پرده سینما

نمایش «سازدهنی» پس از ۴۱ سال

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

امیر نادریفیلم «سازدهنی» ساخته امیر نادری که محصول سال ۱۳۵۲ است، از هفته آینده در گروه سینماهای هنر و تجربه به نمایش درمی‌آید. به گزارش ایسنا، این فیلم از ۱۶دی اکران خود را در سینما‌ها آغاز خواهد کرد. نخستین نمایش فیلم «ساز دهنی» در روز سه‌شنبه هفته آینده، ساعت ۱۷ در موزه سینما خواهد بود و بعد از آن در روز چهارشنبه، ساعت ۱۵ در سینما آزادی نمایش خواهد داشت.

داستان فیلم «سازدهنی» درباره امیرو پسرکی است ساده و سرشار از حرکت، که در حوالی بوشهر زندگی می‌کند. او آن‌قدر افسارگسیخته است که همیشه یک پای دعوای همسن و سال‌های خودش است. عبدالله نوجوانی است که پدرش، برای آن‌که او را به ختنه کردن راضی کند، یک سازدهنی به او می‌دهد. بچه‌های بندر به ساز عبدالله علاقه‌مند می‌شوند، و عبدالله در ازای کولی گرفتن از بچه‌ها سازش را در اختیار آن‌ها می‌گذارد. امیرو بیش از دیگران به ساز علاقه‌مند می‌شود، و بیش از دیگران به عبدالله کولی می‌دهد. مادرش (شهلا درویشی) او را سرزنش می‌کند و یکی از بچه‌ها او را «خر عبدول کل عبدالله» می‌خواند و باعث می‌شود که او به خود بیاید و در پناه کشتی به گل نشسته‌ای، در سکوت، اشک بریزد. او، پس از این‌که در دریا آب‌تنی می‌کند، سازدهنی را از دست عبدالله می‌رباید و پس از عبور از کوچه پس‌کوچه‌های شهر بندری ساز را در دریا می‌اندازد تا خود را از زیر بار ذلت خلاص کند.

عوامل فیلم عبارت‌اند از: •بازیگران: مسعود گودرزی، مهدی جوادی، شهلا درویشی، محمود وفابخش، اسحاق احمدزاده، عباس رئیسی، جمعه طنین، یعقوب مرادزاده، محمد مرادزاده، عباس پوراحدی، جمعه وفابخش. کارگردان: امیر نادری. فیلمنامه‌نویس: امیر نادری. مدیر فیلم برداری: علیرضا زرین‌دست. تدوین: سهراب شهیدثالث. سال تولید: ۱۳۵۲. نوع فیلم: سینمایی. جوایز جشنواره‌ها: مدال طلای شهر جیفونی، سال ۱۳۶۹ و جایزه گریفون برنزی یادبود دومنیکو مک.


 تاريخ ارسال: 1393/10/11
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.