پرده سینما

مجسمه برنزی راجر ایبرت رونمایی شد

پرده سینما






 

 

 

یک مجسمه برنزی در اندازه دقیق و واقعی از راجر ایبرت منتقد فقید مجله‌های شیکاگو سان و تایمز روز پنجشنبه رونمایی شد.

 

راجر ایبرتبه گزارش مهر به نقل از هالیوود ریپورتر، تئاتر مرکزی ایلینوی که امسال مراسم سالانه جشن ایبرت را برگزار می‌کند به طور رسمی از مجسمه راجر ایبرت که بیرون تئاتر ویرجینیا در شمپین، منطقه‌ای که ایبرت در آن بزرگ شد نصب شده است، پرده‌برداری کرد.

همسر او چز ایبرت این مجسمه را هنری انفعالی توصیف کرد چون شوهر فقیدش را در حال نمایان کردن نماد مشهورش یعنی انگشت شصت بالا نشان می دهد، آن هم در حالیکه بین دو صندلی سینمای خالی که تماشاچیان می‌توانند در آن جای بگیرند نشسته است.

او گفت: راجر اگر بود از اینکه کسی این کار را برایش انجام داده بسیار احساس افتخار می‌کرد، اما تقریبا احساس خجالت‌زدگی هم می‌کرد چون او بسیار متواضع بود. در عین حال از اینکه کسی اینقدر به فکرش بوده بسیار سپاسگزار می‌شد.

ایبرت بعد از نبردی طولانی با سرطان در 70 سالگی چشم از جهان فروبست. او سال 1975 برای نقدهایش برنده جایزه پولیتزر شد و نام خود را به عنوان اولین منتقد فیلمی که موفق به دریافت این جایزه شده، در تاریخ ثبت کرد. او همچنین از طریق برنامه تلویزیونی که با جین سیسکل، منتقد فیلم که سال 1999 درگذشت، اجرا می کرد تبدیل به نامی آشنا در خانه‌های آمریکایی شد.

این مجسمه در طول جشنواره تئاتر که تا روز یکشنبه ادامه دارد، بیرون تئاتر ویرجینیا باقی خواهد ماند. سازمان‌دهندگان این فستیوال امیدوارند بتوانند این مجسمه را تا فرا رسیدن فصل تابستان به طور دائم بیرون از تئاتر نصب کنند. استیون بنتز مدیر تئاتر ویرجینیا گفت: این مجسمه به سرعت تبدیل به یکی از نمادهای شمپین خواهد شد و آن را در موقعیتی قرار خواهیم داد که ورودی اصلی ساختمان پشت سرش قرار بگیرد.

این مجسمه توسط ریک هارنی درست شده است و «در سینما می بینمتان» نام دارد. دونا اندرسون یکی از سازمان دهندگان فستیوال گفت که ایده ساخت این مجسمه زمانی به ذهنش رسید که یکی دیگر از مجسمه های هارنی را دیده بود که از فرماندار سابق ایلینوی یعنی ادلی استیونسون درست شده بود.

او گفت: بسیاری از ما او را به این صورت به یاد داریم، در حالیکه در صندلی های سینما نشسته است و انگشت‌های شصتش به نشانه رضایت از فیلم بالاست. هزینه ساخت این مجسمه با راه‌اندازی کمپینی صورت گرفت که در نهایت  موفق به جمع آوری 112500 دلار شد. هرچند این گروه هنوز 18 هزار دلار کم دارد، اما آن ها مطمئن هستند که می‌توانند پول کافی را به دست آورند.

اسپایک لی و الیور استون از افرادی هستند که قرار است در مراسم امسال جشن ایبرت شرکت کنند. این جشنواره از فیلم‌هایی تجلیل می‌کند که ممکن است بار اولی که اکران شدند، توجه لازم را به خود جلب نکرده باشند. ایبرت قبل از مرگش لیستی طولانی از فیلم هایی که دوست داشت در فستیوالش به نمایش دربیایند را تهیه کرده بود و همسرش می‌گوید او و نیت کان مدیر فستیوال، هر سال فیلم‌ها را از این لیست و فیلم‌های جدید دیگری که ایبرت اگر بود از آن‌ها خوششان می آمد، انتخاب خواهند کرد.

چز ایبرت گفت: احتمالا برای 10 سال دیگر نیز به اندازه کافی فیلم خواهیم داشت.

راجر ایبرت آخرین بلاگش را با تکیه کلام مشهورش «در سینما می بینمتان» به پایان برد و این منتقد فیلم برنده جوایز مختلف،‌ دو روز بعد درگذشت.


 تاريخ ارسال: 1393/2/6
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.