پرده سینما

تمام کارگردان‌های ناموفق سال ۲۰۱۴

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ناامیدکننده‌ترین فیلم‌های سال ۲۰۱۴برخی از سینماگران سر‌شناس سینمای جهان در سال ۲۰۱۴ دست به ساخت فیلم‌هایی زدند که از جنبه هنری و تجاری در حد و اندازه نام آن‌ها نبود و برای کمپانی‌های فیلمسازی چیزی جز شکست به ارمغان نیاورد. ساخت دنباله‌های سینمایی متعدد چون «مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز ۲»، «مردان ایکس: روزهای گذشته آینده»، «طلوع سیاره میمون‌ها» و «ترانسفورمر‌ها: عصر انقراض» در سال ۲۰۱۴ توسط کمپانی‌های بزرگ فیلمسازی هالیوود در‌‌نهایت جلوی کاهش اقبال علاقه‌مندان به سینما را نگرفت و درمجموع تعداد تماشاگران سینماهای آمریکا با کاهش ۵ درصدی در مقایسه با سال گذشته میلادی روبه‌رو شد. در ادامه نگاهی خواهد شد به ناامیدکننده‌ترین فیلم‌های سال ۲۰۱۴ سینمای جهان که نه‌تنها عملکرد تجاری چندان خوبی نداشتند، بلکه از لحاظ هنری نیز انتظار هواداران سینما را برآورده نکردند.

چهل و نهمین ساخته «وودی آلن» با عنوان «جادو زیر نور ماه» یکی از کسل‌کننده‌ترین ساخته‌های این کارگردان صاحب‌نام سینمای جهان از سال ۲۰۰۱ و فیلم «نفرین عقرب یشمی» به‌بعد را رقم زد. داستان این فیلم که در جنوب فرانسه و در دهه‌ ۱۹۲۰ میلادی رخ می‌دهد، روایتگر زندگی کارآگاهی (با بازی کالین فرث) است که به جنوب فرانسه سفر می‌کند تا جلوی یک کلاهبرداری قریب‌الوقوع را بگیرد که در این راه، عاشق مظنون شماره‌ اولش، دختری جوان (با بازی اما استون) می‌شود. فیلم «آلن» درنهایت به فروش ۳۲ میلیون دلاری در گیشه دست یافت.

بسیاری از منتقدان سینمایی گمان می‌کردند، «تیم برتون» با فیلم جدیدش «چشمان بزرگ» دوباره به دوران اوج فیلمسازی خود در دهه ۹۰ بازمی‌گردد و «امی آدامز» بالاخره با این فیلم موفق به کسب جایزه اسکار بهترین بازیگری خواهد شد اما این فیلم در‌‌نهایت بسیار بی‌مزه از کار درآمد و شباهت زیادی به فیلم‌های «تیم برتون» نداشت. این فیلم با بازی «کریستوف والتز» و «امی آدامز» روایتگر داستان واقعی دو هنرمند به نام «والتر کین» و «مارگارت کین» است که در دهه ۱۹۶۰ با به تصویر کشیدن چهره زنان و کودکان با "چشمان بزرگ" به شهرت رسیدند.

درحالی‌که هالیوود دهه‌ها در انتظار ساخت فیلم موزیکال «پسران جرسی» براساس زندگی گروه معروف موسیقی «The Four Season» بود، اما ساخته «کلینت ایستوود» در‌‌نهایت فیلمی نه‌چندان دلچسب بود. به عقیده منتقدان سینمایی وی می‌بایست به‌جای استفاده از بازیگران نه‌چندان آشنای تئاتری از بازیگران سر‌شناس سینمایی در نقش اصلی بهره می‌برد. این فیلم روایتگر داستان زندگی اعضای این گروه و درگیری‌های آشنای آنان با محیط اطرافشان است و تصمیم «کلینت ایستوود» ۸۴ ساله برای ساخت این فیلم از ابتدا کمی عجیب به‌نظر می‌رسید چرا که «پسران جرسی» مشخصاً شبیه هیچ‌یک از آثاری نیست که کلینت ایستوود در طول سال‌های فعالیت‌اش به‌عنوان فیلمساز علاقه‌ای به ساخت آن‌ها داشته است.

جشنواره کن امسال با فیلم «گریس موناکو» با بازی «نیکل کیدمن» در نقش «کریس کلی» آغاز شد و از‌‌ همان ابتدای نمایش آغازین در جشنواره کن نتوانست نظرات مثبت را به خود جلب کند و بسیاری آن را فیلمی در حد افتتاحیه معتبر‌ترین رویداد سینمایی جهان نمی‌دانستند. پیش از آغاز نمایش فیلم نیز جنگ و جدال تمام‌عیاری میان «اولیویه دان» کارگردان فیلم و «هروی وینستون» توزیع‌کننده فیلم درباره چگونگی پایان‌بندی داستان وجود داشت. خانواده سلطنتی موناکو با انتشار بیانیه‌ای پیش از نمایش این فیلم در جشنواره کن ضمن اشاره به ارجاعات تاریخی اشتباه در این فیلم اعلام کرد که این خانواده دوست ندارد هیچ ارتباطی با این فیلم داشته باشد و تریلر منتشرشده از فیلم مؤید ماهیت تخیلی و مضحک فیلم «گریس موناکو» است و مشخصاً این فیلم براساس ارجاعات تاریخی مشکوک و اشتباه ساخته شده است. «گریس موناکو» هنوز در آمریکا اکران نشده است و این احتمال وجود دارد که این اتفاق اصلاً روی ندهد.

ناامیدکننده‌ترین فیلم‌های سال ۲۰۱۴«پل توماس اندرسون» چون «جی. دی. سلینجر» در اواخر دوران نویسندگی‌اش کم‌تر به روایت می‌پردازد و در فیلم «فساد ذاتی» جدید‌ترین ساخته این کارگردان بیش‌تر با ارائه تصاویر از مناظر زیبا روبه‌رو هستیم و داستان در مسیر داستانی با آغاز و پایان مشخصی همراه نیست و بیش‌تر شبیه به سیر و ساحت در تاریکی و ابهام می‌ماند. فضای فیلم آن‌قدر در حال و هوای مواد مخدر غرق است که تشخیص واقعیت از توهم و فانتزی تقریباً غیرممکن به‌نظر می‌رسد. در این فیلم «یواخین فونیکس» که در فیلم «مرشد» نیز با «اندرسون» همکاری داشت، در نقش اصلی ایفای نقش کرده است.

فیلم «برتری» اولین تجربه کارگردانی «والی فیشر» فیلمبردار قدیمی هالیوود با بازی ستارگانی چون «جانی دپ» و «مورگان فریمن» و «کیت مارا» نیز دیگر فیلم ناکام این فهرست است. «جانی دپ» در «برتری» در نقش یک دانشمند علم کامپیو‌تر بازی می‌کند. فیلمنامه غیرمنسجم این فیلم در دستان «والی فیشر» کم‌تجربه در فیلمسازی (فیلمبردار فیلم‌های کریستوفر نولان) به نتیجه نه‌چندان مطلوب و دلنشینی ختم شده است، اما به لطف بازیگران‌اش ۲۳ میلیون دلار در گیشه فروخت.

فیلم نئونوآر «رودخانه گمشده» اولین تجربه کارگردانی «رایان گاسلینگ» بازیگر معروف هالیوودی که آن را به‌عنوان پدیده جشنواره کن امسال پیش بینی می‌کردند، درنهایت با بازخوردهای منفی از سوی منتقدین سینمایی روبه‌رو شد. این فیلم در پایگاه اینترنتی «راتن تومیتوس» از ۱۰۰ تنها ۳۵ امتیاز گزفت و «پیتر بردشاو» منتقد سینمایی گاردین درباره آن نوشت: این فیلم بسیار بی‌قواره، بدون شکل و زننده است.


پرده سینما، این گزارش را از ایسنا انتخاب و پش از ویرایش، منتشر کرد.


 تاريخ ارسال: 1393/10/12
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>eli:

Like

7+0-

جمعه 12 دي 1393




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.