پرده سینما
-به پذیرفته نشدن فیلم تان در بخش مسابقه سینمای ایران جشنواره فجر اعتراض داشتید و ظاهراً هنوز هم معترض اید!
- بله! هنوز هم می گویم! آیا این فیلم در نگاه آقایان جایی نداشت؟ یا واقعاً ماجرا چیز دیگری است که ما از آن بی خبریم؟! و یا شاید در پشت آن ظاهر و نگاه به اصطلاح «بی طرفانه» یک پیش داور جزم اندیش نشسته است و اثری را بیرون از علل خودش داوری و بررسی می کند. و شاید هم فیلمی که حامی و پشتیبان دلسوز نداشته باشد به راحتی کنار گذاشته می شود و فدای رویه غلیطی می شود.
من اعتقاد دارم در شکل فعلی اجازه داده شده برخی ها، فیلم هایشان را حق اجتناب ناپذیر و مسلم خویش در جشنواره فیلم فجر بدانند و بخوانند و از پیش زنبیل شان را در صف جشنواره بگذارند. نمونه اش فیلم هایی است که هفته ها پس از تقویم زمانی اعلام شده از سوی جشنواره، فیلمبرداری شان به پایان رسیده و هنوز هم بعضی از نور چشمی ها فیلمشان در مراحل فنی قرار دارد و حقشان را در جشنواره محفوظ نگاه داشته اند! این انتخاب فله ای و بی حساب و کتاب فیلم های متعلق به نام ها و عناوین و جریانات نشان می دهد بی توجه به قوائد حرفه ای و استانداردهای یک فستیوال سی ساله صرفاً برای راضی نگاه داشتن خاطر بسیاری بوده است.
-اما به اعتراض شما بی اعتنایی نشد، بلکه به آن پاسخ دادند...
-یادداشت معترضانه من درد دل و نگاه یک فیلمساز مستقل بوده و هست و برخلاف تعبیر آن داور محترم، سوء استفاده ای هم از کلمه «مستقل» نکرده و نمی کنم. مطمئن باشند این وصله ها به من نمی چسبد. اگر ایشان تعریف سینمای مستقل را بلدند، بگویند که ما هم یاد بگیریم. ولی نباید خلط مبحث کنند و با ادبیات نسنجیده سخن بگویند. و جالب تر این که خود را سخنگوی سلیقه مردم بدانند. آری! به روشنی می گویم «مستقل» هستم. زیرا هیچگاه شرافت و وجدان حرفه ای فیلمسازی ام را بازیچه منافع شخصی خود نکردم و مثل بعضی ها با تغییر هر مدیری دوان دوان و با هیاهو، در صف سهم خواهی نرفتم و فیلمسازی ام را به وسیله رابطه و لابی کردن پیش نبردم و به دنبال رانت مالی و تبلیغاتی و جنجال رسانه ای برای فضاسازی جعلی حول فیلم هایم نبوده ام و خود را سیاهی لشکر این و آن و این دسته و آن دسته نکرده ام. فیلم هایم چه خوب و چه بد وامدار و قائم به تجربیات و سلیقه و با ورهای شخصی خودم بوده و خواهد بود من نه در دوره گذشته و نه در ادوار پیش و اساساً نه در هیچ دوره ای کاری با سیاست بازی و جریانات و زدو بندهای آنچنانی نداشتم و ندارم. در مدیریت سینمایی دولت پیشین هم چه جفاها و تبعیض هایی را که شاهدش نبودم و پنج سال از عمر خود را بیهوده بدلیل بی کفایتی آقایان مفت از دست ندام! در این پنج سال تمام طرح ها و فیلمنامه های من بدلایلی غیر منطقی و پاسخ های تکراری و کلیشه ای رد می شد . حتی به درخواستم مبنی بر حمایتی معادل هزینه اجاره دوربین فیلم های فاخرشان آنقدر اما و اگر کردند که ما از خیرش گذشتیم حاصل اینها شد فرسایش جان و روانم... عاقبت رنج بیکاری باعث شد که از روی ناچاری تن بدهم به فیلم و سینمایی که با سلیقه من همخوانی نداشت.
شگفتی من از آن است که به رغم فضای خوب و انرژی مثبت ایجاد شده از بر آیند سیاست های امید بخش دولت جدید و مسئولان وزارت ارشاد و رئیس محترم سازمان سینمایی و همچنین با شناختی که از دبیر محترم جشنواره دارم و نگاه منصفانه و عادلانه اش را در زمان های نه چندان دور هنوز به خاطر دارم و آن را فراموش نکرده ام.
-فراتر از این اعتراض پیشنهادی هم دارید؟
-بله. پیشنهاد می کنم در جشنواره فجر بخشی به نمایش فیلم های مستقل انتخاب نشده و مظلوم اختصاص یابد و سینمایی را برای این فیلم ها پیش بینی کنید که از قاب تنگ و مکدر عینک هیئت انتخاب که دقیق است و ظریف نگر، خارج مانده اند. این درخواست بزرگ و سنگینی نیست که نوعی مشی آزادمنشانه و نگاه مبتنی بر اعتدال و عدالت است. اجازه دهیم مردم و منتقدان و نویسندگان رسانه ها ببینند و قضاوت نهایی را به آنها بسپاریم. البته از بابتی از انتخاب نشدن فیلمم خوشحالم که در غیر این صورت می شد جزء انبوه فیلم های سیاهی لشکر ویترین جشنواره.
-این نخستین بار است که وارد پروژه ای می شوید که کارگردان دیگری آن را آغاز کرده. چطور شد کارگردانی به تهران خوش آمدید را به عهده گرفتید؟
- قرار بود که این فیلم را آقای مهدی نادری بسازد و ظاهراً به دلیل اختلاف نظر با تهیه کننده در مورد انتخاب بازیگران خارجی از کار کناره گرفت. با من که صحبت کردند من قلباً تمایلی به حضور در آن نداشتم و خیلی تلاش کردم که مهدی را دوباره به پروژه وصل کنم. مهدی از دوستان خوب و قدیمی من است و او را فیلمسازی خوش فکر و شریفی می دانم که در مدیریت قبلی سینما به او خیلی جفا شد . اصرارهای من نتیجه نداد عاقبت با رضایت و تأکیدخود مهدی، من کارگردانی پروژه را پذیرفتم و فقط از روی رفاقتی که با مهدی داشتم و همچنین درونمایه زیبای فیلمنامه اش وارد این پروژه شدم.
فیلمنامه را که خواندم با مهدی گفتگوی مفصل و خوبی داشتیم ودر کلیت آن باهم به نقطه مشترکی رسیدیم هر چند هرکدام نگاه و منظر زیبایی شناختی سینمایی مان با هم متفاوت است، اما در کلیت و مظمون آن و خلق فضای مد نظر سعی کردم به ان وفادار باشم و متناسب با امکانات تولید آن را در اجرا پردازش بکنم.
-زمزمه هایی وجود داشت که شما به خاطر شرایط مالی خوب پروژه وارد آن شدید...
-اتفاقاً در همان ابتدا تهیه کننده فیلم از کمبود و محدودیت های مالی می گفت و تأکید کرد در شرایط خوب مالی نیستند. به خاطر همین ناچار شدیم پیش تولید و فیلمبرداری را درزمان خیلی کمی انجام دهیم. حتی تورج اصلانی (فیلمبردار) به من گفت که افتخاری در این پروژه حضور دارد و دستمزدی نگرفته است. در ارتباط دستمزد خودم هم باید بگویم دستمزدم چیزی در حد دستمزد کارگردانی یک «تله فیلم» بوده است.
انتشار مقالات سایت "پرده سینما" در سایر پایگاه های اینترنتی ممنوع است. |
|