پرده سینما

انتقاد شدید رییس انجمن فیلمبرداران ایران از تبدیل نسخه های دیجیتال به سینمایی

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 تورج منصوری: بسیاری از همکارانمان خانه نشین شده اند

تورج منصوری. عکس از ایسناتورج منصوری معتقد است: مدتی است فرهنگی نادرست كه منجر به تحقیر سینما می‌شود رواج پیدا كرده و شیوه‌ی تولید چنان كوچك و حقیر شده است كه دیگر در آن نیازی به افراد حرفه‌ای حس نمی‌شود.

رییس انجمن فیلمبرداران سینمای ایران با بیان دغدغه‌ها و معضلات صنف خود گفت: فیلمبرداران سینمای ایران سال‌ها تلاش كرده‌ و همه توان خود را در اختیار سینما گذاشته‌اند تا پرده‌ی نقره‌ای سینما عریض‌تر و باشكوه‌تر و فیلم‌های ما شكیل‌تر دیده شوند اما اكنون پدیده‌ای به اسم ویدئو آمده و بسیاری از مسائل را دستخوش تغییر كرده است.

او ادامه داد: افراد توانمندی كه سال‌های عمر خود را صرف فیلمبرداری كرده‌اند وابسته‌ به فرم تعریف شده‌ی سینما در تمام دنیا یعنی كار با دوربین‌های 35 میلی‌متری هستند، اما با آمدن امكانات تبدیل ویدئو به فیلم‌ گاه تولیداتی كه اصلا قرار نبوده سینمایی باشند تبدیل به نسخه‌ی 35 میلی‌متری می‌شود. در چنین شرایطی با توجه به دید غلط موجود كار كردن با یك دوربین سبك آماتوری دیگر احتیاج به یك فیلمبردار حرفه‌ای ندارد و هركس می‌تواند فیلم بگیرد و در نهایت هم پس ازتبدیل، فیلمی با كیفیت بسیار پایین به روی پرده می‌آید، چرا كه اصلا این فیلم‌ها برای نمایش و تبدیل به فرمت سینما مناسب نیستند و قابلیت تبدیل‌شدن به تصاویر بزرگ را ندارند.

رییس انجمن فیلمبرداران انجام چنین كاری را به نوعی حقیر‌كردن سینما دانست و افزود: فیلمبرداران ما طی تمام این سال‌ها تلاش كرده‌اند كه پرده‌ی سینما را شكوه و كیفیت تصویر را ارتقا دهند، حال وقتی كه بخواهیم با این شیوه كیفیت كار را پایین بیاوریم نه تنها پرده‌ای را كه سال‌ها برای بزرگ‌شدن آن تلاش شده كوچك كرده‌ایم، بلكه افرادی كه پشت این كار بوده‌اند و این حرفه را هم حقیر كرده‌ایم.

در واقع با این كار تنها فیلمبردار از روند كار حذف نشده است، بلكه نوعی سهل‌انگاری و كوچك‌سازی در كل سینما صورت گرفته و این موضوع به تمام پیكره‌ی این هنر صنعت ضربه می‌زند و دردی است كه اكنون تمام انجمن‌ها از آن عذاب می‌كشند.

منصوری در عین حال اظهار كرد: در میان دوربین‌های ویدئویی و دیجیتال انواع مختلفی وجود دارند كه برخی از آنها برای كار سینما ساخته شده‌اند و به هیچ عنوان برای كار تلویزیون مقرون به صرفه نیستندعلاوه بر آن در كارهای تلویزیونی نیازی هم به كیفیت بالای آنها نیست. اما متاسفانه اكنون بسیاری از فیلم‌هایی كه به سفارش تلویزیون ساخته می‌شود، چون به نام فیلم سینمایی شناخته می شوند در سازندگانشان این تصورایجاد شده كه می‌توانند همان برنامه را تبدیل به فیلم سینمایی با قطع 35 میلی‌متری كنند. در حال حاضر فیلم‌های بسیاری به این شیوه تولید می‌شود، اما متاسفانه به‌جای این‌كه تولید این آثار حداقل به اشتغال زایی برای اعضای حرفه‌ای و بی كارصنوف كمك كند، جهت پایین‌آوردن هزینه‌ سازندگان از افرادی استفاده می‌كنند كه نه تحصیل، نه تخصص و نه توان تجربی این كار را ندارند.

وی ادامه داد: در چنین شرایطی سازندگان از یك بازیگر حرفه‌ای هم بهره می‌گیرند و خروجی‌ای كه مطلقا در حد سینما نیست را وارد بازار می‌كنند این موضوع طی سال‌های اخیر بسیاری از همكاران ما را خانه‌نشین كرده است در حالی‌كه حتی اگر برای تهیه‌ی همین فیلم‌ها به سراغ اعضای صنوف بروند، افرادی كه همه‌ی عمر خود را صرف سینما كرده‌اند بی‌كار نمی‌مانند و قطعا پروژه هم بر خلاف تصور تولیدكنندگان ارزان‌تر و مقرون به صرفه‌تر از كار در می‌آید.

منصوری همچنین به بحث بیمه‌ی سینماگران پرداخت و گفت: همه می‌دانیم كه كاركردن در سینما آتیه‌ای به‌دنبال ندارد و پرداخت از كار افتادگی یا بازنشستگی بیمه تامین اجتماعی افراد آنقدر كم است كه حتی انسان از ذكر مبلغ آن خجالت می‌كشد، چرا كه این مبلغ، گاه حتی ازدر آمد ماهیانه یك كارگر ساده ساختمانی هم كمتر است و درشرایطی كه سال‌ها جامعه برای افراد فعال دراین حرفه احترام قائل بوده، در سنین بازنشستگی درست نیست كه با افرادی كه عمر خود را وقف فعالیت‌های فرهنگی كرده‌اند این‌گونه برخورد شود.

رییس انجمن فیلمبرداران خاطرنشان كرد: اكنون چه از نظر انسانی و چه از نظر كیفی هزینه‌ی مربوط به فیلم‌های تلویزیونی، در جا و به شكل نادرستی صرف می‌شود درحالی كه عده‌ی بسیاری تلاش كرده‌اند تا این سینما حرفه‌ای‌تر شود و تصاویر آن وضوح شایسته و رنگ درست داشته باشند و تماشاچی را بیشتر درگیر كنند.

وی ادامه داد: اكنون مدتی است كه فرهنگی نادرست كه منجر به تحقیر سینماست رواج پیدا كرده و شیوه‌ی تولید چنان كوچك و حقیر شده است كه دیگر در آن نیازی به افراد حرفه‌ای حس نمی‌شود و هركس با اندك اطلاعاتی می‌تواند با بهره‌گیری از یك دوربین دیجیتال كار كند و بعد هم تصاویر تبدیل به یك فیلم سینمایی شود.

منصوری در پایان‌ با بیان این‌كه حتی طبق قوانین هم افراد مجاز نیستند كه فیلم‌های تلویزیونی را تبدیل به نسخه‌ی سینمایی كنند، عنوان كرد: متاسفانه اكنون این اتفاق در حال وقوع است و هرچه زودتر جلوی آن گرفته و این جریان هدایت شود به نفع همه‌ی سینما خواهد بود. همكاران ما همه دغدغه‌ اصلی‌شان كل سینما است و نه فقط حرفه‌ی فیلمبرداری . این افراد از زاویه‌ی تخصصی به مساله نگاه می‌كنند و ما امیدواریم كه مسئولان و دست‌اندركاران تولید به معیارهای زیبایی‌شناسانه توجه بیشتری داشته باشند تا این معیارها نزد مخاطبان ما ویران نشود.

 

منبع: ایسنا

 

 


 تاريخ ارسال: 1389/1/18
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.