پرده سینما

با حضور فرج الله سلحشور؛ تجمع اعتراضی برعلیه فیلم «رستاخیز» برگزار شد

پرده سینما






 

 

 

تجمع اعتراض‌آمیز هیئات مذهبی نسبت به ساخت و پخش فیلم رستاخیز به کارگردانی احمدرضا درویش در مسجد ارک تهران برگزار شد.

 

تجمع اعتراضی نسبت به فیلم رستاخیزبه گزارش مهر، تجمع اعتراض‌آمیز هیئات مذهبی نسبت به ساخت و پخش فیلم رستاخیز به کارگردانی احمدرضا درویش یکشنبه شب 27 بهمن در مسجد ارک تهران برگزار شد.

در این مراسم که به همت هیئت محبان المرتضی(ع) و با حضور جمعی از هیئات مذهبی برپا شد حاج حسین سازور، حاج محمود ژولیده، حاج سید مجید بنی فاطمه، حاج مهدی سلحشور و فرج‌الله سحشور نیز حضور داشتند.

در ابتدای این مراسم پس از مداحی سید مجید بنی‌فاطمه، حسین الله‌کرم از فعالان عرصه سیاست و رئیس کنونی شورای هماهنگی نیروهای حزب‌الله ضمن گرامیداشت سالروز شهادت جمعی از عزاداران حسینی در واقعه آتش‌سوزی مسجد ارک به پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب در پی این حادثه اشاره کرد و گفت: تمامی کسانی که در این ماجرا به دیدار سیدالشهدا(ع) نائل شدند انتخاب شده‌های خدا بودند و اینطور نبود که بگوییم در اثر اتفاق چنین سرنوشتی برایشان رقم خورده است.

الله‌کرم در ادامه به موضوع اعتراض علما و هیئات مذهبی به فیلم رستاخیز پرداخت و افزود: تحریفات و جسارت‌هایی که نسبت به خاندان اهل بیت (ع) در این فیلم صورت گرفته به هیچ وجه قابل اغماض نیست و این حرف‌های ما نقد نیست بلکه اعتراض است.

در ادامه این مراسم ‌حسین سازور، مداح اهل بیت ضمن تقدیر از حضور هیئات مذهبی در این مراسم گفت: ما برای اینکه بر اساس دیده‌های خود فیلم رستاخیز را نقد کنیم این فیلم را دیدیم و شما حق دارید به خاطر دیدن این فیلم به ما گله کنید ولی ما چاره‌ای جز این نداشتیم. فیلم را در 2 بخش عینیت‌های فیلم و برداشت‌هایی که از این فیلم می‌‌شود می‌توان نقد کرد.

وی افزود: اولین و مهمترین مشکل رستاخیز نشان دادن 5 تن از اهل بیت امام حسین (ع) است. در این فیلم چهره حضرت عباس (ع)، حضرت علی‌اکبر(ع)، حضرت قاسم(ع)، حضرت مسلم (ع) و حضرت علی‌اصغر (ع) نشان داده شده است که چهره حضرت مسلم به صورت سخیفی نمایش داده شده است.

حسین سازور با اشاره به استدلال کارگردان این فیلم مبنی بر معصوم نبودن قمر بنی هاشم اظهار کرد: از امام راحل وقتی درباره آیت الله خوانساری سوال شد ایشان گفتند چرا از عصمت ایشان سوال نمی کنید آن وقت مقام معظم رهبری می‌فرمایند هزار نفر مثل من خاک پای قنبر غلام حضرت علی (ع) نمی‌شویم. حضرت ابوالفضل (ع) هنر خلقت خداست و نشان دادن او در فیلم درست نیست.

این مداح اهل بیت گفت: خدا می‌خواست حضرت ابوالفضل (ع) در عاشورا مخفی بماند. نشان دادن شجاعت حضرت ابوالفضل (ع) شوخی نیست. امام حسین (ع) خطاب به حضرت ابوالفضل (ع) می‌گوید جان من فدای تو ولی در فیلم اینگونه حضرت ابوالفضل (ع) نمایش داده می شود.

وی افزود: در همه جای تاریخ نوشته‌اند که حضرت قاسم 13 ساله بود و به قدری زیبا بود که امام حسین (ع) قسمتی از چهره او را پوشاند اما حضرت قاسم در این فیلم جوانی بیست و چند ساله نشان داده شده است.

تجمع اعتراضی نسبت به فیلم رستاخیزاین مداح اهل بیت خطاب به احمدرضا درویش گفت: شما مقدسات ما را زیر پا له کردید. شما صدای ناموس خلقت، حضرت زینب (س) را در این فیلم پخش کردید. آیا حقیقت عاشورا اینگونه است؟ مقام عاشورا آنقدر بالاست که غلام امام حسین (ع) را به مقامی رساند که امام زمان (عج) 1400 سال است به او سلام می‌دهد.

وی در خصوص نحوه نمایش شهادت حضرت علی‌اصغر (ع) در فیلم رستاخیز گفت: نحوه شهادت حضرت علی‌اصغر (ع) سند مظلومیت امام حسین (ع) است اما درویش نتوانست این صحنه را به خوبی نشان دهد.

این مداح اهل‌ بیت در ادامه خاطرنشان کرد: یکی از اشتباهات بزرگ این فیلم نمایش غلبه عشق مجازی بر عشق‌های حقیقی کربلا است. ما هیچ پیامی از این فیلم برداشت نکردیم در حالی که عاشورا 300 پیام مختلف در خود دارد. ابعاد عرفانی و حماسی عاشورا که مقام معظم رهبری که بر روی آن تاکید دارند در این فیلم نشان داده نشده است.

وی افزود: درویش با بکارگیری عوامل سینمای خارجی در این فیلم به عوامل سینمایی ایرانی توهین کرده است. همچنین اسامی ارگان‌ها و افرادی را در پایان این فیلم آورده و آنها در ساخت رستاخیز دخیل دانسته است که این جفا به آنها است. در صحنه‌ای از فیلم می‌بینیم که اسبی که حاوی نامه‌ها است در دشت می‌دود و نامه‌ها را می‌برد. با ترویج خشونتی که از عاشورا در این فیلم نشان داده شد این برداشت می‌شود که پیام خشونت در حال گسترش در جهان است.

این مداح اهل بیت در اعتراض به فیلم رستاخیز بیان کرد: شما اگر می‌خواهید فیلم دینی بسازید بهتر است از افراد خبره در دین مشورت بگیرید. شما به موضع‌گیری‌های مراجع عظام بی‌اعتنایی کردید. جشنواره فجر نیز با این وجود به این فیلم سخیف چندین جایزه داد. این مداح اهل بیت(ع) در پایان گفت: شما نمی‌توانید عشق یک بسیجی را در جنگ 8 ساله دفاع مقدس نشان دهید آیا چگونه می‌خواهید از پله اول به پله صدم پا بگذارید و عشق عاشورا را نشان دهید.

در ادامه فرج‌الله سلحشور، کارگردان و فیلمنامه‌نویس سینما با انتقاد به ماهیت فعلی سینما گفت: هالیوود سینما را تعریف کرده است و ارکانی مانند انسان‌محوری، دروغ‌محوری و مادی‌گرایی را در آن پایه‌گذاری کرده است. هالیوود می‌خواهد با سینما به دنیا مسلط شود.

وی افزود: سینما و تلویزیون فرهنگ و سنت‌های گذشته ما را تغییر داده است. سینما وسیله‌ای است تا آمریکایی‌ها فرهنگ ملتها را بگیرند و فرهنگ صهیونیسم را القا کنند.

کارگردان سریال یوسف در ادامه اضافه کرد: قرار نیست درویش و هیچ کارگردان دیگر سینما در خدمت خدا، پیغمبر و امام حسین (ع) باشند. قرار است کارگردانها برای اینکه در راس باشند فیلم بسازند. متاسفانه ما این سینمای منحرف را پذیرفته‌ایم. دولت، مجلس، بزرگان، مداحان و حتی حزب‌اللهی‌ها این سینما را پذیرفته‌اند و برای همین نمی‌توان از درویش توقع داشت که برای ما فیلم بسازد.

سلحشور در ادمه گفت: اگر درویش می‌خواست حقیقت داستان عاشورا را نشان دهد به او می‌گفتند خلاقیت ندارد و طوطی‌وار فیلم می‌سازد. غربی‌ها خلاقیت را در تغییر واقعیت‌ می‌دانند. این فیلم تازه اول خط است. آنها با سینما خانواده‌های ما را از هم می‌پاشند و ناموس ما را به اینگونه که اکنون می‌بینید در خیابانها می‌کشند و حتی امام حسین (ع) را از ما می‌گیرند.

این کارگردان افزود: ما از قرآن تعریف‌هایی برای قصه‌نویسی و سناریونویسی درآوردیم و بر پایه آن سریال‌های یوسف، اصحاب کهف و مریم را ساختیم. به مسئولین نیز گفتیم بودجه در اختیار ما قرار دهید تا جریان فیلم‌سازی اسلامی را به راه بیندازیم اما مسئولان می‌گویند این کار ما نیست.

سلحشور در ادامه گفت: تهیه‌کننده سریال آمریکایی 24 می‌گوید اگر ما رسانه ملی داشتیم تا امروز آمریکا و اسرائیل را نابود کرده بودیم. این حرف نشان می‌دهد که رسانه ملی هنوز در خدمت ما نیست.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: من 36 سال روی سینما فکر کرده‌ام و به این نتیجه رسیدم اگر سینما درست شود همه آرزوی انبیا و شهدای ما محقق می‌شود. سریال یوسف 6 سال است که پربیننده‌ترین اثر روی زمین است. 4 میلیارد انسان یوسف را دیده‌اند و این نشان از تاثیرگذاری آثار هنری دارد.

در همین رابطه حجت الاسلام علی ثمری با اعتراض به فیلم رستاخیز اعلام کرد دشمنان اسلام خواسته یا ناخواسته عده‌ای را اجیر کرده‌اند تا این فیلم ساخته شود و بعد هم به عنوان فیلم برتر در سالروز پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران و دهه فجر انتخاب شود.

حجت الاسلام و المسلمین علی ثمری صاحب کتاب شرح شمع که روزنگار و تاریخ تحلیلی عاشورا با نگاهی بر یکصدو پنجاه مقتل متقدم و متاخر است، طی بیانیه ای به فیلم رستاخیز اعتراض کرد.

متن کامل این بیانیه عبارت است از:

بسم الله الرحمن الرحيم

حادثه عاشورا صرفا یک حادثه و واقعه تاریخی نیست بلکه فرهنگ زندگی و سیره ى عملی دین مداری است.

در فیلم رستاخیز با نگاهی تک بعدی به عاشورا صرفاً به صورت شکلی و نه محتوایی پرداخته شده است. متاسفانه در بعد شکلی هم اشکالات مهمی وجود دارد که از آن جمله می توان به نمایش تصاویر امام زادگان واجب التعظیمی همچون حضرت قمر منیر بنی هاشم، حضرت علی اکبر، حضرت قاسم و حضرت علی اصغر علیهم السلام اشاره کرد.

مگر نه این که حضرت علی اکبر اشبه الناس خلقا و خلقا و منطقا به رسول الله است؟ پس چهره رسول الله را به تصویر کشیده اند؟!!!

به نظر می رسد دشمنان اسلام که متوجه اثرپذیری مردم ما از نهضت عاشورا و حادثه کربلا شده اند، خواسته یا ناخواسته عده ای را اجیر کرده اند تا این فیلم ساخته شود و بعد هم به عنوان فیلم برتر در سال روز پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران و دهه فجر انتخاب شود.

لذا بر خود فرض دانستم تا در حوزه محتوایی به برخی از اشکالات عدیده فیلم مورد نظر اشاره کنم:

1) عاشورا پیام های بسیاری در حوزه های اعتقادی، اخلاقی، اجتماعی، سیاسی، دینی، جوانان، نوجوانان، زنان و پیران دارد که اصلا در این فیلم به هیچ یک از این پیام ها توجه نشده است.

2 ) انگیزه قیام اباعبدالله علیه السلام مغفول واقع شده است. براى مثال اتفاقات عبرت آموز مدینه، سخنان امام کنار قبر پیامبر با عوام و خواص، وصیت امام، هیهات من الذله امام و... اصلا مورد توجه قرار نگرفته است.

3 ) نقش خواص که در اطراف امام به طمع حکومت جمع شده بودند دیده نمی شود.

4) اتفاقات عبرت آموز مکه از قبیل طواف امام و سخنان ایشان مورد تحریف واقع شده است.

5) به جانفشانی کوفیان غیرتمند و فداییان حضرت حسین علیه السلام به صورت خلاف واقع نگاه شده است و اثری از رشادت های آنان نیست. مردانی همچون محمدبن کثیر ، هانی بن عروه، عبدالله بن یقطر و طوعه؛ آن شیرزن شیعی وفادار.

6) جناب مسلم فردی در زنجیر و سیاه چال با چهره ای کریه به تصویر کشیده شده است.

7) به خیانت خواص تاثیرگذاری مثل شریح قاضی، عمر سعد، شمربن ذى الجوشن و... هیچ اشاره ای ندارد.

8) حادثه تنبه حضرت حر کاملا تحریف شده و به شکلی مبهم و گنگ مطرح می شود.

9) وقایع اتقاقیه کربلا مانند؛ خطبه های امام، چگونگی حال و هوای اصحاب، وقایع عصر، نیمه و شب عاشورا همگى تحریف شده و نامفهوم ارایه می شود.

10) حوادث روز عاشورا نیز در این فیلم خلاف آنچه در مقاتل گفته شده به تصویر کشیده و تحریف شده است.

11) نکته عجیب که در این فیلم نشان داده می شود، هنگام معرفی یاران امام حسین علیه السلام توسط قمر بنی هاشم ، عبدالله بن عمر ( فرزند خلیفه دوم ) درمیان اصحاب امام است!!!

12) دلبری خواهر سلیمان بن سرد خزاعی از بصره تا کربلا و عاشورا از عبدالله بن حر، بخش قابل اعتنایی از این فیلم را به صحنه عشق بازی زمینی تبدیل می کند.

13) نحوه شهادت حضرت علی اصغر علیه السلام کاملاً تحریف شده است و هیچ انطباقی با تاریخ ندارد.

14) نقش بی بدیل زنان به ویژه زنان اصحاب و اهل بیت پیامبر امحاء شده و هیچ اثری از اقدامات و نقش آفرینی شکوهمندانه آنان نیست.

خلاصه اینکه آن چه در این فیلم به عنوان حادثه عاشورا مطرح می شود با مفاهیم بلند و فرهنگ انسان ساز عاشورا هیچ گونه انطباقی ندارد وصرفا با بهره گیری از تکنیک های هنری جنگ و کارزاری به نمایش گذاشته می شود که هدف آن فقط خشونت است و کشتار.

علی ثمری _ بهمن ماه 1392 شمسی ، ربیع الثانی 1435 قمری


 تاريخ ارسال: 1392/11/28
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.