پرده سینما

درستکار: «متروپل» و «اشباح» در منطق روایی دچار مشکل‌اند و نمی‌توانند مخاطبان را اقناع کنند

پرده سینما






 

 

 

یک منتقد گفت: فیلم های متروپل و اشباح دچار مشکلاتی در منطق روایی هستند و مخاطبان خود را نمی توانند اقناع کنند.

 

رضا درستکار منتقد سینما در گفت و گو با سینماپرس در مورد فیلم های سینمایی متروپل ساخته مسعود کیمیایی و اشباح ساخته داریوش مهرجویی گفت: در مجموع  هر دو فیلم اشباح و متروپل رنگ و بویی از کهنگی دارند و دور بودن دو سینماگر خوش قریحه و خوب  کشورمان از فضای موجود جامعه ، باعث شده است این دو فیلم ضرباتی اساسی ببینند،  ضمن اینکه سوژه و موضوع هر دو فیلم نیز ، رنگ و بویی از کهنگی می دهند و این بزرگواران و عزیزان باید بدانند که سینما رشد کرده و آن ها نیز باید همراه با سینما رشد کنند.

وی افزود: به نظر من متروپل فیلمی نیست که مخاطب از تماشای آن لذت ببرد ؛ و بیشتر به نوعی ، یک حالت مایوس کننده دارد برای فیلمسازی که سینماگر خوش قریحه ای در سینمای ایران بوده است ! جای تعجب بسیارست که کیمیایی چرا اینگونه فیلم می سازد!؟

درستکار خاطر نشان کرد: مسعود کیمیایی فیلم سازی را کاملا بلد است و سینما را به دیگران یاد می دهد ، اما چرا آنقدر در متروپل زبان الکنی و سترون دارد، خدا داند و بس! متروپل فیلمی نیست که تماشاگر جدی سینما را اقناع کند ؛ او در ساخته اخیرش دچار فراز و نشیب بسیاری شده است.

این منتقد و روزنامه نگار همچنین در مورد فیلم سینمایی اشباح ساخته داریوش مهرجویی نیز گفت: اشباح هم وضعیتی مشابه متروپل  پیدا کرده! و اصلاً به نظرم در ادامه بد بیاری های داریوش مهرجویی است ؛ فیلمی که در مجموع می توان گفت در نیامده است ؛ و باز هم با توجه به سابقه کارگردانش ، جای تعجب دارد که چطور شده مهرجویی به این نوع و سبک فیلمسازی  گرایش پیدا کرده است ؟!

درستکار تصریح کرد: به هر حال همه ما ، مهرجویی را هم  فیلمساز خوش قریحه ای می دانیم ؛ او امتحانش را با ساخت آثار ارزشمند پس داده ، اما اشباح نه تنها شباهتی به هیچکدام از آثار قبلی داریوش مهرجویی ندارد ، بلکه در مجموع، می توان گفت اثری ضعیف است.

این منتقد در مورد وجوه فنی و بازیگری اشباح نیز افزود: وقتی در کل، فیلمی در نمی آید، پرداختن به جزئیات و ارکان دیگر آن ، محلی از اعراب ندارد ؛ و نمی خواهم و نمی توان در مورد وجوه فنی یا بازیگری کاری حرف زد بی آن که کلیت آن را در نظر نگیریم !

به نظر من در مجموع، اشباح هم مخاطب ما را اقناع نمی کند و چون از پایه ، این کار دچار اشکالاتی اساسی است ، باید به کلی گویی بسنده کنیم .   

رضا درستکار در پایان این گفت وگو خاطرنشان کرد:  اخیراً در جشنواره فیلم فجر شاهد بودیم که جوانان فیلمساز ، از این بزرگواران و استادان سینما  جلو زده اند و دلیلش نیز کاملا روشن است. سینما رشد کرده ، و خود به خود زمینه قیاس بوجود آمده است . به طور مثال  وقتی فیلمی مثل خط ویژه ساخته مصطفی کیایی را در جشنواره می بینیم که نشان از یک کارگردان خوش آتیه دارد ، دیگر تماشای آثاری چون اشباح یا متروپل برای مخاطب خاص تا حدی فاقد جذابیت می شود.


 تاريخ ارسال: 1393/2/29
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>سعید :

چه عجب شما از منتقد محبوب ما یه چیزی گذاشتی ؟ نظراتش حرف نداره.

0+0-

دوشنبه 29 ارديبهش




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.