پرده سینما

شاکی خصوصی مانع اکران صد سال به این سال ها شد

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برای اولین بار در تاریخ سینمای ایران، اداره کل نظارت و ارزشیابی وزارت ارشاد، با اعتنا به شکایت شاکی خصوصی که مدعی سرقت هنری طرح اولیه فیلمنامه اش شده بود، مانع اکران یک فیلم شده است. آیا ممکن است این اقدام اخلاقی اداره کل نظارت و ارزشیابی، راه را بر روال زشت سرقت های مکرر هنری در سال های اخیر ببندد؟

 

صد سال به این سال هادر حالی که چند روز پیش در جلسه شورای صنفی نمایش مقرر شده بود، فیلم صد سال به این سال ها به کارگردانی سامان مقدم و محصول هدایت فیلم با پایین آمدن کف فروش فیلم به رنگ ارغوان جایگزین این فیلم شود و هدایت فیلم با همکاری یک سایت سینمایی در تدارک مراسم فرش قرمز برای افتتاحیه این فیلم بود، در جلسه شورای صنفی نمایش به تاریخ 23 فروردین ماه، نماینده اداره کل نظارت و ارزشیابی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد فعلاً این فیلم نمی تواند اکران شود. در این خبر که در سایت خانه سینما اعلام شد و خبرگزاری ها نیز از آن نقل کردند، توضیح بیشتری درباره علت این تصمیم اداره کل نظارت و ارزشیابی داده نشده بود، اما منابع موثق وجود یک شاکی خصوصی که تا امروز نخواسته نامش در رسانه ها علنی شود را دلیل اصلی تصمیم اخیر اداره کل نظارت و ارزشیابی می دانند.

در بهمن ماه سال گذشته فیلم صد سال به این سال ها در حاشیه جشنواره فجر به نمایش درآمد. با انتشار نقد های مثبت و منفی دربراه این فیلم در سایت پرده سینما، فردی که نخواست نامش فاش شود در تماس با ما اعلام کرد، سامان مقدم طرح اولیه ای را که او برای ساخت به هدایت فیلم ارائه کرده بوده را به سرقت برده و بر اساس آن فیلم صد سال به این سال ها را ساخته است. وی برای اثبات ادعای خویش در نامه مفصلی جزئیات بیشتری از طرحش که جازیست نام داشت را ارائه کرده بود. انتشار این مقاله با عنوان اعتراض به سامان مقدم به خاطر سرقت طرح فیلمنامه صد سال به این سال ها در سایت پرده سینما موجب بازتاب وسیع آن در رسانه های مختلف کشور شد. با این همه سامان مقدم از هرگونه پاسخی به این اتهام خودداری کرد. او در کمال هوشمندی بدون اینکه احتمالاً برادران شایسته را در جریان دقیق نامه مذکور بگذارد، به آنها القاء کرد که اتهام متوجه آنهاست. به عبارت دیگر به شکل زیرکانه ای توپ را در زمین آنها انداخت.

در بهمن ماه سال گذشته مرتضی شایسته در گفتگویی با ایلنا اعلام کرد «صد سال به این سالها را فقط سامان مقدم نوشته است» اما جزئیات گفتگوی او نشان می داد نامه را نخوانده و تحت تأثیر حرف های کلی سامان مقدم قرار گرفته است. در پاسخ به این اظهار نظر، شاکی مذکور در گفتگویی با ایلنا اعلام کرد بر سر مواضعش ایستاده و «ماجرای اعتراض به فیلم صد سال به این سالها منتفی نشده است» با این همه به نظر می رسد در طول ماه های بهمن و اسفند هدایت فیلم و سامان مقدم به جای آنکه در صدد جبران حقوق مادی و معنوی فرد مورد نظر باشند، خط مشی بی اعتنایی را طی کردند. در اولین جلسه شورای صنفی نمایش در سال جدید مقرر شد صد سال به این سال ها در اردیبهشت ماه اکران شود. اما نامه ای که ذیل مقاله اعتراض به سامان مقدم به خاطر سرقت طرح فیلمنامه صد سال به این سال ها برای سایت پرده سینما ارسال شد، نشان می داد دامنه اعتراض به اکران این فیلم جدی است. متن این نامه به شرح زیر بود:

 

آخرین هشدار:

صد سال به این سال هابسم الرب الشهدا والصدیقین. سلام علیکم. این نامه از طرف جمعی از اهالی آبادان،تهران،خوزستان و ایران نوشته شده و به امضا رسیده است که از پیگیران و حامیان جدی به ثمر رسیدن نتیجه این مقاله میباشند و تا به حال سکوت پیشه کرده اند تا شاید در، بر پاشنه ی عدالت بچرخد. ولی افسوس. چنین به نطر میرسد که تا نیروی سهمگین قانون و زور حاصل از آن! بالای سر آقای سامان مقدم نباشد به این اعتراض پاسخی نخواهد داد. پس اگر چنین است؛ چنین نیز بشنوید که آقای مقدم! لازم نیست که با ادا و اصول برای مام میهن دل ناگران باشید و یقه جر بدهید، زیرا که با اتخاذ کردن روشی که تا کنون پیشه کرده اید خود از به وجود آورندگان و ترغیب کنندگان همان قشری هستید که رستوران به آتش میکشند و آرامش به هم میزنند و عجبا که در فیلمتان از آنها انتقادی سخت میکنید! اگر به این شیوه ادامه بدهید بدانید و آگاه باشید که تا افرادی بسان شما وجود دارند مام میهن که هیچ! جهان نیز، هیچگاه روی آرامش نخواهد دید. رستورانها و کافه های بسیاری در کل تاریخ جهان به آتش کشیده شده اند! شما دیگر با یک نفر روبرو نیستید. شما با جمع ما نیز در تقابل قرار گرفته اید. ما به دنبال آرامش، صلح، دوستی و عدالت بوده و هستیم. شما مگر آرامش را دوست ندارید؟ ما بدینوسیله هشدار میدهیم که تا قبل از نمایش عمومی فیلم به صورتی عادلانه و صریح به این اعتراض پاسخ داده شود.نگذازید دیرتر بشود. ما به دنبال آرامش، صلح، دوستی و عدالت بوده و هستیم. شما مگر آرامش را دوست ندارید؟ این یک هشدار جدی و آخرین هشدار است. انتخاب با شماست البته. ما به دنبال آرامش، صلح، دوستی و عدالت بوده و هستیم. شما مگر آرامش را دوست ندارید؟ نکنید کاری را که عاقبت ظلم، عاقبت خوب و آرامش بخشی نخواهد بود! ما کماکان به دنبال آرامش، صلح، دوستی و عدالت بوده و هستیم. شما مگر آرامش را دوست ندارید؟ سر که نه در راه عزیزان بود،بار گرانیست کشیدن به دوش. او دیگر تنها نیست. جان فدایش خواهیم کرد. هنوز دیر نشده است! گفتیم تا بدانید و بدانند. والسلام، شد تمام.

امضا کنندگان فواد_سالم_کریم-حنش-ایمان-بهروز-رحیم-عباس-جابر-سلامات-داریوش-مهران-تاتار-آرشین-پژمان-تموچین-قادر-فرزاد-فرشید-باوی-سعدون-مرتضی-عبد-جاسم-فرامرز-رشید-اکبر-بلداجی-خلیل-جلال-جلیل-غلام-عظیم-حاتم-کاظم-اشبلیه-غفور-بهنام-نضیر-صابر-اخوان-هویزاوی-صفا-احمد-زرگانی-امیر-ممد-مراد-کردونی-داوود-کمال-آرمین-رسول-منوچهر-داریوش-مسعود-مهدی-شحیطاط-کبیر-عطا-افشین-لطیف-نواصر-شوشتری-سلطون-هومن-جبار-حیدر-قدغانی-لویمی-شریفات-جمال-محبوب-شبیر-چویسب-گچکوبان-کمیل-شعیبی-ویسی-نظرزاده-گمبوعه-فریدون-ابوجاسم-بردیا-چوئبده زاده-طلال-عبدالحلیم-کرامت-صفا-آرین-بهزاد-یاسر-نواب-نصیر-عبدالله-تقی زادگان-صراف زاده-عباسی-صفی خانی-سامر-داوود-حسون-جبوری-قسام-حنظل-آلبوشوکه-ابوقمه و ...

جالب اینجاست که جمله «ما به دنبال آرامش، صلح، دوستی و عدالت بوده و هستیم. شما مگر آرامش را دوست ندارید؟» چهار مرتبه در اواخر متن آمده که معلوم نیست اشتباه نگارش بوده یا کنایه ای را در خودش داشته؟

از طرف دیگر اقدام اداره کل نظارت و ارزشیابی در مواجهه با این مسئله جالب توجه است. چراکه برای اولین بار در تاریخ سینمای ایران، اداره کل نظارت و ارزشیابی وزارت ارشاد، با اعتنا به شکایت شاکی خصوصی که مدعی سرقت هنری طرح اولیه فیلمنامه اش شده بود، مانع اکران یک فیلم شده است. آیا ممکن است این اقدام اخلاقی اداره کل نظارت و ارزشیابی، راه را بر روال زشت سرقت های مکرر هنری در سال های اخیر ببندد؟ به هر حال امیدواریم که هم سامان مقدم و هم هدایت فیلم و هم شاکی مورد نظر، با صلح و صفا و همدلی، ضمن محترم شمردن حقوق همدیگر به این کدورت پایان بدهند.

 

در همین رابطه بخوانید

صد سال به این سال ها تابستان اکران می شود

 سجادپور: سرنوشت صد سال به این سال ها هیچ شباهتی با سنتوری ندارد

صد سال به این سال ها در اردیبهشت ماه اکران خواهد شد

اعتراض به سامان مقدم به خاطر سرقت طرح فیلمنامه صد سال به این سال ها

یأس: نگاهی به فیلم صد سال به این سال ها

صد سال به این سال ها: رسیدن به سن عقل


 تاريخ ارسال: 1389/1/24
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>صرفا" جهت اطلاع!:

هیج چیز هنوز حل نشده است! گفتیم تا بدانید و بدانند.

0+0-

جمعه 24 دي 1389



>>>امضاء محفوظ:

من یک فیلمنامه نویس هستم و هم طرح آقای ناشناس را خونده ام و هم فیلم را دیده ام. تردیدی وجود نداره که صد سال به این سال ها یک اقتباس و برداشت آزاد از این طرح داستانی است. باید در فیلم هم نوشته می شد "فیلمنامه از سامان مقدم بر اساس طرحی از فلانی" و هم یک پولی بهش پرداخت می شد. یعنی حقوق مادی و معنوی اون محترم شمرده می شد. البته قبل از همه اینها باید ازش اجازه گرفته می شد. در ضمن این حرف ها خیلی کهنه و نخ نما و قدیمی شده که فلانی چون از فلانی طرفداری می کنه باهاش فامیله!!! اتفاقاً به عنوان یک آدم نسبتاً حرفه ای سینما این رو بگم که در سینمای ایران "فامیل" یعنی "قدرت". بنابراین به شکل طبیعی این سایت و دهها سایت و خبرگزاری دیگه که این مطالب رو چاپ کردند باید با "هدایت فیلم" فامیل باشند. چون قدرت دست اونه. آگهی دست اونه. فرش قرمز دست اونه. یه جوون یه لا قبا که پول و قدرتی نداره! کی می ره طرف اون؟ اما خوشبختانه هنوز طرفداری از صدای حق تو این جامعه نمرده. خوشحالم که ایلنا و پرده سینما و... دهها سایت دیگه خودشون رو به فرش قرمز و آگهی نفروختند. چرا روزنامه های سینمایی یک کلمه حرف این بنده خدا رو چاپ نکردند؟ چرا سایت سینمای ما یک کلمه تا حالا ننوشته؟ چون نمی خوان آگهی ها رو از دست بدهند. "فامیل" یعنی این.

0+0-

سه‌شنبه 24 فروردي 



>>>کوشان قادری پور:

ایرنا و ایسنا و سینمای روز و 30 نما و سینما فا و صدها سایت و وبلاگ دیگر به علاوه اداره نظارت و ارزشیابی و ... همه و همه با شاکی نسبت دارند و فامیا هستند. به همین خاطر این خبر را چاپ کردند. یا به صدای شاکی اعتنا کردند. در ضمن سینمای ما که قرار بوده فرش قرمز پهن کنه و فعلاً یک گلیم رو دستش مونده هیچ نسبتی با متهم یا متهمان نداره. دوستان اینو بدونید هر جایی که طرفدار مظلوم را گرفت یه نسبت فامیلی باهاش داره، ولی هر جا طرف قدرت رفت پاک پاکه.

0+0-

سه‌شنبه 24 فروردي 



>>>Masood:

جواب به psabetp@yahoo.com اتفاقا" خیلی هم ربط داره،بیشتر به نظر میرسه که شما با تهیه کنندگان و کارگردان فیلم نسبتی داشته باشی! از همون روزای اول نشر خبر پیگیر این ماجرا بودم و حالا خیلی هم خوشحالم که به نتیجه رسیده. چرا کارگردان فیلم توی تموم این مدت به مقاله اعتراضی واکنش نشون نداد و خودش رو پشت تهیه کننده فیلم قایم کرد؟ انگار که گرد مرگ و سکوت روش پاشیدن. اگه شما به اصول فیلمنامه نویسی آشنا باشی متوجه میشی که خیلی هم ربط داره. پیشنهاد میکنم یه دوره بری آموزش فیلمنامه نویسی. آقا این مطلبتون حال ما یکی رو که حسابی جا آورد.دم این سایت گرم که حامی مظلومان است. واقعا بی عدالتی در سینمای ایران بیداد می کنه.

0+0-

سه‌شنبه 24 فروردي 



>>>psabetp@yahoo.com:

من فکر کنم صاحب این سایت با شاکی‌ یا شکیان نسبتی دارن..چون فقط این سایت هست که این مطلبو منتشر میکنه ! چقدر خوب شد که فیلمنامه را چاپ کردین.من دقیق خوندم.. به نظرم هیچ ارتباطی‌ با فیلم صد سال به این سالها که تو جشنواره دیدم نداشت.

0+1-

سه‌شنبه 24 فروردي 




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.