پرده سینما

محمود کلاری: مازیار پرتو از معدود فیلمبرداران صاحب تألیف بود

پرده سینما






 

 

 

محمود کلاری با اشاره به درگذشت مازیار پرتو،گفت: بسیار تأسف‌برانگیز است که مازیار پرتو هم مانند بسیاری از بزرگان هنر این سرزمین، هیچ‌گاه درخور مرتبه و جایگاه مهم و مؤثرش در سینما، شناسایی و مورد تقدیر قرار نگرفت.

 

این هنرمند در گفت‌وگویی با ایسنا ادامه داد: چه سخت و تأسف‌برانگیز است، فقدان از دست رفتن آدم‌هایی که در موقعیت حرفه‌ای‌شان نقش و تأثیری فراتر از معیارهای تعریف شده و مرسوم ایفا می‌کنند.

کلاری خاطرنشان کرد: مازیار پرتو به تعبیری از معدود فیلمبرداران صاحب تألیف به شمار می‌آید، یک سینماپرداز به مفهوم کامل آن که ترجمه‌ی عبارت سینماتوگراف است که به فیلمبردار اطلاق می‌شود. او فیلم‌های متعددی از جمله قیصر و طوقی را فیلمبرداری و تؤامان تدوین کرده است. آثار شاخص و قابل توجهی که نقش تأثیرگذارشان در تغییر روبه‌رشد روند فیلمسازی آن روزگار غیرقابل تعبیر است.

این هنرمند در بخش پایانی سخنانش گفت: بسیار تأسف‌برانگیز است که مازیار پرتو هم مانند بسیاری از بزرگان هنر این سرزمین هیچ‌گاه درخور مرتبه و جایگاه مهم و مؤثرش در سینما شناسایی و مورد تقدیر قرار نگرفت. ناگزیر دلخوش خواهیم بود به ماندگی آثاری که در خلق‌شان نقش تعیین‌کننده داشت، با امید به آنکه حداقل به این بهانه منتقدان و سینمایی‌نویسان کشور با تحلیل و تفسیر این آثار از این منظر جایگاه ویژه و نقش درخور مؤثر این فیلمبردار بزرگ در ارتقاء سطح زیبایی‌شناختی سینمایی این مملکت را بازشناسایی کنند.

مازیار پرتو که در سال‌های اخیر در آمریکا به سر می‌برد، 2 بهمن ماه درگذشت.


 تاريخ ارسال: 1392/11/6
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.