پرده سینما

دیدار اعضای کمیته‌های انتخاب فیلم سی و دومین جشنواره فیلم فجر با دبیر جشنواره

پرده سینما






 

 

 

جلسه معارفه و هماهنگی اعضای هیئت انتخاب بخش مسابقه سینمای ایران، نگاه نو و مسابقه سینمای مستند سی و دومین جشنواره فیلم فجر با علیرضا رضاداد دبیر جشنواره برگزار شد.

 

جشنواره فیلم فجربه گزارش سایت پرده سینما، در این جلسه که با حضور اعضای هیئت انتخاب بخش مسابقه سینمای ایران و بخش مسابقه سینمای مستند برگزار شد، علیرضا رضاداد دبیر جشنواره با اشاره به اینکه جشنواره فیلم فجر فرصتی برای تمام سینمای ایران به شمار می‌رود، تاکید کرد: این جشنواره برآیند هویت جامعه سینمایی کشور است به همین جهت‌ کاری کنیم که همه آن را متعلق به خود بدانند و در برگزاری بهتر آن مشارکت فعال داشته باشند.

دبیر سی و دومین جشنواره فیلم فجر همچنین با اشاره به این نکته که کشور ما کشور تنوع سلایق است، گفت: در حقیقت ما به عنوان اعضای هیئت انتخاب و داوری و برگزارکنندگان جامعه سینمایی را نمایندگی می‌کنیم به همین دلیل تلاش کردیم ترکیب هیئت‌های انتخاب و داوری نماینده جامعه کارشناسی فرهنگی و سینمایی کشور باشد.

وی با اشاره به حضور فیلم‌های مستند در جشنواره فیلم فجر گفت: در حوزه سینمای مستند به این جمع‌بندی رسیدیم که بین جشنواره فیلم فجر و جشنواره سینماحقیقت، همسویی وجود داشته باشد تا بتوانیم نسبت بهتری بین این دو جشنواره برگزار کنیم.

رضاداد با اشاره به این نکته که تعداد مستندهای داستانی در کشور زیاد نیست، افزود: سینمای مستند تریبون زیادی در کشور ندارد بنابراین از هر فرصتی برای عرضه استفاده می‌کند.

دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم فجر با اشاره به فضای سیاسی کشور و روی کار آمدن دولت تدبیر و امید افزود: امید حاصل شده سرمایه بزرگی است در دست ما که از آن باید به خوبی مواظبت کنیم.

دبیر جشنواره فیلم فجر با اشاره به بخش مسابقه سینمای ایران (سودای سیمرغ) گفت: در این دوره از جشنواره تغییر چندانی در مقررات این بخش نداده‌ایم چون معتقدیم انجام هرگونه بازنگری نیاز به کارشناسی و زمان دارد. از انجام تغییر در مقررات جشنواره بیش از یک دهه گذشته و شرایط فعلی ایجاب می‌کند برای تغییر یا تثبیت شرایط فعلی پس از برگزاری جشنواره بازنگری کنیم.

رضاداد با اشاره به حضور سینماگران جوان در جشنواره فیلم فجر گفت: جشنواره فیلم فجر در هر دوره شاهد حضور شگفت انگیز نسل جوان بوده است که امیدواریم سی و دومین دوره نیز شاهد کشف استعدادهای جوان باشیم.

داریوش فرهنگ از اعضای هیئت انتخاب بخش سینمای ایران (سودای سیمرغ) سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در مراسم معارفه اعضای هیئت انتخاب گفت: یکی از مشکلات جشنواره‌ها و از جمله جشنواره فیلم فجر اصرار به راضی نگه داشتن همه طیف ها و سلیقه‌هاست که این اصرار کیفیت جشنواره را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در جشنواره فجر باید استانداردها را رعایت کرد و از افزایش جایزه ها خودداری کرد.

فرهنگ ادامه داد: ما در هیئت‌های انتخاب و داوری بهتر است به این نکته توجه کنیم که هیچگاه نمی‌توانیم همه سلایق را راضی نگه داریم. پس کیفیت و استانداردها را حفظ کنیم تا جشنواره مطلوب‌تری برگزار شود.

محمد درمنش یکی از اعضای هیئت انتخاب بخش سینمای مستند سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در مراسم معارفه اعضای هیئت انتخاب این بخش گفت: اکنون که فضای کلی جامعه از حالت انقباضی پیشین خارج شده است و به اعتدال نزدیک‌تر شده انتظار می‌رود همین نگرش نیز در سینمای کشور تسری پیدا کند و ما بتوانیم در هیئت‌های انتخاب به نیازهای جامعه و شرایط فعلی توجه ویژه‌تری داشته باشیم تا جامعه احساس کند که سینما همراه مردم است. از همین رو امیدوارم در این دوره به آثار مستند اجتماعی که کمتر توجه می شد، توجه بیشتری بشود.

در این جلسه علی معلم نیز به بیان دیدگاههایش  پرداخت و با ذکر نکاتی از حضور در هیئت‌های انتخاب فیلم در سالهای گذشته اظهار کرد: در اکثر دوره ها با تعدادی آثار برجسته، تعدادی متوسط رو به بالا و تعدادی آثار متوسط رو به پایین روبه رو هستیم. توجه ما باید به آثار متوسط رو به بالا باشد و اگر استاندارد 20 فیلم را رعایت کنیم قاعدتاً با آثار متوسط رو به بالا که در شان جشنواره و سینمای ایران است مواجه می‌شویم.

وی افزود: اما هنگامی که توصیه‌ها و پیشنهادهای گوناگون برای آثاری که بنا به ملاحظاتی تولید شده‌اند و ملاحظاتی غیر از مسائل سینمایی در انتخاب آنها دخالت کند عملا به کاهش کیفیت فیلم‌های جشنواره کمک کرده‌ایم که نمونه آن را می‌توانیم در اضافه کردن تعدادی از آثار که مورد استقبال هم قرار نگرفتند و فقط به کیفیت آثار جشنواره لطمه زد، دید.

وی از سازمان جشنواره درخواست کرد که شرایطی فراهم شود که هیئت انتخاب با درخواستهای غیرحرفه ای که کمکی به ارایه تصویری ارزشمند از یکسال سینمای ایران نمی کند، مواجه نشود.

رضاداد در پایان همه دیدگاهها را محترم و دلسوزانه خواند و یاد آور شد: تلاش و امیدی که در چند ماه اخیر در سینمای ایران ایجاد شده است و جشنواره را موقعیت مناسبی برای بروز این تلاشها می‌داند قدردانی می‌کنم و امیدوارم جشنواره فیلم فجر قدر این تلاش شایسته را بداند.

اعضای هیئت انتخاب بخش مسابقه سینمای ایران (سودای سیمرغ)  فیلم اول(نگاه نو) و مسابقه بخش مستند سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر هفته گذشته معرفی شدند.

در بخش مسابقه سینمای ایران(سودای سیمرغ) و نگاه نو ابراهیم داروغه زاده، مجید رضا بالا، داریوش فرهنگ، حسین کرمی، محمد حسین لطیفی، علی معلم و مازیار میری اعضای هیئت انتخاب را تشکیل می دهند.

محمد درمنش، علیرضا قاسم خان، منوچهر مشیری و پریوش نظریه نیز اعضای هیئت انتخاب بخش سینمای مستند(سینما حقیقت) را تشکیل  می‌دهند.


 تاريخ ارسال: 1392/9/8
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.