پرده سینما

کن لوچ: جشنواره کن هنوز برایم استرس‌ دارد!

پرده سینما






 

 

 

کن لوچ، کارگردان کهنه‌کار انگلیسی که امسال برای دوازدهمین‌بار در بخش رقابتی جشنواره کن حضور می‌یابد، از افق فعالیت حرفه‌ای خود، استرس حضور در جشنواره کن و فیلم جدیدش می‌گوید.

 

کن لوچبه گزارش ایسنا، کن لوچ که امسال برای دوازدهمین‌بار نامزد نخل طلای کن شده و رکوردار حضور در این رویداد سینمایی معتبر است، امسال با فیلم جیمی هال در تلاش است تا دهمین جایزه خود را از جشنواره کن دریافت کند.

کسب جایزه فیپرشی در سال 1979 با فیلم جک سیاه، دریافت نخل طلای کن با فیلم بادی که به مرغزار می‌وزد در سال ‌2006 و کسب جایزه هیات داوران با فیلم سهم فرشته در سال 2012 از جمله افتخارات این کارگردان صاحب‌نام انگلیسی در جشنواره کن محسوب می‌شود.

لوچ که چندی پیش اعلام کرده بود فیلم جیمی هال آخرین ساخته بلند سینمایی او خواهد بود، درباره این اظهارنظر خود در گفتگو با نشریه هالیوود ریپورتر‌ گفت: زمانی که تصمیم گرفتم فیلم بلند دیگری نسازم، در اوج فشار مراحل ساخت پروژه جیمی هال بودم و مدت زمان زیادی را دور از خانه سپری کرده بودم و هنوز حتی یک صحنه نیز علی‌رغم تمرین‌های فراوان مقابل دوربین نرفته بود. اما اکنون که مراحل ساخت این پروژه سنگین سینمایی به پایان رسیده، مطمئن نیستم که دوباره به سمت ساخت چنین فیلم‌هایی بروم و قصد دارم یک پروژه کوچکتر شبیه به یک مستند بسازم‌، گرچه افق کاری‌ام هنوز کاملا روشن نیست.

فیلم جیمی هال که امسال در بخش رقابتی جشنواره کن پذیرفته شده، جدیدترین و بزرگترین پروژه سینمایی لوچ و همچنین دهمین همکاری لوچ با پاول لاورتی در مقام نویسنده‌ است و داستان آن درباره یک مبارز آزادی بیان در بحبوحه جنگ‌های داخلی ایرلند در سال 1920 میلادی است.

لوچ در گفتگوی خود با هالیوود ریپورتر افزود: فکر می‌کنم موضوع اندازه و بزرگی پروژه است و هرچه پروژه بزرگتر باشد، خستگی بیشتری به همراه خواهد داشت، بنابراین احتمال دارد یک پروژه کوچک سینمایی در قالب یک فیلم معاصر در آینده بسازم، چرا که در 70 سالگی همه چیز چالش برانگیز است.

این کارگردان برنده نخل طلا درباره شباهت جیمی هال با سایر فیلم‌هایش می‌گوید: فیلم بادی که به مزغرار می‌وزد درباره جنگ‌های استقلال به عنوان یکی از مهمترین وقایع تاریخی ایرلند بود و جیمی هال نیز یک داستان کوچکتر است که 10 سال پس از داستان این فیلم روی می‌دهد و می‌توان فیلم جدیدم را از لحاظ داستانی نتیجه فیلم برنده نخل طلای بادی که به مرغزار می‌وزد دانست.

کن لوچ که همواره بازیگران نه چندان نام‌آشنا را در نقش اصلی فیلم‌هایش به کار می‌گیرد درباره حضور بای وارد در نقش اول فیلم جدیدش اظهار کرد: با همه افراد علاقه‌مند به بازی در این نقش ملاقات کردیم و سپس تعداد افراد را با توجه به نقش محدود کردیم و با توجه به شخصیت جیمی که کاراکتر پیچیده‌ای و با ابعاد بسیاری زیادی دارد، در نهایت بری وارد را مناسب‌ترین گزینه برای ایفای این نقش یافتیم.

این کارگردان کهنه‌کار انگلیسی درباره تعریف واژه «مولف» در سینما گفت: صادقانه بگویم من از این واژه استفاده نمی‌کنم چرا که به معنای نویسنده است و یک فیلم نمی‌تواند به سبک و سیاق یک رمان یا نمایشنامه داشته باشد.

رکورددار حضور در جشنواره کن در سن 77 سالگی از استرس حضور در این رویداد سینمایی می‌گوید و معتقد است در درجه اول اضطراب این را دارید که فیلم به خوبی نمایش یابد و مورد استقبال قرار بگیرد و خود را تکرار نکرده باشید.

لوچ در ادامه گفت: هر سال که می‌گذرد استرس از بازخورد مخاطبین و منتقدین سینمایی در من بیشتر می‌شود و چند روز برگزاری جشنواره کن کاملا اضطراب آفرین است.

کن لوچ در انتهای مصاحبه خود با نشریه هالیوود ریپورتر افتخار 12 بار حضور در جشنواره کن را شخصی نمی‌داند و آن را یک عنوان گروهی معرفی کند و کسب این رکورد را نشانه توانایی خود و تیم‌اش در ادامه ساخت فیلم با روندی منطقی می‌داند.

از جمله افتخارات این کارگردان که بیش از 73 جایزه سینمایی در کارنامه دارد می‌توان به جایزه گوی بلورین جشنواره کارلوی واری با فیلم قوش در سال 1969، دریافت شیر طلای افتخاری ونیز در سال 1994، جایزه بهترین فیلم خارجی جوایز سینمایی سزار با فیلم سرزمین و آزادی در سال 1996 و جایزه یک عمر دستاورد هنری از جوایز فیلم اروپا در سال 2009 اشاره کرد.

کن لوچ در سال 1968 اولین فیلم بلند خود را با نام گاو بیچاره مقابل دوربین برد و دومین فیلم موفق او با نام قوش در سال 1970 ساخته شد که یکی از بهترین آثار تاریخ سینمای انگلیس محسوب می‌شود.


 تاريخ ارسال: 1393/2/29
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.