پرده سینما

روسیه اکران فیلم‌های انتقادی از کشورش را ممنوع می‌کند

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

جنگ ستارگان

روسیه قصد دارد مانع نمایش فیلم هایی ‌شود که جلوه‌ای منفی از این کشور در آن‌ها ارایه شده باشد.  به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ددلاین، در سیاست اخیر سینمایی روسیه فیلم‌های تایتانیک، اینک آخر‌الزمان و جنگ ستارگان در لیست فیلم‌های خارجی برای کنترل بیشتر قرار دارند.

در حالی که ایده کنترل شدیدتر بر تصویر ارایه شده از روسیه و شهروندان روس در فیلم‌های خارجی، طی سالیان گذشته بارها و بارها توسط مسئولان رسمی بیان شده ولی به تازگی اولین طرح رسمی که با هدف مشخص تحریم فیلم‌های خارجی که تصویری بد از روسیه را به نمایش می‌گذارند ارایه شده است. باتو کاسیکوف یکی از اعضای کمیته فرهنگی شورای فدراسیون روسیه این طرح را ارایه کرده است.

اینترفکس سازمان خبری روسی از زبان او گفت: پیش‌نیازهای خاصی برای نمایش یک فیلم در این کشور باید مطرح شوند و فیلم‌هایی که در آن‌ها همه چیزهای مربوط به روسیه شدیدا منفی جلوه داده می‌شوند و یا به نحوی ابتدایی به نمایش گذاشته می‌شوند، باید از نمایش در سینماها منع شوند.

کاسیکوف به هیچ فیلم خاصی اشاره نکرد، اما گفت: فیلم‌هایی که در آن تلاش است تا روس‌ها به عنوان خطری برای انسانیت نشان داده ‌شوند، استحقاق دریافت اجازه پخش نیستند.

این پیشنهاد وقتی مطرح شده که نطق‌های ضد غربی در روسیه در بالاترین درجه‌ خود از بیست و پنج سال پیش تا به حال قرار دارد، در نتیجه احتمال وضع این قانون بسیار بالاست. با این وجود اگر این پیشنهاد عملی شود، تنها بر تحریم فیلم‌های جدیدی که درخواست اجازه پخش دارند تاثیر خواهد گذاشت.

در عین حال، وزارت فرهنگ روسیه فهرستی از 100 فیلم برتر خارجی را منتشر کرده که برای تماشا پیشنهاد می‌شوند. این لیست شامل عنوان‌های هالیوودی بسیاری از جمله اینک آخر‌الزمان، آخرین امپراتور و همچنین تایتانیک می‌شود. بعضی از رسانه‌های محلی مستقل به این نکته اشاره کرده‌اند که وجود فیلم «اینک آخر‌الزمان» در این لیست ممکن است خیلی با جدیدترین خطوط سیاسی روسیه همخوانی نداشته باشد. یکی از این روزنامه‌ها نوشته است: دیدن فیلمی ضد جنگ که با سیاست تسخیر محدوده‌های خارجی مخالفت می‌کند در این لیست بسیار عجیب است.

 این فهرست تا حدودی شبیه به فهرست فیلم ملی ایالات متحده نیز هست و شامل فیلم‌های اروپایی، آسیایی و همچنین آمریکایی می‌شود. فیلم‌های کلاسیک هالیوودی زیادی از جمله بر باد رفته، همشهری کین و صورت زخمی در این لیست قرار دارند. از فیلم‌های جهانی شناخته‌شده موجود در این لیست هم می‌توان به هیروشیما دوستت دارم، سینما پارادیزو، خاکستر و الماس، مطب دکتر کالیگاری و هفت سامورایی اشاره کرد.


 تاريخ ارسال: 1393/6/18
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.