پرده سینما

مدیر اجرایی ستاد رای تماشاگران: خانه سینما بدون تعلق خاطر به فیلم‌ها و با احترام به همه فیلمسازان ایران مراقب آرای تماشاگران است

پرده سینما






 

 

 

مدیر اجرایی ستاد برگزاری رای تماشاگران جشنواره فیلم فجر درباره‌ برخی حواشی دو روز اخیر نظرسنجی مردمی جشنواره‌ توضیحاتی داد.

 

سی و دومین جشنواره فیلم فجرسیدمحسن هاشمی در پاسخ به این سوال ایسنا مبنی بر اینکه چرا برخی فیلم‌ها یک روز در نظرسنجی رتبه اول را دارند و در روز دوم حتی از میان سه گزینه‌ اول هم خارج می‌شوند، توضیح داد: همان‌طور که پیش از این در الگوریتم محاسبه آرا که الگوریتم بسیار ساده‌ای بود، اعلام کردیم میانگین امتیاز حاصل تعداد آرا در امتیاز گزینه‌های تماشاگران است که تقسیم بر کل رأی‌دهندگان آن فیلم می‌شود.

وی توضیح داد: به این ترتیب وقتی فیلمی مثل عصبانی نیستم در روز اول نمایش‌اش در جشنواره‌ فجر که ما نظرسنجی می‌کنیم با 800 رأی مواجه است که بیش از نیمی از آرای آن پسندیدم و خیلی پسندیدم است طبیعی است که میانگین امتیاز این فیلم هم افزایش پیدا می‌کند و در عوض فیلمی که در میانه مسیر نظرسنجی است یا تعداد سانس‌های بیشتری را از چرخه نظرسنجی طی کرده است، احتمال دارد سهم گزینه میانه‌اش افزایش یابد و در عوض سهم گزینه‌های خیلی پسندیدم‌ آن به نسبت آرا کاهش یافته باشد.

هاشمی ادامه داد: این تغییرات ناشی از این فرایند است، اما آنچه اهمیت دارد و اطمینان‌بخش است، این است که همه فیلم‌ها تا 22 بهمن در چرخه ارزیابی و نظرسنجی مردم هستند و همه آن‌ها حداقل 12 نوبت و حداکثر 13 نوبت ارزیابی می‌شوند. البته با توازن سانس‌های مشابه ( دو نوبت زیر سانس ساعت 16 و 6 نوبت از 16 تا 20 و پنج نوبت از ساعت 20) و محل‌های مشابه (سینما فرهنگ 1، پردیس ملت 1، اریکه ایرانیان، پردیس آزادی 1، فلسطین و استقلال و تعدادی نمایش دیگر در سمرقند، زندگی، تیراژه، ماندانا، شکوفه، کیان و تماشا ) که موجب خوشه‌چینی عادلانه و متوازن از آرای مردمی را فراهم می‌کند.

وی خاطرنشان کرد:به عنوان مثال فیلم عصبانی نیستم در روز پنجم جشنواره با امتیاز 2/98 در رأی‌گیری حضور داشت و دیروز علی رغم آنکه میزان علاقه‌مندان این فیلم افزایش یافت و میانگین امتیازش به 3/09 افزایش پیدا کرد. اما از آنجایی که فیلم‌های شیار 143، چ و قصه‌ها هم به نسبت روز پنجم جشنواره‌ی افزایش پیدا کرده بودند این فیلم کماکان جایگاه پیشین (پنجم) را احراز کرده است.

مدیر اجرایی ستاد آرای مردمی فجر در توضیح سخنانش ادامه داد: یک مثال خیلی شفاف‌تر بزنم، فیلم مهمان داریم آقای عسگرپور که میان 31 فیلم بخش مسابقه، در روز پنجم، دارای  رتبه‌ ی خوبی  بود ، به دلیل رشد سایر فیلم‌ها، در روز بعد که روز ششم جشنواره باشد دارای رتبه پایین‌تری شد.

سید محسن هاشمی در بخش پایانی این گفت‌وگو تاکید کرد: در پایان یک نکته را باید متذکر شوم، مجموعه فراینده جمع‌آوری آرا و الگوریتم محاسبه آن بسیار شفاف، روشن و از پیش‌ اعلام شده است مثل صندوق‌های رای‌گیری‌مان که درون آن شفاف و آرا قابل مشاهده است. اما طبیعی است بخشی از رفتارها؛ شامل حضور جمعی عوامل فیلم در سینماها برای جلب آرای مردمی و افزایش سهم گزینه «خیلی پسندیدم» تغییرات مهارنشده‌ای را با حفظ سلامت برگه رای (نام سینما، روز ) می‌تواند، سبب شوند. برای مثال دست‌اندرکاران سه فیلم از میان 7 رتبه برتر به این فضای نه چندان مطلوب دامن زده‌اند.

او همچنین گفت: خوشبختانه در این دوره از جمع‌آوری و شمارش آرای تماشاگران، خانه سینما بدون تعلق خاطر به فیلم‌ها و با احترام به همه فیلمسازان ایران، از ابتدای امر با تنظیم و تدوین آیین‌نامه، دعوت از تهیه‌کنندگان برای نظارت و نگارش نرم‌افزار محاسبه میانگین کوشیده است تا شفاف‌سازی و اطمینان بخشی را برای اهدای این جایزه ارزشمند فراهم کند.


 تاريخ ارسال: 1392/11/18
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.