پرده سینما

اکران فیلم‌های کوتاه در گروه «هنر و تجربه»

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

فیلم کوتاهاکران فیلم‌های کوتاه روز در گروه سینمایی هنر و تجربه آغاز شده است. به گزارش ایسنا، «برفک»، «چراغ خورشیدی»، «کمتر از چند دقیقه»، «تهران، خانی‌آباد، ۱۳۶۶» و «نوار ویدئو» فیلم‌های کوتاه این دوره هستند. فیلم کوتاه «برفک» به نویسندگی و کارگردانی «نقی نعمتی» با بازی علی عباسی و یوسف یزدانی از محصولات انجمن سینمای جوانان ایران است، همین‌طور فیلم «چراغ خورشیدی» با طراحی صحنه و کارگردانی «آیدا پناهنده» با بازیگری «پانته‌آ بهرام» و «فرهاد اصلانی» در سال ۹۱ از دیگر محصولات انجمن سینمای جوانان است.

فیلم کوتاه «کمتر از چند دقیقه» با نویسندگی و کارگردانی «احسان بیگلری» نیز یکی از آخرین آثاری است که مجید بهرامی در آن ایفای نقش کرده. آناهیتا افشار و مهرداد صدیقیان دیگر بازیگران این فیلم هستند و تدوین آن را معصومه شاه‌نظری و فیلمبرداری‌اش را «حسن اصلانی» بر عهده داشته‌ است. این فیلم ماجرای زن و شوهری است که در راه رفتن به مهمانی خانوادگی هستند. در راه اتفاقی می‌افتد. طی یک بحث و جدل لفظی در چهارراه با سرنشین ماشین کناردستی کار به نزاع و درگیری خیابانی می‌رسد. غافل از این‌که حادثه در کمین است.

جوایز جشنواره‌ای این فیلم: فیلم برگزیده در بخش مسابقه چهارمین جشن مستقل فیلم کوتاه خانه سینما و برنده جایزه بهترین بازیگر مرد از همین جشنواره (مجید بهرامی). فیلم نیمه‌بلند (کمتر از چند دقیقه) کاندیدای بهترین فیلم و بهترین کارگردان و برنده بهترین بازیگر مرد (مجید بهرامی) از جشن خانه سینما.

کارگردان فیلم «تهران، خانی‌آباد، ۱۳۶۶» سیدعماد حسینی است. این اثر یک روز از زندگی عادی مردم در طول جنگ تحمیلی عراق علیه ایران ۱۳۶۶ است و مردم محله خانی‌آباد را که در جنوب تهران مشغول زندگی روزمره هستند نشان می‌دهد و عکس‌العمل آنان وقتی که یک هواپیما عراق می‌رسد و بمباران محله شروع می‌شود. در این فیلم امیر محمدزاده و سلمان خورشیدی عضو گروه جلوه‌های ویژه‌ کامپیوتری بوده‌اند.

سیدعماد حسینی در یادداشتی با عنوان «برشی از واقعیت» چنین نوشته است: «دو سال پایانی جنگ، صدام دامنه‌ جنگ را به شهر‌ها کشاند. جنگنده‌های عراقی بمب‌هایشان را روی سر مردم می‌ریختند اما زندگی در شهر همچنان ادامه داشت. چندی قبل موزه‌ جنگ پیشنهاد داد فیلمی در این باره بسازم. موضوع برای من که در کودکی اضطراب این لحظات را تجربه کرده بودم، سوژه‌ جذابی بود. برای ساخت، طرح‌های مختلفی مطرح بود. بیشتر می‌خواستند احساس ترس، سرگیجه و ناامنی را از طریق تصاویری انتزاعی به‌وجود بیاورند. من اما تصورم این بود که باید به سمت واقعیت حرکت کنم. واقعیتِ جنگ شهری به‌اندازه‌ کافی هولناک و مهیب بود. فکر می‌کردم اگر از پس بازسازی این فضا برآییم مقصود خودبه‌خود برآورده خواهد شد. بنابراین تصمیم گرفتم برشی از واقعیت را در یک سکانس-پلانِ ۹ دقیقه‌ای پیش روی بیننده بگذارم. تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.»

جایزه‌های این فیلم: برنده‌ جایزه‌ی بهترین فیلم در بخش صلح از جشنواره‌ فیلم پارس طلایی ترکیه، سال ۲۰۱۴. منتخب جشنواره‌ فیلم سینمای پنهان نیویورک، سال ۲۰۱۴. منتخب جشنواره فیلم ایرانیان لندن، سال ۲۰۱۴. منتخب بخش کوتاه شانزدهمین جشن سینمای ایران، ۱۳۹۳. منتخب بخش‌های ملی و بین‌الملل جشنواره‌ فیلم کوتاه تهران، سال ۱۳۹۲. منتخب جشنواره‌ فیلم تصویر سال، سال ۱۳۹۲.

نویسنده و کارگردان فیلم «نوار ویدئو» حسین شاعری است و در آن «نوید محمد‌زاده» و «باقر سروش» بازی می‌کنند و فیلمبرداری آن بر عهده «امید غیایی» بوده است. این فیلم کوتاه درباره فردی است که می‌خواهد از شخصی مصاحبه تهیه کند، اما از قبل آشنایی وجود دارد.

کارگردان این فیلم درباره انگیزه ساخت این اثر نوشته است: «همیشه به این فکر می‌کردم که چطور می‌‌‌شود کسی را که به ما زخمی عظیم وارد کرده در سطحی عمیق‌‌تر بخشید... ایده‌‌ای داشتم درمورد فیلمساز جوانی که به‌طور اتفاقی بچه‌محل دوران نوجوانی‌‌اش را پس از سال‌ها می‌بیند و او را متقاعد می‌‌کند تا در فیلم‌اش بازی کند؛ کسی که در کودکی او را به سختی رنجانده بود (یعنی درست عکس اتفاقی که در این متن افتاده است)؛ و یادم است که فیلم تقریباً شبیه به همین «نوار ویدئو» شروع می‌‌شد.»

شاعری درباره چگونگی ساخت فیلم توضیح می‌دهد: «تمرینات به‌همراه دوست عزیز بازیگری شروع شد و بعد از چندین جلسه به مرحله نهایی رسید، اما یادم است هنوز به‌طور کامل به وجد نیامده بودم از متن و کلیت کار! تا این‌که ایده‌ای که پس ذهنم از مدت‌ها قبل شکل گرفته بود، جدی‌تر شد. دو روز بعد نسخه اولیه همین «نوار ویدئو» نوشته و کامل شد و دو ماه بعد، به‌همراه بازیگرانی دیگر از نو ساخته شد...»

جدول نمایش این فیلم‌ها تا قبل از آغاز جشنواره فیلم فجر، بدین‌شرح است: ساعت ۱۶ خانه هنرمندان روز ۱۹ دی، شنبه ۲۰ دی ساعت ۱۸ پردیس کوروش و در همین روز ساعت ۱۷ در پردیس هویزه، هفته بعد در روز ۲۷ دی‌ماه در ساعت ۱۶ در خانه هنرمندان. همچنین در روز ۳ بهمن ساعت ۱۴ و در روز ۷ بهمن ساعت ۱۶ این فیلم‌ها در خانه هنرمندان به نمایش درمی‌آیند.


 تاريخ ارسال: 1393/10/18
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.