پرده سینما

پرونده «لاله» روی میز سازمان بازرسی

پرده سینما






 

 

 

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی از بررسی پروژه سینمایی لاله به کارگردانی اسدالله نیک نژاد در سازمان بازرسی کل کشور خبر داد.

 

مهدی طباطبایی نژاد مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی درباره روند بررسی ابهامات موجود در پروژه سینمایی لاله به  مهر گفت: بررسی پروژه سینمایی لاله به کارگردانی اسدالله نیک‌نژاد در سازمان بازرسی کل کشور در دستور کار و پیگیری است و تاکنون مباحث حقوقی این فیلم از جهت مالکیت مورد بررسی قرار گرفته است.

وی در پاسخ به این که آیا خبرهایی درباره توافق مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی با اسدالله نیک نژاد برای پرداخت 2 میلیارد تومان برای به پایان رساندن لاله صحت دارد یا خیر؟ بیان کرد: هیچ توافقی صورت نگرفته است و همچنان تولید فیلم سینمایی لاله متوقف است. مدیر عامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی درباره پروژه سینمایی شهابی از جنس نور یکی دیگر از تولیدات این مرکز گفت: درباره پروژه سینمایی شهابی از جنس نور مساله‌ای وجود ندارد و یا به عبارت بهتر در حوزه کارگردانی مشکلی با محمدرضا اسلاملو نداریم و تنها مشکل این پروژه سینمایی بحث برآورد بودجه و هزینه‌کرد گروه است. هزینه ساخت این فیلم سینمایی سه میلیارد شده که این رقم از بودجه‌ای که این فیلم لازم داشته، بیشتر است. به همین دلیل باید ارتباط منطقی بین برآورد و هزینه‌کرد مشخص و شفاف سازی شود.وی در ادامه متذکر شد: البته بین محمدرضا اسلاملو کارگردان و روح الله برادری مجری طرح این پروژه سینمایی مسائلی وجود دارد که این مشکلات باید طی جلسات متعدد مورد بررسی قرار گیرد.

طباطبایی نژاد در پاسخ به این که اسلاملو مدعی است فیلم از دست تدوینگر گرفته شده و برای تدوین نهایی به او باز پس داده نمی شود، توضیح داد: من هم به این نکته آگاه هستم اما برخی موارد وجود دارد که به مدیریت پیشین مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برمی‌گردد اما در مجموع مشکلات پروژه سینمایی شهابی از جنس نور در حال بررسی است و در نهایت مشکلات به وجود آمده را حل خواهیم کرد.

این مدیر سینمایی در ادامه متذکر شد: متاسفانه مشکلاتی از این دست به دلیل پشت گوش انداختن مشکلات و مسائلی است که در حوزه مدیریتی رخ می دهد و طبیعی است در نتیجه رسیدگی نکردن به مسائلی از این دست، مشکلات روی هم تلنبار می شود  و نتیجه این می شود پروژه هایی مانند لاله و یا شهابی از جنس نور به دلیل شفاف نشدن مسایل در طول زمان به بحران تبدیل می‌شوند.

طباطبایی نژاد درباره آغاز کار داوران هفتمین جشنواره سینماحقیقت گفت: هیات انتخاب این دوره از جشنواره کار خود را به اتمام رساندند و از میان بیش از هزار فیلم رسیده به این دوره از جشنواره، 123 فیلم به مرحله داوری رسید و کار داوری نیز از چند روز پیش آغاز شد. داوران 10 روز فرصت دارند که داوری این فیلم‌ها را به پایان برسانند.

دبیر هفتمین جشنواره فیلم مستند سینما حقیقت"در توضیح دلایل اضافه شدن نرخ جوایز هفتمین جشنواره فیلم های مستند سینما حقیقت گفت: آنچه مسلم است مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برای صرف هزینه های بی ربط پول ندارد و اصولاً برای این موارد پول نمی دهد. اما نکته این است که حق فیلمساز سینمای مستند بیش از این اعداد و ارقامی است که برای جوایز جشنواره درنظر گرفته شده بود. از سوی دیگر وظیفه اداری این مرکز هم این است که سعی کند در بین فیلم های رسیده به مرحله داوری به شکلی برخورد کند که حقی از هیچ کس ضایع نشود. وی در ادامه افزود: نکته دیگر این است که نرخ تورم نسبت به سالهای گذشته چند برابر شده است اما نرخ جوایز سینما حقیقت سال‌های سال است که ثابت مانده است. یادم هست که خود من سال 1388 از جشنواره سینما حقیقت برای ساخت یک فیلم مستند مبلغ 5 میلیون تومان جایزه نقدی دریافت کردم و حال که پس از چهار سال مدیریت این مرکز را به عهده دارم همچنان همین مبلغ برای جوایز درنظر گرفته می‌شد. ما اگر تورم را هم در نظر بگیریم لازم بود مبلغ جوایز اضافه شود و به همین منظور رقم همه جوایز را 2 برابر کردیم. طباطبایی نژاد در ادامه تصریح کرد: سالهای گذشته جوایز فرعی به مناسبت های مختلف به فیلمسازان داده می شد اما امسال این جوایز فرعی را حذف کردیم و تصمیم گرفتیم سیر منطقی در اهدای جوایز را پیش بگیریم. ضمن اینکه آنچه به عنوان افزایش قیمت جوایز یاد می شود به هیچ عنوان افزایش قیمت نیست بلکه سیر منطقی طی سنوات گذشته طی شده؛ یعنی اگر هرسال 20 درصد اضافه قیمت داشته باشیم بازهم این ارقام از قیمتی که باید افرایش پیدا کند کمتر است.

وی در ادامه متذکر شد: با توجه به تمام این هزینه ها این نکته را نیز درنظر گرفتیم که این افزایش قیمت به درخواست مستندسازان هم بوده است.

مدیر عامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در ادامه صحبت های خود با اشاره به تیم داوران انتخاب شده برای این دوره از جشنوار گفت: خوشبختانه داوران انتخاب شده برای ارزیابی فیلم‌های این دوره از جشنواره سینماحقیقت جملگی از هنرمندان، فیلمسازان و مدیران خوب سینمای ایران به ویژه در حوزه مستندسازی هستند و از مجموع این انتخاب هم راضی هستم. وی در پایان در پاسخ به این که انتخاب برخی افراد برای داوری مورد انتقاد قرار گرفته است نظر شما در این‌باره چیست؟ گفت: به عنوان یک مدیر به اعتبار نقد و مطلب نوشته برخی از سایت‌ها و یا خبرگزاری‌ها افراد را انتخاب نمی‌کنم. کما اینکه انتخاب شخص محمد آفریده هم تحت تاثیر این مطالب نبوده است و از یک هفته پیش از نگارش این مطالب داوران هفتمین دوره جشنواره فیلم سینما حقیقت انتخاب شده بودند.


 تاريخ ارسال: 1392/9/5
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.