پرده سینما

طائرپور: برای صدور مجوزها از زنان سینماگر هم استفاده شود

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

طائرپورفرشته طائرپور با تأکید بر حضور سینماگران زن در شوراهای صدور مجوز ساخت و نمایش فیلم بیان کرد که یکی از مشکلات بارز جامعه فقدان عطوفت‌های مادرانه و زنانه در رفتار‌ها و مناسبات اجتماعی است. فرشته طائرپور که تاکنون در جشنواره‌های ملی و بین‌المللی متعددی به‌عنوان داور شرکت داشته است در گفتگو با مهر درباره حضور زنان به‌عنوان داور در بخش‌های «سودای سیمرغ» و «نگاه نو» جشنواره فیلم فجر گفت: به نظر من بیش از تنوع جنسیتی، تنوع حرفه‌ای در ترکیب هیأت‌های داوری اهمیت دارد. یک هیأت داوری کامل هیأتی است که از حرفه‌های مختلف و تأثیرگذار سینمایی، نماینده‌ای در آن حضور داشته باشد تا فیلم‌ها از وجوه مختلفی مورد بررسی و داوری قرار گیرند.

وی ادامه داد: البته داوران نیز بهتر است بدون موضع‌گیری‌های جانبدارانه و یا شخصی، این مسئولیت مهم و جریان‌ساز را انجام دهند. گاهی دیده شده که داوری خودش یکی از عوامل فیلمی بوده که در رقابت شرکت داشته و یا تعلق خاطر متعصبانه‌ای نسبت به یک نوع محتوا در فیلم‌ها داشته است که این صحیح نیست.

تهیه‌کننده «آینه‌های روبه‌رو» با اشاره به تأثیر حضور زنان در شوراهای تصمیم‌گیری و اتفاقات سینمایی بیان کرد: همان‌قدر که از یک سو تعصب خاصی نسبت به الزام حضور زنان در ترکیب داوران ندارم، از سوی دیگر اعتقاد دارم که در شوراهای تصمیم‌گیری برای صدور مجوزهای ساخت و نمایش، بهتر است که حداقل یک سینماگر زن متخصص هم وجود داشته باشد.

وی اضافه کرد: در بزنگاه‌هایی که برای فیلمنامه‌ها و فیلم‌ها تصمیم‌سازی می‌شود، استفاده از نگاهی زنانه به موضوعات می‌تواند کمک مؤثری باشد. یکی از مشکلات بارز جامعه ما در حال حاضر فقدان عطوفت‌های مادرانه و زنانه در رفتار‌ها و مناسبات اجتماعی است؛ دغدغه‌هایی در همه جوامع جهان کمابیش وجود دارد و جز با مراقبت‌های زنانه مرتفع نمی‌شود.

طائرپور که در سال ۱۳۷۶ به‌عنوان اولین سینماگر زن وارد ترکیب هیأت داوران بخش مسابقه سینمای ایران شد، در پاسخ به پیش‌بینی‌هایش از ترکیب هیأت‌های داوری امسال جشنواره فیلم فجر گفت: به هرحال در هر دوره‌ای از جشنواره، براساس سیاستگذاری‌های آن دوره و شرایط عمومی سینما و همچنین مشئ دبیر و مدیران جشنواره، ملاحظاتی برای انتخاب داوران در نظر گرفته می‌شود که جشنواره سی و سوم فیلم فجر نیز قاعدتاً از این وضعیت مستثنی نیست.


 تاريخ ارسال: 1393/10/28
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.