پرده سینما

انتقاد هالیوود ریپورتر از انتخاب‌های آکادمی اسکار و حذف «گذشته»

پرده سینما








پوستر فیلم گذشته ساخته اصغر فرهادینشریه سینمایی هالیوود ریپورتر از کنار گذاشتن فیلم گذشته از جمع 9 نامزد اولیه اسکار بهترین فیلم خارجی انتقاد کرد.

به گزارش ایسنا، فهرست اولیه 9 فیلم نامزد جایزه اسکار خارجی سال 2014 در حالی اعلام شد که علاوه‌بر فیلم ‌گذشته که کارشناسان شانس زیادی برای حضور آن در جمع نامزدهای اولیه و حتی پنج فیلم نهایی قائل شده بودند،‌ فیلم‌هایی چون بیت‌اللحم‌ از اسرائیل، گلوریا‌ از شیلی و وجده از عربستان نیز از دیگر ناکامانی محسوب می‌شوند که امید فراوانی برای حضور در بین فیلم‌های انتخابی آکادمی داشتند.

نشریه هالیوود ریپورتر در گزارشی در این‌باره می‌نویسد: اعضای آکادمی اسکار پس از انتخاب شش فیلم از میان 76 فیلم واجد شرایط برای حضور در بخش بهترین فیلم خارجی این شش فیلم را به اعضای کمیته اجرایی بخش بهترین فیلم خارجی معرفی می‌کنند که متشکل از مارک جانسون (تهیه‌کننده فیلم مرد بارانی)، یان یرکسا‌، جان بیلی‌، مایکل مان‌، کارگردان سرشناس آمریکایی و مارگری سیمکین است و این کمیته نیز با بررسی مجدد فیلم‌ها سه فیلم دیگر که از نظر آنها لایق حضور در بخش بهترین فیلم خارجی هستند را به این فهرست اضافه می‌کنند.

نکته جالب توجه اینکه فیلم تحسین‌شده گذشته که در جشنواره کن جایزه بهترین فیلم معنوی و بهترین بازیگر زن را به دست آورد، در میان سه فیلم اضافه شده از سوی کمیته اجرایی بخش بهترین فیلم خارجی قرار نگرفته است؛ موضوعی که برای فیلم‌های دیگری چون گلوریا‌، وجده‌، مترومانیلا،‌ بازگشت به 1942 و راکت نیز صادق است.

مایکل بارکر، رییس کمپانی سونی پیکچرز کلاسیک در این‌باره گفت: بسیاری از جمله خودم فیلم گذشته را اصلی‌ترین گزینه برای انتخاب در میان فهرست 9 فیلم بهترین فیلم خارجی محسوب می‌کردند، اما این بخش از آکادمی همواره و به‌ویژه در سال‌های اخیر با شگفتی‌هایی همراه بوده است که برخی از آنها مطابق با میل و برخی نیز برخلاف میل ما بوده است.

جاناتان سرینگ، رییس کمپانی توزیع فیلم ساندس سلکت و IFC فیلم که توزیع فیلم‌هایی چون آبی گرمترین رنگ است، شبیه پدر، شبیه پسر و دو زندگی نیز درباره فهرست کوتاه بهترین فیلم خارجی ابراز سردرگمی کرد و گفت: نمی‌توانم بگویم همه فیلم‌ها را دیده‌ام، اما فکر می‌کنم جوایز گلدن گلوب در بخش فیلم‌های خارجی با حضور گذشته‌، زیبایی بزرگ‌، آبی گرمترین رنگ است،‌ شکار و انیمیشن باد می‌وزد فهرست قدرتمندتری را تشکیل داده‌اند که به خوبی بازنمای بهترین فیلم‌های بین‌المللی هستند.

مارک جانسون، رییس کمیته اجرایی بخش بهترین فیلم خارجی گفت: به عنوان کسی که از میان 76 فیلم واجد شرایط اسکار خارجی 60 فیلم را تماشا کرده‌ام، فکر می‌کنم می‌توانم از انتخاب خودم و همکارانم دفاع کنم؛ اما وی نظر خود را درباره فیلم گذشته ابراز نکرد که حذف آن بیشترین بازتاب‌ها را در رسانه‌ها داشت.


فیلم‌های سقوط دایره شکسته از بلژیک ساخته فیلیکس فن گرونینگن، یک اپیزود از زندگی ایرون پیکر ساخته دانیس تانوویچ، تصویر گمشده از کامبوج ساخته ریتی پان،‌ شکار از دانمارک ساخته توماس وینتربرگ،‌ دو زندگی از آلمان ساخته جورج ماس، یادداشت از مجارستان ساخته جانوس ساز، زیبایی بزرگ از ایتالیا ساخته پائولو سورنتینو و عمر از فلسطین ساخته هانی ابو اسعد نامزدهای اولیه جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی هستند.


 تاريخ ارسال: 1392/9/30
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.