پرده سینما

فیلم «محمد (ص)» به جشنواره فیلم فجر نمی رسد

پرده سینما






 

 

 

در حالیکه خیلی از اهالی هنر و مخاطبان سینما علاقه بسیاری دارند که آخرین ساخته مجید مجیدی را در جشنواره فجر ببینند اما به احتمال فراوان فیلم زندگی کودکی حضرت محمد(ص) به جشنواره فجر نمی رسد.

 

نمایی از فیلم محمد (ص) آخرین ساخته مجید مجیدیبه گزارش پانا در خبرها آمده بود که فیلم زندگی کودکی حضرت محمد (ص)  به دلیل گستردگی پروژه و دیگر مسائل به جشنواره فیلم فجر نخواهد رسید که این امر به دلیل مراحل فنی خاص این فیلم است؛ البته فیلم رستاخیز که به واقعه عاشورا می پردازد پس از چند سال در جشنواره فجر اکران می شود اما خیلی از علاقمندان سینما خواستار دیدن آخرین ساخته مجیدی هستند.

بر اساس این گزارش نبود فیلم های تاریخی و دینی در سبد فرهنگی زندگی مردم باعث شده همیشه در ایام خاص نبود این فیلم ها را در ایام خاص کمتر ببینیم این در خالی است که در سالهای گذشته که سینمای جهان شکل گرفته نزدیک به 120 فیلم درباره حضرت موسی و 80 فیلم درباره پیامبران دیگر ساخته شده است.

اما سینمای ایران بعد از از انقلاب تنها شاهد ساخت چند فیلم تاریخی و دینی بوده است که تنها فیلمی که درباره زندگی حضرت محمد ساخته شده را مجید مجیدی دنبال کرده است.

اگر یک بار دیگر به فیلم سینمایی حضرت محمد (ص) ساخته مصطفی عقاد بنگریم متوجه می شویم این فیلم بیشتر به مبانی و مفاهیم جنگی می پردازد و حتی وجوه معرفتی این جنگ‌ها هم خوب بررسی نشده است، در حالی که پیامبر در همین جنگ‌ها به مسلمانان تاکید می‌کردند که نباید حتی به درخت‌ها آسیبی وارد شود ضمن اینکه این جنگ‌ها بیشتر دفاع بوده نه تهاجمی.

بر اساس این گزارش مجیدی 7 سال پیش، بنای ساخت فیلم محمد(ص) را گذاشت. پس از نگارش فیلم‌نامه‌ای در 200 سکانس به کمک کامبوزیا پرتوی و با همکاری حمید امجد، مراحل پیش‌تولید انجام شد و فیلم در خرداد 1390 پروانه ساخت گرفت.

سرانجام آبان همان سال مجیدی از ساخت فیلمی خبر داد که وقتی به پایان برسد، نام ایران و ایرانی را تا مدت‌ها بر سر زبان‌ها خواهد انداخت. محمد(ص) عنوان آخرین اثر کارگردان رنگ خدا است که قرار است به سینما رنگ و بویی خدایی بدهد. ساخت این فیلم، بدون حاشیه و در سکوت کامل خبری آغاز شد و تا امروز کمتر گزارشی از مراحل ساخت آن به بیرون درز کرده است.

لوکیشن اصلی فیلم محمد (ص) شهرک سینمایی نور در حوالی شهر قم است که 100 هکتار مساحت دارد و به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با ساخت شهرک سینمایی مدینه و مکه، گام‌های بزرگی جهت ساخت فیلم‌هایی با موضوع پیامبر(ص) برداشته شده است.

این فیلم در کرمان و عسلویه هم فیلمبرداری شد و در آخرین گام ـ پس از عدم موافقت هندی‌ها این فیلم در آفریقا جلوی دوربین رفت. این سکانس به تعداد زیادی فیل نیاز داشت، چرا که بیانگر ماجرای لشکرکشی ابرهه به مکه و حمله پرندگان به سپاه اوست.

فیلم محمد از محاصره‌ مسلمانان در شعب ابی‌طالب آغاز می‌شود و به پیش از تولد پیامبر اسلام باز می‌گردد. در این فیلم مخاطب شاهد وقایعی است که پیش از تولد پیامبر اسلام تا 12 سالگی ایشان را در بر می‌گیرد. صحنه‌های وفات مادر رسول اکرم در روستای ابواء و صحنه‌های مربوط به دوران شیرخوارگی و خردسالی پیامبر در روستای سعدیه هم از دیگر بخش‌های فیلم است. فیلم محمد با اولین سفر پیامبر به شام و رسیدن به صومعه بحیرا به پایان می‌رسد. «بحیرا» راهبی مسیحی است که درباره ظهور آخرین پیامبر به ابوطالب بشارت می‌دهد.

اما نكته‌ بسیار مهمی كه باید در مورد پروژه حضرت محمد(ص) مطرح كرد این است كه این برای اولین‌بار است كه این تعداد هنرمند مطرح جهانی در یك فیلم از سینمای اریان حضور دارند. ویتوریو استورارو فیلمبردار مطرح ایتالیایی که دریافت سه جایزه‌ اسکار را در كارنامه دارد و به‌عنوان فیلمبردار فیلم محمد (ص) مجید مجیدی را در قاب دوربینش ثبت کرده است، می‌گوید که کتاب نقاشی محمود فرشچیان منبع الهام ایده‌هایش برای فیلمبرداری این فیلم بوده است.

ویتوریو استورارو که برای فیلم‌های اینک آخرالزمان (1979)، آخرین امپراتور (1987) و قرمزها (1981) سه جایزه اسکار گرفته و در فیلم برتولوچی به نام آخرین تانگو در پاریس حضور داشته، در گفت‌وگویی با باب فیشر در یک مجله سینمایی آمریکایی (MovieMaker) خاطره خود از پیوستن به پروژه محمد (ص) را اینگونه نقل کرده است: «سال 2010 که با رشید بن هادی (کارگردان) در پروژه‌ای در الجزایر همکاری می‌کردم، برای اینکه اسلام را بهتر بشناسم خواندن کتابی درباره زندگی پیامبر محمد(ص) را شروع کردم. به محض اینکه خواندن آن کتاب را تمام شد، مثل یک رویای جادویی ایمیلی را دریافت کردم با این مضمون که آیا علاقه‌مند هستم در ساخت بخش اول یک سه گانه درباره زندگی محمد (ص) حضور داشته باشم؟»

استورارو در ادامه این گفت‌وگو با تاکید بر مخاطب بین‌المللی فیلم محمد(ص) درباره این موضوع گفته است: «آن‌ها به من توضیح دادند که هدف‌شان این است فیلم تماشاگران بین‌المللی داشته باشد تا داستان زندگی پیامبر محمد (ص) و معنی قرآن را متوجه شوند. من پرسیدم که آیا قرار است این فیلم مردم جهان را با مذاهب مختلف، با هم متحد کند یا آن‌ها را تقسیم‌بندی کند؟ و آن‌ها نیز پاسخ دادند که هدف‌شان متحد کردن مردم با عقاید و باورهای مختلف است. آن‌ها گفتند محمد (ص) داستانی از منزلت بشریت است».

استورارو در این گفت‌وگو از یک نام خیلی آشنا برای ایرانیان هم اسم می‌برد. او به باب فیشر می‌گوید: «مجیدی یک کتاب شگفت‌انگیز را از نقاشی‌های یک هنرمند بزرگ ایرانی به نام محمود فرشچیان به من نشان داد که این کتاب منبع الهام ایده‌های من برای این فیلم بود.»

جز این اسکات ای. اندرسون هم كه در سال 1996 جایزه اسكار را دریافت كرده است، طراحی جلوه‌های ویژه این فیلم از جمله حمله سپاه ابرهه را برعهده داشته است. در کارنامه کاری اندرسون طراحی جلوه ویژه فیلم‌های ماجراهای تن تن، ترمیناتور ،2 دروازه‌ نهم، کینگ‌‌کنگ، استخوان‌های دوست‌داشتنی و... دیده می‌شود.

میلژن کرکا کلژاکویچ برنده جایزه سزار و آکادمی فیلم اروپا و همچنین نامزد دریافت جایزه اِمی (اسکار تلویزینی) هم به عنوان طراح تولید، صحنه و دکور این فیلم معرفی شده است.

طراحی گریم محمد (ص) هم به جیانتو دِروسی ایتالیایی سپرده شده است كه نامزدی برای دریافت جایزه بفتا را در كارنامه دارد.

همچنین ای.آر. رحمان آهنگساز مطرح هندی هم آهنگسازی فیلم را انجام می‌دهد. او تاکنون برنده جوایز بسیاری از جمله یک جایزه گلدن گلوب و دو جایزه اسکار شده و مجله تایم در سال ۲۰۰۹ او را در لیست تایم ۱۰۰ به عنوان یکی از صد فرد تأثیرگذار در جهان جای داده است.

از مایکل اُ کانر انگلیسی و برنده اسکار نیز به عنوان طراح لباس محمد (ص) نامبرده شده است. در کارنامه کاری اُ کانر، دریافت جایزه‌های اسکار و بفتا برای دوشِس و نامزدی جایزه‌های اسکار و بفتا برای جِین اِیر دیده می‌شود. 

جیان فرانکو فوماگالی ایتالیایی هم طراحی آکسسوار فیلم را برعهده داشته است. او طراحی صحنه‌ی نسخه سوم سه‌گانه مشهور پدرخوانده را در کارنامه دارد.

در پایان باید عنوان کرد فیلم سینمایی حضرت محمد (ص) یکی از گرانبها ترین آثار فرهنگی سینمای ایران را در سالهای اخیر روایت می کند که نبود چنین فیلم هایی با تمام هزینه هایی که دارد یک نکته منفی در کارنامه موفق سینما ایران است و باید مدیران سینما نگاه ویژه ای به چنین فیلم هایی داشته باشند که به راستی لفظ واژه فاخر را می توان بر روی آنها گذاشت.


 تاريخ ارسال: 1392/9/8
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.