پرده سینما

«کانون کارگردانان» نگرانی‌اش را بروز داد

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کانون کارگردانانکانون کارگردانان سینمای ایران در نامه‌ای خطاب به رییس‌جمهور، با برشمردن وعده‌های دولت یازدهم در حوزه فرهنگ و هنر، نگرانی خود را از وضعیت حال و آینده سینمای ایران ابراز کرد. به گزارش ایسنا، در متن این نامه خطاب به حسن روحانی آمده است: «ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران/ برآنیم تا در مسیر رسیدن به اعتدال فرهنگی بر عهدمان با شما بمانیم.. کم‌تر از دو سال پیش، برآمدن شما از انتخابات ریاست‌جمهوری، همراه با حمایت حداکثری اهل هنر، امید گشایش را به‌خصوص در ما سینماگران برانگیخت. با شما همراه شدیم و همراه ماندیم... اما این روز‌ها نگرانیم... نگرانِ امنیت صنف و حرفه‌مان که از جوانب مختلف گرفتار هجمه گروه‌های قلیلی شده است که دیدگاه‌های سلیقه‌ای‌شان را قانون می‌شمارند و نگاه‌های متفاوت از خود را برنمی‌تابند و برای اهالی سینما، با وجود رعایت همه چهارچوب‌های قانونی، هر روز سد و غائله‌ای در راه ارتباط با مخاطبین حرفه فراهم می‌کنند. موج فراگیر احساس عدم امنیت حرفه‌ای را در اقشار مختلف همکارانمان می‌بینیم و نگرانیم چرا که خطر تبدیل تدبیر و همراهی را به بی‌عملی و بی‌تفاوتی و امید گشایش فرهنگی را به یأس و انفعال و گم کردن مسیرِ تعالی، در گذشته و دراین مسیر مشترک، به تجربه دریافته‌ایم.

جناب آقای رئیس‌جمهور/ ما نگرانیم، چرا که می‌بینیم وعده‌های گشایش و تساهل و امید به آینده، در باور اهالی سینما، غالباً به درهای بسته و سدهای نهاده در راهی ختم شده که روز به روز گسترده‌تر و قطور‌تر می‌شوند و نمایندگان عالی و مباشران محترم و قانونی شما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی -اگر نگوئیم رضایت‌مندانه- در برابر این هجمه‌ها به دفعات سر و شانه خم کرده‌اند.

در حفظ حقوق حرفه‌ای‌مان به مرجعیت نهاد متولی فرهنگ کشور در مهم‌ترین پایگاه‌های قانونی میان ما و شما، یعنی شوراهای پروانه ساخت و نمایش، پای‌بندیم... اما نگرانیم، چرا که قریب به‌اتفاق اهالی سینما را بیشتر از مسئولان عالی ذیربط درگیر حفظ اعتبار و اقتدار این نهاد‌ها، در مقابل سلیقه‌های سیاسی نشسته برجای قانون می‌بینیم. و شاهدیم که تزلزل، دوگانگی بیان و عمل و تسلیم‌های مکرر مسئولان عالی فرهنگی راه را بر بی‌هویتی و بی‌اعتباری این نهادهای قانونی گشوده‌تر کرده و باعث شده هر روز مدعی جدیدی، با نقاب دلسوزی و وابستگی به حوزه‌ها و سازمان‌ها و سلیقه‌های قدرتمند و آشکار و پنهان قدرت‌های در سایه، بر افزودن‌ بندی جدید بر دست‌وپای سینمای ایران، اهتمام ورزد.

همراهی دلسوزانه اهالی سینما در دوران تصدی مسئولان جدید فرهنگی، گواه برآن بوده و هست که ما و شما، چشم‌انداز مشترکی داریم که در سایه قانون اساسی چاره‌ای جز اهتمام به تنوع و تکثر در پیمودن مسیر رو به تعالی فرهنگی کشور و ملتمان نداریم... می‌خواهیم در این راه بمانیم، اما از سیطره سلیقه‌ها و قدرت‌های پنهان و آشکاری که بازگشت دوران تک‌صدایی را در سر می‌پرورانند، و از عدم قاطعیت همراهان شما در مبارزه با این مهم نگرانیم.

رئیس‌جمهور محترم/ گفته‌های موجز و روشن جنابعالی در رابطه با هنر و هنرمند و نقش دولت در تحکیم رابطه فرهنگی و حفظ امنیت صنفی هنرمندان از یادمان نرفته و نخواهد رفت و محترمانه می‌خواهیم که مسیر مشترکمان را با تکیه و عمل به آن‌ها هموار گردانید. چرا که ادامه وضعیت موجود و تداوم نشانه‌های عدم توجه قانونی و کافی به امنیت شغلی و اقتصادی اهالی سینما، خطر برآمدن شکافی را در این مسیر می‌دهد که ادامه همراهی و هم‌رأیی را با مشکل روبه‌رو خواهد کرد... موفقیت جنابعالی را در انجام مسئولیت‌های پیش‌رو از خداوند متعال خواستاریم.»


 تاريخ ارسال: 1393/10/15
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.