پرده سینما

منتقدان و اهالی رسانه در «شب دلشدگان» سینما تقدیر شدند

پرده سینما


 








طهماسب صلح جو در هفتمین جشن منتقدان و نویسندگان سینمایی. عکس از محمدرضا عباسی. مهرهفتمین جشن انجمن منتقدان سینمای ایران و سومین جشنواره مطبوعات سینمایی شب گذشته 25 دی ماه در حالی برگزار شد که در کنار معرفی برگزیدگان سینمای ایران، منتقدان و اهالی رسانه نیز تقدیر شدند. به گزارش مهر، هفتمین جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران و سومین جشنواره مطبوعات سینمایی شب گذشته با 30 دقیقه تاخیر در ساعت 17:30 در تالار ایوان شمس آغاز شد.

 

اجرای این مراسم برعهده کامران ملکی بود و وی د رهمان اوایل صحبت هایش اشاره کرد که بیشتر این مراسم را شهرام شکیبا اجرا می کرد و امشب من به جای او ایستاده ام.

 

 

در ادامه سحر عصر آزاد منتقد سینما و دبیر سومین جشنواره مطبوعات سینمایی گفت: فراخوان این جشنواره در سال 90 منتشر شد و شامل مطالب منتشر شده در سال 89 می شود. همانطور که می دانید به دلیل مسائلی در این دو سال امکان برگزاری این مراسم نبود.

وی افزود: افراد متقاضی در این جشنواره با یکدیگر به رقابت پرداختند و داورانی همچون فریدون صدیقی، احمد توکلی، پرتو مهتدی، طهماسب صلح جو و حسین معززی نیا این آثار را داوری کردند. فراخوان چهارمین چشن مطبوعات سینمایی نیز که مربوط به مطالب منتشر شده در سال 90، 91 و نیمه اول سال 92 است به زودی منتشر خواهد شد. جا دارد از همکارانی دو همکار خوب در برگزاری این جشن یعنی گلاره محمدی و کیوان کثیریان تشکر کنم.

 

 

 

جوایز بخش یادداشت تلویزیونی سومین جشنواره مطبوعات سینمایی

 

 

 

در ادامه با حضور قاسم قلی پور تهیه کننده سینما، مهدی نادری فیلمساز، جعفر صانعی مقدم، محمد آقازاده و شهاب عادل از برگزیدگان بخش یادداشت تلویزونی سومین جشنواره مطبوعات تقدیر شد.

 

 

در این بخش حسین گودرزی رتبه دوم و حسین گودرزی و آرزو شهبازی رتبه اول را به دست آوردند. داوران فردی را برای رتبه سوم انتخاب نکردند.

 

جوایز بخش گفتگو تلویزیونی

 

 

 

در این بخش فاطمه فریدون رتبه سوم، محمدرضا لطفی رتبه دوم و رتبه اول هم به سمیه قاضی زاده تعلق گرفت.

 

 

 

جوایز بخش کاریکاتور و طنز سینمایی

 

 

 

در این بخش جایزه به مجموعه آثار احمد عبدالهی نیا در کیهان کاریکاتور تقدیم شد. همچنین جایزه طنز سینمایی نیز به محسن حدادی اهدا شد.

 

 

 

جوایز بخش گزارش سینمایی

 

 

 

جوایز این بخش توسط آنا نعمتی، مجید برزگر، فرهاد اصلانی و فرشید ابراهیمیان به برگزیدگان اهدا شد. در این بخش رتبه سوم به احمد شاهوندی رسید و وحید سعیدی و مهدی معزی رتبه اول را به دست اوردند. در این بخش رتبه دوم جایزه ای نگرفت.

 

 

 

وحید سعیدی هنگام دریافت جایزه گفت: این گزارش که در ماهنامه پردیس منتشر شد حاصل یک کار گروهی بود و فقط طرح و ایده آن متعلق به من است.

 

 

 

جوایز بخش مقاله نویسی

 

 

 

در این بخش جواد یغموری رتبه سوم، نزهت بادی رتبه دوم و حسین گیتی رتبه اول را به دست آوردند.

 

 

 

جوایز بخش یادداشت نویسی

 

 

 

در این بخش رضا دادویی رتبه سوم، یزدان سلحشور رتبه دوم و آرش عنایتی رتبه اول را به دست آوردند.

 

 

 

 

 

 

 

مراسم تجلیل از کیانوش عیاری خالق دکتر قریب

 

 

 

در ادامه این مراسم بزرگداشت کیانوش عیاری فیلمساز سینمای ایران برگزار شد. برای تجلیل از این کارگردان مطرح سینما، مهدی هاشمی، هوشنگ گلمکانی و محمد علی سجادی روی سن آمدند.

 

 

مهدی هاشمی در ارتباط با عیاری گفت: کتاب ها باید نوشت درباره عیاری. وی امپراطور و شاه دکتر قریب بود. به عقیده من "دکتر قریب" یک تالیف کامل است. وی این شاهکار را آفرید و من نی تو خالی آن بودم. در هملت شکسپیر درباره نی تو خالی صحبت می شود. من نیز در دکتر قریب یک نی تو خالی بودم که عیاری دمنده آن بود.

در ادامه هوشنگ گلمکانی منتقد پیشکسوت عنوان کرد: عیاری از آن کارگردانانی است که انگار نیست. فیلم هایی می سازد که انگار کارگردان ندارد. البته آثار اولیه او کارگردان نمایانه بود. اما هر چقدر جلوتر رفت خودش پنهان تر شد. من فیلم های عیاری را دوست دارم.

محمد علی سجادی نیز افزود:او بیش از چهار دهه عمرش را در سینما گذاشت. او از سینمای آزاد آمد. فیلمساز تجربی بود. آثار وی یک اثر انگشت دارد. او به یک سینمای قصه گو استاندارد علاقمند است. او نشان داده که صاحب یک سلیقه و زیبایی شناسی در دوربین اش است. تا فیلم "بودن و نبودن" درگیر دوربین است و بعد دوربین گرفتار وی می شود.

وی ادامه داد:سریال او هم اثر انگشت دارد. متاسفم که "خانه پدری" دچار مشکل شد. ظاهرا قرار است مشکل فیلم وی برطرف شود. من به شخصه از عیاری معذرت می خواهم که او را متوقف کردند. این خانه پدری که درباره آن صحبت می کنیم فقط گل و باقالی ندارد بلکه سوسک هم دارد.

عیاری پس از دریافت جایزه گفت:صحبتهایی که گلمکانی گفت همان است که آرزو من است اینکه دیده نشوم. این برای من اهمیت دارد. بازیگرانی که هنرمند هستند و هنرشان دیده می شود نمی پسندم.

وی در پایان صحبتهایش خاطره ای از حضورش با مهدی هاشمی در روزگار قریب بین مردم تعریف کرد.

 

بزرگداشت پرتو مهتدی، منتقد و مترجمی  که در شب مراسم در بیمارستان بود

 

 

 

هفتمین جشن منتقدان و نویسندگان سینمایی: مسعود کیمیایی، فرشته طائرپور، رخشان بنی اعتماد، حسن فتحیمراسم بزرگداشت و تجلیل بعدی مربوط به پرتو مهتدی مترجم و روزنامه نگار قدیمی سینما بود که به دلیل بیماری در شب گذشته در بیمارستان بستری شده بود. قرار بود در این بخش شاگردان وی، ارغوان اشتری، مژگان منصوری و علی افتخاری صحبت کنند.

 

 

 

علی افتخاری مترجم و روزنامه نگار گفت: 15 سال پیش من یک جوان 25 ساله بودم که با وی کارم را شروع کردم. همکاری من با مهتدی 5 سال طول کشید. اگر وی نیود من و هم نسلان من دوام نمی آوردند. چند روز پیش وی را دیدم و خیلی خوشحال بود از اینکه قرار است در این مراسم از وی تقدیر کنند. امیداوار بود که بیاید. متاسفانه هم اکنون در بیمارستان است. او حق بزرگی به گردن همه ما دارد.

 

 

 

برگزیدگان بخش ترجمه

 

 

 

در ادامه با حضور فریدون صدیقی، طهماسب صلح جو، احمد توکلی، حسین معززی نیا، محمد صالح علا، داریوش فرهنگ و حسن فتحی از برگزیدگان بخش ترجمه تقدیر شد.

 

 

 

در این بخش علی افتخاری رتبه سوم، یحیی نطنزی رتبه دوم و عقیل قیومی رتبه اول را به دست آوردند.

 

 

 

برگزیدگان بخش گفتگوی سینمایی

 

 

 

در این بخش سمیه علیپور رتبه سوم، آرامه اعتمادی و احمد محمد اسماعیلی رتبه دوم و نیما حسنی نسب رتبه اول را به دست آوردند.

 

 

 

برگزیدگان بخش نقد سینمایی

 

 

 

 

 

 

 

در این بخش رضا کاظمی و مانی باغبانی رتبه سوم، سعید قطبی زاده رتبه دوم و آرش خوشخو رتبه اول را به دست آوردند. قطبی زاده پس از دریافت جایزه گفت:این تجلیل از یک حرفه است که بی اعتبار شده است. خیلی ها تلاش می کنند نقد فیلم را محو کنند اما همچنان تاثیر آن دیده می شود.

 

 

در پایان طهماسب صلح جو رئیس انجمن منتقدان عنوان کرد:به همه شما خیر مقدم می گویم. پوزش می خواهم از شما که نمی توانیم مثل جشنواره های دیگر از شما پذیرایی کنیم. آنها سفره های رنگین دارند. سکه و ماشین می دهند. اما سفر ماه خالی است. به ضیافت عشق خوش آمدید.

 

تقدیر از حسین گیتی منتقد سینما

 

 

 

در این بخش از مراسم جهانبخش نورائی و علی علائی دبیر جشن از حسین گیتی تقدیر کردند. در ابتدا نورائی در لحظاتی از ویژگیهای مطالب حسین گیتی گفت و پس از آن این منتقد سینما لوح تقدیر خود را دریافت کرد.

 

 

 

تقدیر از رسانه ها

 

 

 

در این بخش با حضور مجتبی میر طهماسب و مسعود فروتن از شیما غفاری دبیر سینمایی خبرگزاری ایسنا تقدیر شد. غفاری هنگام دریافت جایزه گفت:من از انجمن منتقدان برای این توجه تشکر میکنم . البته جا دارد از همکارانم در این بخش مسعود نجفی، لواسانی و فرهادی هم قدردانی کنم. همکاری این دوستان است که بخش سینمایی این خبرگزاری دیده می شود.

 

 

همچنین در این بخش از رای بن مستند هم تقدیر شد. سنایی مدیر این سایت افزود: این جایزه را به انجمن مستندسازان سینمای ایران تقدیم می کنم که سالهای پر فشاری را تحمل کردند.

 

صحبت های دوباره رئیس انجمن منتقدان

 

 

 

طهماسب صلج جو در ادامه این مراسم عنوان کرد:خوشحالم دوستان سینمایی به این بخش نگاه جدی داشتند. تاریخ سینما مدیون قلم  و کسانی است که سینما را به تاریخ سپردند.

 

 

در ادامه گزیده ای از جشن های گذشته انجمن منتقدان به نمایش در آمد.

 

دبیر هفتمین جشن منتقدان سخن گفت

 

 

 

علی علائی دبیر هفتمین جشن انجمن منتقدان در ادامه افزود:در دوره های قبلی هیات انتخابی آثار را داوری می کردند اما در این دوره این داوری بین تمامی اعضای انجمن گسترش پیدا کرد تا شکل جامع تری بگیرد. البته این شکل آرا کاملا ریاضی و بدون هر نوع مصلحت اندیشی است.

 

 

وی ادامه داد:این روش داوری باعث شد تا اعتمادها بیشتر شود و ما قدردان این اعتماد شما هستیم. این جشن طبق روال باید پایان خرداد ماه برگزار شود اما به دلیل مشکلاتی نشد. امیدواریم با حمایت رئیس سازمان سینمایی همان خرداد ماه 93 برگزار شود. ما هدیه نقدی به دوستان نمی دهیم و به همراه تندیس یک هدیه فرهنگی به برگزیدگان اهدا می شود . جا دارد از ایوبی، منبتی، محمد رسول صادقی و دیگر دوستانی که ما را در برگزاری این جشن حمایت کردند، قدردانی کنیم. به شب دلشدگان سینما خوش آمدید.

 

اهدا جوایز برگزیدگان هفتمین جشن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران

 

 

 

جایزه بخش بهترین دستاورد فنی توسط مهرزاد دانش و امیر اثباتی اهدا شد. جایزه بخش تدوین نیز توسط مرتضی رزاق کریمی و حسن سیف به بهرام دهقانی تقدیم شد.

 

 

همچنین دو جایزه بخش بهترین فیلمبرداری را هم حسن جعفریان و علیرضا زرین دست دادند. محمود کلاری پس از دریافت جایزه این بخش گفت:این جایزه خیلی مهمی است خصوصا برای اینکه از دست جعفریان و زرین دست می گیرم. خیلی فکر می کردم که این جایزه حق پیمان شادمان فر است که کارش در "اسمان زرد کم عمق" فوق العاده بود.

 

تجلیل از ایرج کریمی منتقد مطرح سینمایی

 

 

 

در این بخش طهماسب صلح جو، یاشار نورائی و سعید عقیقی درباره کریمی صحبت کردند. در ابتدا صلح جو عنوان کرد:کریمی فقط یک منتقد نیست. او آثار ارزشمندی دارد و کتاب هم منتشر کرده است. او با سینما زندگی کرده است. بسیار از او یاد گرفتم. او مردی بزرگ و گنجینه سینمای ایران است.

 

 

در ادامه عقیقی و نورائی نیز صحبتهایی درباره ویژگیهای نقدهای وی کردند. ایرج کریمی پس از دریافت این جایزه گفت: ارزش این جایزه برای من خیلی بیشتر است چون از طرف انجمن منتقدان آن را می گیرم.

 

اهدای جوایز دیگر بخش های هفتمین جشن انجمن منتقدان

 

 

 

عبدالله اسکندری و علیرضا رضاداد در این بخش جایزه حسین علیزاده را اهدا کردند. البته وی در سفر بود و ترانه علیدوستی بازیگر فیلم "اسمان زرد کم عمق" این جایزه را دریافت کرد. وی افزود: این غافلگیری بزرگی برای من بود که جای استاد حسین علیزاده این جایزه را می گیرم.

 

 

علی علائی زمانی که رضاداد روی صحنه بود گفت: امیدوارم ما امسال در داوران جشنواره فجر شاهد حضور یک منتقد سینمایی هم باشیم.

در ادامه علی اکبر قاضی نظام، فرهاد توحیدی و غلامعباس فاضلی جایزه احسان عبدی پور را دادند. عبدی پور پس از دریافت جایزه عنوان کرد: یک چیزهایی در سینما است که باید یادش بگیری و به همین دلیل حتی باید شهرت را عوض کنی. اما یک چیزهای دیگری هم هست که نمی خواهی آنها را یاد بگیری اما دنبالت می آیند. دعا کنید این چیزها در کوچه بن بست دنبالم نیایند.

مسعود مهرابی و محمد بزرگ نیا هم جایزه فرشته صدرعرفایی را اهدا کردند. صدرعرفایی هم گفت:از انجمن منتقدان سپاسگذارم. به گروه "حوض نقاشی" خسته نباشید می گویم.

پگاه آهنگرانی هم بعد از گرفتن جایزه افزود: این جایزه مهم و جذابی برای من است. از عوامل فیلم "دربند" تشکر میکنم.

کیومرث پور احمد، شاهین امین و محمد مهدی عسگرپور هم جایزه بابک حمیدیان را اهدا کردند. پور احمد در ابتدا رو به کامران ملکی گفت:این همه تعارف بس است. اگر این تعارفها را کم کنید این مراسم طولانی نمی شود.

وی همچنین درباره حمیدیان افزود:آنچه را که شما روی پرده در "اتوبوس شب" دیدید حاصل خلاقیت  مرحوم خسرو شکیبایی بود. در فیلم جدیدم هم انچه می بینید حاصل خلاقیت حمیدیان است.

بابک حمیدیان با صدای گرفته در زمان دریافت جایزه گفت:من مدتی در دیلمان سر کار بودم. 24 ساعت است که به تهران آمده ام و همین گونه که می بینید صدایم اینگونه شده است. واقعا تهران دیگر جای زندگی نیست. جایزه اهل قلم را روی چشمانم می گذارم. به خصوص چون این جایزه را از کارگردانانی می گیرم که اولین و آخرین کارهایم را با آنها انجام دادم. از اینکه از دست خواص جایزه می گیرم خوشحالم.

 

 

 

 

 

مراسم تجلیل از پرویز نوری منتقد پیشکسوت با حضور کیمیایی

 

 

 

هفتمین جشن منتقدان و نویسندگان سینمایی. پرویز نوری و همسرش، مسعود کیمیایی  و جوتاد طوسی. عکساز محمدرضا عباسی. مهردر این بخش مسعود کیمیایی و جواد طوسی روی صحنه حاضر شدند. مسعود کیمیایی گفت:نمی دانم این صدای من برای سرما خوردگی است یا هوای تهران. نوری 21 سالگی سر دبیر مجله ستاره سینما توسط پرویز دوایی شد. نوری در دوره ای سینمایی نویسی کرد که هنوز سیاه نویسی وارد حیطه نقد نشده بود. دوره او خیلی خوب بود. او چندین مجله را سردبیری کرد. او نقدهای ماندنی درباره هیچکاک نوشت. رابطه سینماگر با منتقد یک جای معینی نمی ایستد.

 

 

در ادامه پس از صحبتهای جواد طوسی درباره مطالب پرویز نوری، این منتقد پس از دریافت جایزه گفت: نقد نوشتن هم یک کار هنری است. لذت بخش است. از انجمن منتقدان، مسعود کیمیایی و جواد طوسی سپاسگذارم. از همسرم تشکر میکنم چرا که در تمام این سالها مشوق من بود.

 

جوایز بخش های بازیگران و کارگردانی جشن انجمن منتقدان

 

 

 

در ادامه با حضور فرشته طائرپور، عبدالله اسفندیاری و مهناز افشار جایزه نازنین بیاتی اهدا شد. البته مهناز افشار گفت: در این جشن جایزه دادن هم برای من مهم است. نازنین بیاتی هم افزود:من این جایزه را مدیون شهبازی هستم. همچنین پگاه آهنگرانی و هومن بهمنش.

 

 

فرشته طائر پور تهیه کننده سینما در این مراسم عنوان کرد:من نمی توانم مثل حمیدیان گرفتگی صدای مادرزادیم را به گردن آلودگی هوا بیندازم. جا دارد یادی کنیم از مسعود بهنام که 10 روز دیگر سالگرد درگذشت وی است.

وی افزود:درست چند کیلومتر بالاتر یک جشن دیگر با این اهمیت در جام جم برگزار می شود. همزمانی این اتفاق نشان از یک فاصله است. امیدواریم در دوره جدید سایه تدبیر در حوزه هنر سایه بیفکند تا این خانواده شاهد این فاصله ها و تداخل ها نباشد. خیلی از دوستانی اینجا هستند که در اصل باید در آن مراسم باشند. برای برطرف کردن چنین فاصله ای هیچ قلمی نمی تواند مثل منتقدان موثر باشد. منتقدان با احساس مسئولیت به این فاصله ها اشاره کنند و برای از بین رفتن این فاصله ها قدم بردارند.

شهاب حسینی هم که جایزه خود را از مازیار میری و فرامرز قریبیان گرفت، گفت: این دیپلم برای من ارزشمند است. هر چقدر که کار خوبی انجام دهیم اما افزون بر وظیفه ای که در جامعه داریم، نیست.

رضا عطاران هم هنگام دریافت جایزه افزود: خوشحالم این جایزه را گرفتم حتی اگر حقم نبود. به زور بوده و یا با لابی اما ارزش این جایزه خیلی برای من زیاد است. در دوره قبلی سینما خیلی شمق در عقرب بود.

علیرضا غفاری و کامبوزیا پرتوی هم جایزه بخش فیلمنامه نویسی را اهدا کردند. غفاری با اشاره به صحبتهای طائرپور گفت:من از آن جشن می آیم. برای اینکه اهمیت هر دو مراسم حفظ شود. اما کلی کاسبی پیک های موتوری امشب خوب بود چرا که در حال نقل و انتقال مهمانان این دو مراسم بودند.

کامبوزیا پرتوی هم افزود: حالا زمانش است که بگویم آقای رضاداد آن فیلم را بیار در جشنواره(منظور فیلم "آشغالهای دوست داشتنی" بود)

مسعود کیمیایی، فرزاد موتمن و احمد طالبی نژاد هم جایزه بهترین کارگردانی را اهدا کردند. شهبازی هنگام دریافت جایزه افزود:"دربند" برای من یک نقطه مبارک داشت چرا که با مردم پیوند زده شدم. قبلا بین مردم فیلم هایم کمتر دیده می شد. خودم را با این فیلم به مردم نزدیک کردم.

طالبی نژاد هم عنوان کرد:کیمیایی گفت فیلم را بدهیم کارگردانان بسازنند. این مراسم هم باید به گونه ای کارگردانی می شد که زمان آن طولانی نمی شد. بعد به خود حق می دهیم فیلم بزرگان را نقد کنیم. سال دیگر باید فکری کنیم.

 

در پایان نیز منوچهر محمدی، رخشان بنی اعتماد، سیدهادی منبتی و مجید مدرسی جایزه بهترین فیلم را اهدا کردند. سعید آرمند تهیه کننده "پرویز" گفت:جا دارد از انجمن منتقدان تشکر کنم. این باعث افتخار من است که جایزه را از بزرگان سینما می گیرم.

 

 

امیر سمواتی تهیه کننده "دربند" هم افزود:این فیلم ثمره دوستی من و شهبازی بود. از عوامل فیلم قدردانی می کنم. همچنین از از انجمن منتقدان که زحمات ما را دیدند.

 

حاشیه ها:

 

 

 

- در ابتدای این مراسم حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی حضور داشت و در اواسط برنامه سالن را ترک کرد.

 

 

- این مراسم ساعت 21:30 دقیقه تمام شد و حدود چهار ساعت طول کشید.


- در این مراسم هنرمندان دیگری همچون فرهاد توحیدی، طناز طباطبایی، سحر دولتشاهی، بهنام بهزادی، امید بنکدار، علی احمد زاده، مهدی شیرزاد، خاطره اسدی، بهروز شعیبی، مصطفی احمدی، آتوسا قلمفرسایی، مینا ساداتی، تورج اصلانی، حمیدرضا آذرنگ، سروش صحت، همایون ارشادی، حسین ترابی، سعید ملکان، سید هادی منبتی و... حضور داشتند.

عکس ها از محمدرضا عباسی. خبرگزاری مهر


 تاريخ ارسال: 1392/10/26
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.