پرده سینما

سینماگران ایرانی و هشت حضور شاخص در عرصه داوری جهانی؛ از لیلا حاتمی و نیکی کریمی تا فرهادی و معادی

سمیه علیپور

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بهار و ماه اول از فصل تابستان 1393، همراه با حضورهای پراهمیت سینماگران ایران در عرصه داوری جشنواره‌های جهانی بوده است.

به گزارش خبرآنلاین سینماگران ایرانی بهار 93 را با خبر حضورشان به عنوان داور در جشنواره‌های معتبر و مطرح جهانی به فصلی خوشایند برای علاقمندان به سینما تبدیل کردند. شش ریاست هیئت داوران از جشنواره کن تا ادینبورگ و مراسم آسیاپاسیفیک در کنار داوری در بخش اصلی جشنواره‌هایی چون کن، مونیخ و شانگهای همگی از جمله مهمترین داوری‌های ایرانیان در بهار و نیمه ماه نخست تابستان امسال محسوب می‌شود.

 

اصغر فرهادی

 

اصغر فرهادیفرهادی به عنوان رئیس هیئت داوران در جشنواره فیلم استانبول حضور داشت و همچنین مسئولیت ریاست گروه داوران بین‌المللی جوایز اسکرین آسیاپاسیفیک نیز بر عهده اوست. فرهادی که تاکنون سه بار به عنوان برنده این جایزه انتخاب شده و جوایز بهترین فیلمنامه و جایزه بزرگ داوران را برای فیلم درباره الی در سال 2009 گرفته، جایزه بهترین فیلم را نیز برای جدایی در سال 2011 از این جشنواره در کارنامه‌اش دارد. فیلم‌های فرهادی تاکنون و در مدت هفت سال اخیر، در مجموع 10 بار نامزدی دریافت جایزه این جشنواره سینمایی را به دست آورده اند.

فرهادی سومین ایرانی است که در هیئت داوران این جوایز جای می‌گیرد. پیش از او جعفر پناهی و تهمینه میلانی داور این جشنواره شده بودند. فرهادی ریاست شش عضو گروه داوری را برعهده خواهد داشت که از میان سینماگران بین‌المللی انتخاب می‌شوند.

همچنین زمانی که فرهادی به عنوان رئیس هیئت داوران در جشنواره استانبول حاضر شد، در حاشیه جشنواره کلاس‌های آموزشی با حضور او ترتیب داده شد، که این کلاس‌ها با استقبال قابل توجه علاقمندان به سینما در ترکیه برگزار شد.

 

عباس کیارستمی

 

کارگردان صاحب نخل طلای سینمای ایران در 10 سال اخیر دو بار در ترکیب داوران بخش‌های مختلف جشنواره کن حضور داشته، یکبار امسال به عنوان رئیس داوارن بخش سینه‌فونداسیون و فیلم‌های کوتاه و دفعه قبل سال 2005 به عنوان رئیس داوران بخش دوربین طلایی. او سال 2005 همچنین به عنوان رئیس داوران بخش جریان نو جشنواره پوسان در این جشنواره حضور یافته بود.

 

لیلا حاتمی

 

عباس کیارستمی در فستیوال کن

با وجود آنکه بسیاری تلاش کردند یک اتفاق را به اندازه‌ای بزرگ کنند که حضور پراهمیت لیلا حاتمی به عنوان داور بخش اصلی جشنواره فیلم کن در حاشیه قرار بگیرد، اما چندان موفق نشدند و همچنان آنچه در ذهن‌ها خواهد ماند،‌ این مسئولیت پررنگی است که سینماگر ایرانی در جشنواره فیلم کن برعهده داشت. لیلا حاتمی بعد از عباس کیارستمی دومین سینماگر ایرانی است که در جشنواره فیلم کن در بخش اصلی به عنوان داور حضور داشت.

 

نیکی کریمی

 

حضور به عنوان داور در جشنواره پونای هند، بیستمین داوری نیکی در عرصه جشنواره‌های جهانی بود. او به تازگی به عنوان رئیس هیئت داوران بخش بین‌الملل در جشنواره ادینبورگ حضور یافت. نیکی کریمی پیش از این در جشنواره بین‌االمللی کن نیز به عنوان داور حضور یافته بود. دو سال بعد از آنکه یک شب به کارگردانی او در جشنواره کن حاضر شد و در بخش جایزه دوربین طلایی مورد ارزیابی قرار گرفت، به عنوان داور بخش سینه‌فونداسیون و فیلم‌های کوتاه در این جشنواره حضور پیدا کرد.

 کارگردان فیلم‌های یک شب، چند روز بعد و سوت پایان سابقه داوری در جشنواره برلین را نیز دارد. او در بخش فیلم‌های اول این جشنواره در سال 2007 به عنوان داور حضور داشت. بازیگر فیلم‌های «پری» و «سارا» در سال 2009 در بخش اصلی جشنواره کارلووی واری نیز به عنوان داور حضور یافته بود. شصت و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم ادینبورگ از 28 خرداد تا هشتم تیرماه برگزار شد.

 

فاطمه معتمدآریا

 

سی و دومین جشنواره فیلم مونیخ از 6 تا 14 تیر ماه در کشور آلمان برگزار شد و معتمدآریا بازیگر مطرح سینمای ایران به عنوان داور بخش مسابقه اصلی در این جشنواره حضور یافت. مارک آدامز منتقد سرشناس نشریه اسکرین اینترنشال و اینتشال تمیمی از برنامه‌ریزان جشنواره فیلم ابوظبی دیگر داوران بخش مسابقه اصلی این جشنواره بودند.

 

پیمان معادی

 

بازیگر فیلم اسکار گرفته جدایی نادر از سیمین به تازگی به عنوان داور در هفدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم شانگهای حضور داشت. او یکی از داوران بخش مسابقه بین‌الملل جایزه جام طلایی این دوره جشنواره فیلم شانگهای بود. گونگ لی بازیگر چینی ریاست داوران این بخش را به عهده داشت.

 

میلانی و ریاحی

 

در نخستین دوره جشنواره اربیل تهمینه میلانی ریاست هیئت داوران را برعهده داشت. این جشنواره که در شهر اربیل برگزار شد، میزبان تعداد قابل توجهی از فیلم‌های سینمای ایران بود و جوایز اصلی جشنواره هم به سینماگران ایرانی اختصاص یافت، از جمله دو جایزه اصلی بازیگری و کارگردانی که به مهناز افشار و پیمان معادی تعلق گرفت. شش جایزه دیگر از این جشنواره نیز در به سینماگران منتخب ایرانی تعلق گرفت.

مرجان ریاحی نیز رئیس هیات داوران نتپک در هجدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم «پوچان» کره جنوبی شد. این مستندساز به عنوان رئیس هیات داوران «نتپک» بنیاد توسعه سینمای آسیا به هجدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم «پوچان» کره جنوبی می‌رود.

هیات داوری نتپک در جشنواره «پوچان» شامل دو عضو دیگر نیز هست؛ ریکارد گلی از ایتالیا که موسس و دبیر جشنواره فیلم‌های کره‌ای فلورانس است و ایو ال سئون، کارگردان و تهیه‌کننده کره‌ای. جشنواره «پوچان» علاوه بر جایزه نتپک،‌ دربخش‌های فیلم بلند،کوتاه و بهترین فیلم اروپایی جوایزی اهدا می‌کند. جشنواره «پوچان» در سال 1997 تاسیس شده و در بخش‌های رقابتی، تمرکزش بر فیلم‌های آسیایی است و امسال از 17 تا 27 ژوئیه برگزار می‌شود.

 

 

نام سینماگر

نام جشنواره

مسئولیت در جشنواره

اصغر فرهادی

جشنواره فیلم استانبول / مراسم آسیاپاسیفیک

رئیس هیئت داوران جشنواره استانبول /  رئیس گروه داوران بین‌المللی جوایز اسکرین آسیا پاسیفیک

عباس کیارستمی

جشنواره فیلم کن

رئیس داوران بخش سینه‌فونداسیون و فیلم‌های کوتاه

لیلا حاتمی

جشنواره فیلم کن

عضو هیئت دوران بخش اصلی

نیکی کریمی

جشنواره فیلم ادینبورگ

رئیس هیئت داوران بخش بین‌الملل

فاطمه معتمدآریا

جشنواره فیلم مونیخ

داور بخش مسابقه اصلی

پیمان معادی

جشنواره فیلم شانگهای

داور  بخش مسابقه بین‌الملل جایزه جام طلایی

تهمینه میلانی

جشنواره فیلم اربیل

رئیس هیئت داوران

مرجان ریاحی

جشنواره بین‌المللی فیلم پوچان

رئیس هیات داوران نتپک

 

 


 تاريخ ارسال: 1393/4/20
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.