پرده سینما

کارگردان ایتالیایی و رئیس سابق جشنواره ونیز درگذشت

پرده سینما









کارلو لیتزانی، فیلمساز و نویسنده ایتالیایی که سابقه همکاری با بزرگان تاریخ سینمای ایتالیا را در کارنامه داشته، در 91 سالگی در شهر رم درگذشت.

 

کارلو لیتزانیبه گزارش ایسنا، کارلو لیتزانی روز گذشته (شنبه) بر اثر سقوط از بالکن طبقه سوم خانه‌اش در رم درگذشت و مسئولان در حال بررسی مرگ او هستند تا مشخص شود آیا وی خودکشی کرده و یا بر اثر یک حادثه درگذشته است.

 

کارلو لیتزانی کار خود را ابتدا به عنوان منتقد آغاز کرد و سپس در مقام نویسنده با روبرتو روسلینی در فیلم آلمان، سال صفر و به عنوان فیلمنامه‌نویس در فیلم برنج تلخ ساخته جوزپه دو سانتیس همکاری کرد که برای آن موفق به کسب نامزدی جایزه اسکار شد.

وی در کارنامه سینمایی‌اش سابقه همکاری با سینماگران مطرحی چون ژان لوک گدار،‌ مارکو بلوچیو‌، برناردو برتولوچی و پیر پائولو پازولینی را دارد.

آکادمی فیلم ایتالیا در سال 1968 جایزه بهترین فیلم را برای چهار وحشی به لیزانی اعطا کرد و در سال 1996 نیز موفق به کسب جایزه بهترین فیلمنامه‌نویس برای فیلم سلولوید از این نهاد سینمایی شد.

 

لیزانی بین سال‌های 1979 تا 1982 ریاست جشنواره فیلم ونیز را برعهده داشت و در سال 1994 به عنوان یکی از اعضای هیئت داوران جشنواره فیلم برلین به آلمان سفر کرد.


 تاريخ ارسال: 1392/7/14
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.