پرده سینما

ساطور، جدیدترین فیلم رابرت رودریگز به زودی بر پرده می آید

مجید رحیمی جعفری

 

رابرت رودریگزدر روزهای گذشته هیاهوی بازار فیلم آمریکا (AFM) متعلق به جدیدترین ساخته رابرت رودریگز بود. پوستر این فیلم که ساطور Machete)) نام دارد با تصویری از جسیکا آلبا رونمایی شد. اگر بخواهم راجب این فیلم کمی توضیح بدهم باید به دو سال پیش و فیلم مشترک رودریگز و تارانتینو یعنی Grindhouse بپردازم. زمانی که این دو عاشق سینمای رده پایین و کم هزینه (B-Movie) تصمیم گرفتند فیلمی در ستایش سینمای مورد علاقه شان در دهه های 70 و 80 بسازند که در Grindhouse ها نمایش می یافت. گرایندهاوس به سینماهای درب و داغان دهه ۷۰-۸۰ آمریکا گفته می شد که کارشان نمایش فیلم های رده پایین و کم هزینه ( اکثرا به صورت دو فیلم با یک بلیط ) بود. گرایندهاوس ها در ابتدا سینماهای خوب و مجللی بودند و سالن های بزرگ و پر زرق و برق داشتند، اما به مرور زمان و بر اثر بحران های اقتصادی سینمای آمریکا، ورشکست شدند و به صورت نصفه و نیم بند، با امکانات کمتر به کار خود ادامه دادند. در این سینماها فیلم های رده پایین و کم هزینه (B-Movie ها)، فیلمهای تجاری یا ارضاء کننده خواسته های تماشاگران عادی (Exploitation) و فیلم های پیشرو یا بدعت گذار  (Cult) به نمایش در می آمدند. و عده ای تماشاگر خاص ( که گاه جوانان بیکار و گاه خوره های سینما مانند تارانتینو بودند) به تماشایشان می نشستند. این فیلم ها به هر کدام از دلایل ناشی گری در تولید، بودجه های پایین، وجود صحنه های مستهجن و خشونت فراوان خارج از موج هالیوود تولید می شدند و پخش گسترده نداشتند. اکثرشان فیلمهای اول یا دوم کارگردان بودند و به دلیل امکانات کم و بودجه ی پایین از یک طرف، و کهنگی و خرابی وسایل نمایش از طرف دیگر، با کیفیت پایین به نمایش در می آمدند. چون اکثر فیلمها به شکل دو تایی ( Double Feature) پخش می شدند، معمولا میان پرده هایی هم برای وسطشان در نظر گرفته می شد. در بین دو فیلمی که با یک بلیط به نمایش در می آمد یک آنونس از فیلم جدید، اخبار روز، کارتون، تبلیغات محلی و ... را نمایش می دادند. همه این پسزمینه های اجتماعی که بخشی از تاریخ سینما بود، تارانتینو و رودریگز را به سوی ساختن فیلم جدیدشان ساطور سوق داد. فیلمی که چیزی از پایان فیلمبرداری آن نمانده است.

ایده اولیه این فیلم به یک B-Movie به همین نام بر می گردد که در ژوئیه 2006 بر روی چند پرده آمریکا به نمایش درآمد. آن فیلم ساخته "رومن هرناندز کوردووا" و "پابلو اسپارزا" به زبان اسپانیایی بود و داستان آن درباره محافظ اسبق رئیس جمهور مکزیک بود که از زندگی کنونیش خسته شده و به دنبال یک زندگی آرام در گوشه ای دور افتاده می گردد اما از او می خواهند مأموریت جدیدی انجام دهد و همین پای او را به ماجراهای جدید باز می کند .

پوستر فیلم ساطوردر فیلم رودریگز، دنی تروژان به دلیل اینکه به خوبی از ساطور در کشتار استفاده می کند به Machete معروف شده است. او از مأمورین طرد شده سابق مکزیکی است که روزگارش را با خرده فروشی مواد در خیابان های تگزاس می گذراند و وقتی رئیس یک گروه مافیایی (استیون سیگال) از قابلیت های او آگاه می شود او را برای ترور یک سناتور اجیر می کند در این راه مشکلاتی به جود می آید که «ساطور» را برای آنها یک مهره سوخته می کند. او مجروح می شود و بعد متحول، و سپس تصمیم به انتقام می گیرد .

این تریلر جنایی محصول (RIP) کمپانی شخصی رابرت رودریگز است و دنی تروژان، رابرت دنیرو، استیون سیگال، جسیکا آلبا، میشله رودریگز و لیندسی لوهان در آن به ایفای نقش پرداخته اند. در کنار رابرت رودریگز، اتان مانیکه تدوین گر محبوب رودریگز هم بر صندلی کارگردانی نشسته است و این فیلم را به اتفاق یکدیگر ساخته اند آنها تا به حال بارها با هم کار کرده اند اما مانیکه همیشه یا تدوین گر بوده یا طراح جلوه های ویژه اما این بار صندلیش را در حین فیلمبرداری کنار او برده است. ساطور در 16 آوریل 2010 اکران خواهد شد.

 


 تاريخ ارسال: 1388/8/15
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.