پرده سینما

ناکامی «گذشته» در گلدن گلاب! «زیبایی بزرگ» جایزه بهترین فیلم خارجی را ربود

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دوازده سال بردگی بهترین فیلم شد

 

آلفونس کواران. کارگردان فیلم جاذبههفتادویکمین مراسم سالانه اعطای جوایز سینمایی گلدن گلوب در حالی در لس‌آنجلس برگزار شد که فیلم دوازده سال بردگی در بخش بهترین فیلم درام اثر برتر معرفی شد و فیلم اخاذی آمریکایی در سه بخش موفق به دریافت جایزه شد.

به گزارش ایسنا، هفتادویکمین مراسم سالانه‌ اعطای جوایز سینمایی گلدن گلوب در هتل بیورلی هیلتون لس‌آنجلس با معرفی برگزیدگان در بخش‌های گوناگون پایان یافت.

در بخش بهترین فیلم درام، دوازده سال بردگی ساخته استیو مک‌کوئین طبق پیش‌بینی‌ها جایزه گلدن گلوب را گرفت. این درام تاریخی قدرتمند روایتگر داستان یک سیاه‌پوست است که پس از ربوده شدن و فروش به عنوان برده در دهه 1850 متحمل خشونت‌های فراوانی می‌شود. در این بخش فیلم‌های کاپیتان فیلیپس (به کارگردانی پل گرین‌گراس)، جاذبه (آلفونسو کواران)، فیلومنا (الکساندر پاین) و هجوم از دیگر نامزدها بودند.

عنوان بهترین فیلم موزیکال یا کمدی به اخاذی آمریکایی ساخته دیوید اوراسل رسید. اگرچه رقبای قدرتمندی چون درون لیون دیوس (برنده جایزه ویژه هیأت‌داوران جشنواره کن) به کارگردانی برادران کوئن و فیلم نبراسکا از الکساندر پاین در این بخش حضور داشتند، اما جمع ستارگان این فیلم و جنبه سرگرم‌کننده آن امتیازی بود که رأی دهندگان جوایز گلدن گلوب را متقاعد کرد.

جایزه بهترین کارگردانی هفتادویکمین دوره گلدن گلوب به آلفونسو کواران، کارگردان جاذبه (فیلم افتتاحیه جشنواره ونیز) رسید. این کارگردانی مکزیکی با این فیلم هیجانی و فضایی که جرج کلونی و ساندرا بولاک‌در آن نقش‌آفرینی داشتند، ریسک زیادی کرد و پا به دنیای ناشناخته برای مخاطب گذاشت. گرین گراس، استیو مک‌کوئین، الکساندر پاین و دیوید اوراسل دیگر نامزدهای بهترین کارگردانی بودند.

جایزه گلدن گلوب بهترین فیلم خارجی به زیبایی بزرگ ساخته پائولو سورنتینو رسید. در این بخش گذشته نماینده سینمای ایران بود که به توفیقی دست نیافت. فیلم زیبایی بزرگ که در میان 9 نامزد اسکار خارجی نیز قرار دارد، نوعی ادای احترام به روسلینی و فلینی محسوب می‌شود. فیلم برنده نخل طلای آبی ‌گرم‌ترین رنگ است به همراه شکار از دانمارک و انیمیشن باد می‌وزد از ژاپن دیگر نامزدهای این بخش بودند.

جایزه‌ بهترین بازیگر اصلی مرد فیلم درام را متئو مک‌کانوی برای فیلم باشگاه خریداران دالاس دریافت کرد. تام هنکس (کاپیتان فیلیپس)، رابرت ردفورد (همه‌چیز از دست رفته)، ادریس آلبا (ماندلا، راه طولانی تا آزادی) و شیوتل اجیوفور (دوازده سال بردگی) دیگر نامزدهای بهترین بازیگر نقش اصلی مرد بودند.

در بخش بهترین بازیگر اصلی مرد فیلم کمدی یا موزیکال، لئوناردو دی‌کاپریو برای فیلم گرگ وال استریت ساخته مارتین اسکورسیزی پس از 10بار نامزدی،‌ موفق به دریافت دومین جایزه گلدن گلوب شد. وی پیش از این در سال 2005 با فیلم هوانورد این عنوان را کسب کرده بود. کریستین بیل، بروس درن، اسکار ایساک و یواخین فونیکس دیگر نامزدهای این بخش بودند.

کیت بلانش برای فیلم یاسمن غمگین بهترین بازیگر نقش اصلی زن فیلم درام شناخته شد. ساندرا بولاک (جاذبه)، جودی دنچ (فیلومنا)، اما تامپسون (نجات آقای بنکس) و کیت وینسلت (روز کارگر) دیگر بازیگران نامزد این بخش بودند. کیت بلانش از اصلی‌ترین بخت‌های فصل جوایز سینمایی محسوب می‌شود و تاکنون در بیشتر جوایز سینمایی جایزه بهترین بازیگری را بدست آورده است.

   

لئوناردو دی کاپریوجایزه بهترین بازیگر زن اصلی فیلم موزیکال یا کمدی گلدن گلوب 2014 به امی آدامز برای بازی در فیلم اخاذی آمریکایی رسید. در این بخش مریل استریپ برای بازی در فیلم August:Osage County نامزد سرشناسی بود که ناکام بود.

    

عنوان بهترین بازیگر نقش مکمل مرد فیلم درام به جارد لتو برای فیلم باشگاه خریداران دالاس اعطا شد. بردلی کوپر و مایکل فاسبندر دیگر نامزدهای سرشناسی بودند که در این بخش حضور داشتند.

در بخش بهترین بازیگر زن مکمل فیلم کمدی یا موزیکال، جنیفر لاورنس برای فیلم اخاذی آمریکایی جایزه گلدن گلوب را دریافت کرد. از نامزدهای سرشناس این بخش می‌توان به جولیا رابرتز اشاره کرد.

در بخش بهترین انیمیشن، فیلم یخ‌زده ساخته کمپانی دیسنی برنده امسال گلدن گلوب نام گرفت. اتفاق نظر مثبت منتقدین درباره داستان، موسیقی و انیمیشن این فیلم، شانس موفقیت احتمالی آن را در جوایز اسکار نیز افزایش داده است. فیلم پرفروش من نفرت انگیز 2 نیز که هفته‌ها در صدر جدول پرفروش‌ترین‌های جهان قرار داشت، در این بخش نامزد بود.

در بخش بهترین فیلمنامه، اسپایک جونز برای نگارش فیلمنامه او جایزه گلدن گلوب را دریافت کرد. فیلمنامه های دوازده سال بردگی، اخاذی آمریکایی، نبراسکا و فیلمونا نیز در این بخش نامزد دریافت جایزه بودند.

 

در بخش بهترین موسیقی فیلم، الکس ایبرت برای همه‌چیز از دست رفته جایزه گلدن گلوب را دریافت کرد و جایزه بهترین ترانه اصلی نیز به گروه U2 برای فیلم ماندلا، راه طولانی تا آزادی تعلق گرفت.

 همچنین طبق اعلام قبلی برگزارکنندگان جوایز گلدن گلوب، وودی آلن، کارگردان و فیلمنامه‌نویس پیشکسوت هالیوود به پاس یک عمر حضور مستمر و درخشان در عرصه سینما، جایزه دستاورد سینمایی را دریافت کرد. البته وی طبق عادت مرسوم‌اش که به ندرت در محافل سینمایی حضور می‌یابد، به بیورلی هیلتون نرفت.

 

 


 تاريخ ارسال: 1392/10/23
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.