پرده سینما

تارانتینو فیلمساز آسیایی را با اسپیلبرگ مقایسه کرد

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تارانتینو و جون هوکوئنتین تارانتینو در سفری غیرمنتظره به جشنواره فیلم پوسان با بونگ جون-هو فیلمساز کره‌ای دیدار و در مصاحبه‌ای مشترک با او شرکت کرد.

تارانتینو روز جمعه در این مصاحبه که در حاشیه جشنواره پوسان انجام شد از بونگ جون-هو به عنوان یکی از خلاق‌ترین فیلمسازان نسل خود یاد کرد.

کارگردان و فیلمنامه‌نویس آمریکایی که دو بار برنده اسکار شده، پس از دریافت جایزه‌ای افتخاری در ماکائو چهارشنبه پیش به پوسان رفت تا به گفته خودش با جون-هو گپی بزند.

تارانتینو با اشاره به اینکه بدون برنامه‌ریزی قبلی در این جشنواره آسیایی شرکت کرده، گفت: «وقتی اولین بار میزبان (The Host) ساخته جون-هو را دیدم، منفجر شدم.»

تارانتینو بعدا این فیلم را که تولید سال 2006 است با خاطرات یک جنایت (2003)، دیگر فیلم جون-هو در سالن سینمای خود در لس آنجلس به نمایش گذاشت.  

او گفت: «در میان تمام فیلمسازان 20 سال اخیر، او چیزی دارد که استیون اسپیلبرگ در دهه 1970 داشت. سطحی از سرگرمی و کمدی در فیلم‌های او هست. میزبان و خاطرات یک جنایت هر دو شاهکار و به شیوه خود فوق‌العاده هستند.»

این دو فیلمساز وجوه مشترک زیادی دارند. هر دو با دیدن فیلم‌های تعریف‌شده در ژانرهای مختلف بزرگ شده‌اند و هر دو این راه را در سینما ادامه داده‌اند.

تارانتینو که برای فیلم‌های داستان عامه‌پسند و جانگو آزاد شده برنده اسکار بهترین فیلمنامه غیراقتباسی شده، خود را «یک دانشجوی سینما» نامید و گفت: «روزی که فارغ‌التحصیل شوم، روز مرگ من خواهد بود.»

تارانتینو با اشاره به اینکه هنوز از استادان فیلمساز مانند سرجو لئونه یاد می‌گیرد، از تلاش برای خلق دوباره ژانر به سبک خود گفت و افزود: «من عاشق سرجو لئونه هستم، اما بعضی فیلم‌ها تولید دوران خود هستند. من می‌کوشم از منظر سال 2013 به این مساله نگاه کنم.»

جون-هو 44 ساله که مانند تارانتینو طرفدار فیلم‌های دهه 1970 است، گفت سعی می‌کند نوعی پیچ و خم کره‌ای به ژانر بدهد.

او افزود: «در آمریکا دانشمندان، سربازان و ابرقهرمانان عضلانی با هیولاها مبارزه می‌کنند، اما در فیلم «میزبان» یک خانواده کره‌ای، یک خانواده آشفته از نوع واقعاً ابلهانه‌اش با هیولا می‌جنگد.»

تارانتینو با تایید حرف‌های جون-هو گفت: «بامزه است چون کل این ایده که یک خانواده، آن هم نه هر خانواده‌ای بلکه خانواده‌ای عجیب و غریب و از‌هم‌پاشیده مانند خانواده فیلم «میزبان»، ستاره هستند، در آمریکا یا هر کشور دیگری غیر قابل فهم است. و این یعنی خلق دوباره ژانر.»

یکی از حاضران از تارانتینو و جون-هو پرسید که آیا عادلانه است فیلم‌هایی مانند جکی براون ساخته تارانتینو یا مادر به کارگردانی جون-هو را فیلم‌های وابسته به ژانر دانست یا این فیلم‌ها مطالعه‌ای درباره شخصیت‌ها هستند.

هر دو فیلمساز در پاسخ گفتند آن‌ها برای فیلم‌های خود که متکی بر شخصیت‌پردازی هستند از بازیگرانی ثابت استفاده می‌کنند.

تارانتینو گفت در روند انتخاب بازیگر راهی را در پیش می‌گیرد که کارگردانان محبوبش مانند سام پکین‌پا رفته‌اند. او افزود پیدا کردن بازیگرانی که بتوانند دیالوگ‌های او را به قدرت بیان کنند، کار آسانی نیست.

جون-هو هم توضیح داد استفاده از بازیگران ثابت مانند بازیگران محبوبش سونگ کانگ-هو و بیون هی-بونگ، کار تولید را برایش ساده‌تر می‌کند.

تارانتینو درباره روند انتخاب بازیگران فیلم‌های خود که بسیار مشهور است، گفت: «فیلم تاکر فرانسیس فورد کوپولا را با مارتین لاندو دیدم. با دیدن این فیلم حس می‌کنید که لاندو در آن بار دیگر یک بازیگر حسابی شده است. به خودم گفتم اگر به بازیگرانی که از نظر کاری روند نزولی داشته‌اند، یک فیلمنامه خوب بدهیم، چه اتفاقی می‌افتد؟»

کارگردان 53 ساله درباره اینکه در آینده چه نوع فیلم‌هایی خواهد ساخت، گفت: «سراغ فیلم‌های با موضوع قاتلان زنجیره‌ای نمی‌روم، چون سیاره زمین نمی‌تواند فیلمی را که با این موضوع ساخته‌ام تحمل کند. قطعاً زیاده‌روی خواهم کرد.»

جون-هو هم گفت دوست دارد فیلمی با موضوع فرار از زندان بسازد که داستانش در جنگ جهانی دوم روی می‌دهد، اما هیچ‌وقت نمی‌تواند یک فیلم موزیکال بسازد، چون «نمی‌توانم آن لحظه خجالت‌آور را که یک بازیگر زیر آواز می‌زند، تحمل کنم.»

تارانتینو در واکنش به حرف‌های جون-هو گفت: «پس من خیلی دوست دارم فیلم فرار بزرگ: موزیکال ساخته بونگ را ببینم!»

هجدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم پوسان 3 تا 12 اکتبر (11 تا 20 مهر) برگزار می‌شود.

رخشان بنی‌اعتماد فیلمساز ایرانی رئیس داوران بخش «جریان نو» این دوره جشنواره است.

جشنواره پوسان یکی از معتبرترین رویدادهای سینمایی آسیاست.

 

 

خبر آنلاین به نقل از هالیوود ریپورتر / 11 اکتبر / ترجمه: علی افتخاری


 تاريخ ارسال: 1392/7/20
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.