجا که به این اثر علاقه خاصی داشتم، از بین عکس‌های فیلم عکسی برای پوستر انتخاب شد که شاید در نگاه اول بتواند احساس موجود در فیلم را به تماشاگر منتقل کند.

 

ابوالفضل جلیلی گفت: برپایی جشنواره کودک، بیش از هر چیز دیگری نیازمند شناخت و عشق به کودکان و نوجوانان است.

 

جشنواره فیلم کودکبه گزارش سایت پرده سینما ابوالفضل جلیلی کارگردان سینما در گفت‌وگو با ستاد خبری بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان گفت: برای برپایی موفق جشنواره کودک و نوجوان باید عاشق کودکان بود و تمام کسانی که در این جشنواره فعالیت می‌کنند باید از متخصصان تربیتی و روانشناسی در حیطه کودک باشند.

وی در ادامه با اشاره به لزوم حمایت از سینماگر کودک و نوجوان افزود: اینکه من برای کودکان فیلم بسازم و در آخر لوحی برای ساخت این فیلم به من داده شود کافی نیست زیرا باید از فیلمساز حمایت شود تا سال‌های بعد هم بتواند در این ژانر فیلم بسازد و نیمه کاره سینمای کودک را رها نکند. باید دید با توجه به اینکه سالهاست که جشنواره فیلم کودک برگزار می‌شود کودکان چند درصد جشنواره را می‌شناسند؟

وی در ادامه به لزوم گسترده‌تر شدن تعریف بخش بین‌الملل جشنواره کودک و نوجوان تأکید کرد و افزود: ما باید بتوانیم در این جشنواره فرهنگ کشورمان را مبادله کنیم.

برنده پروانه زرین بهترین کارگردانی چهارمین جشنواره کودک و نوجوان برای گال، همچنین گفت: در این جشنواره باید به موضوعاتی مانند بچه‌های بی سرپرست و بچه‌های کار توجه داشته باشیم و از خود بپرسیم که تا به امروز در این سال‌هایی که جشنواره برگزار شده به کدامیک از این موضوعات پرداخته‌ایم؟ این جشنواره به نام کودک برگزار می‌شود اما 90 درصد محتوای آثار آن در مورد بزرگسالان است.

این فیلمساز که با فیلم‌هایی چون گال، رقص خاک، یک داستان واقعی، دان و... در بیش از 200  جشنواره خارجی شرکت کرده و جوایز معتبری را به دست آورده است، خاطرنشان کرد: من به هر کشور خارجی که می‌روم با کودکان صحبت می‌کنم و در آنجا ورک‌شاپ می‌گذارم ضمن اینکه در کشورهای اروپایی و ژاپن هم کلاس گذاشته‌ام و برای کودکان خارجی برنامه دارم. در حالیکه این فعالیت‌ها باید برای کودکان و نوجوانان کشور خودمان باشد اما متاسفانه این امکان در کشور ما فراهم نیست.

برگزیده دهمین جشنواره کودک و نوجوان برای فیلم دت یعنی دختر با بیان اینکه باید از تجربه فیلمسازان کودک در این جشنواره استفاده کنیم، گفت: باید جشنواره‌ها را طوری برگزار کنیم که بازدهی داشته باشند و تنها هزینه‌ای بر دوش دیگران نباشد.

برنده پلنگ نقره‌ای لوکارنو برای رقص خاک همچنین با اشاره به لزوم حضور فیلمسازان قدیمی سینمای کودک در این عرصه گفت: مسئولان دولت قبلی پول‌های کلان را هزینه کارهای بیهوده کردند اما به بخش فرهنگ بی‌توجه بودند.

جلیلی گفت: اگر روزی جشنواره به دست من باشد، می‌گویم تنها برای این جشنواره عشق کارساز است نه پول.

بیست و هفتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان با گرامیداشتنام پیامبر اکرم (ص) پدر آسمانی کودکان دنیا از پانزدهم تا نوزدهم مهرماه در اصفهان برگزار می‌شود.


 تاريخ ارسال: 1392/7/10
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.