پرده سینما

پیش‌بینی برندگان اسکار توسط منتقدان هالیوودریپورتر

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

فصل جوایز سینمایی به ایستگاه آخر خود یعنی اسکار رسیده است و همچون هر سال بازار پیش‌بینی برندگان در شاخه‌های گوناگون داغ است. باید تا یک‌شنبه هفته آینده منتظر ماند تا دید آیا آکادمی چون سال‌های اخیر سورپرایزهای فراوانی برای علاقه‌مندان سینما در سراسر جهان به‌همراه خواهد آورد و یا از مسیر پیش‌بینی‌ها فاصله نمی‌گیرد. در فاصله چند روز مانده به برگزاری مراسم هشتادوهفتمین دوره اسکار، نشریه معتبر سینمایی هالیوودریپور‌تر اقدام به پیش‌بینی برندگان جذاب‌ترین جوایز سینمایی سال در شاخه‌های گوناگون کرده که مروری بر آن خالی از لطف نیست.

 

● بهترین فیلم بلند

نامزد‌ها: «پسرانگی»، «مرد پرنده‌ای»، «تک‌تیرانداز آمریکایی»، «هتل بزرگ بوداپست»، «بازی تقلید»، «سلما»، «تئوری همه‌چیز»، «ویپلش».

اسکات فینبرگ یکی از سرشناس‌ترین متخصصان جوایز سینمایی به‌همراه تاد مک‌کارتی منتقد ارشد سینمایی هالیوودریپور‌تر درباره برنده اسکار شاخه بهترین فیلم اسکار ۲۰۱۵ معتقدند فیلم «مرد پرنده‌ای» ساخته آلخاندرو گونزالس ایناریتو که در ۹ بخش نامزد کسب جایزه شده، فیلم بسیار خوبی است اما یک شاهکار نیست. درواقع هیچ‌یک از هشت فیلم نامزد در این بخش، برتری قابل ملاحظه‌ای نسبت به سایر رقبا ندارند. در این میان «تک‌تیرانداز آمریکایی» نیز تنها فیلم در میان نامزدهاست که با عموم مردم سروکار دارد اما «مرد پرنده‌ای» فیلمی زنده‌تر، منطقی‌تر و غیرقابل پیش‌بینی‌تر از سایر رقباست. «مرد پرنده‌ای» جایزه اصلی انجمن کارگردانان، تهیه‌کنندگان و بازیگران آمریکا را از آن خود کرده است و تاکنون تنها فیلم «آپولو ۱۳» در تاریخ جوایز اسکار این سه جایزه را کسب کرده است اما موفق به کسب اسکار بهترین فیلم نشده است. ذکر این نکته نیز ضروری است که این فیلم درست با‌‌ همان سیستم رأی‌گیری در جوایز انجمن کارگردان آمریکا برگزیده شد که در آکادمی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. با وجود این‌که در ۳۴ سال گذشته هیچ فیلمی بدون نامزدی در بخش تدوین موفق به کسب اسکار بهترین فیلم نشده است -فیلم «مرد پرنده‌ای» جزو نامزدهای بخش بهترین تدوین نیست- باز هم مطمئن‌ترین پیش‌بینی این بخش محسوب می‌شود.

 

● بهترین کارگردانی

نامزد‌ها: وس اندرسون (هتل بزرگ بوداپست)، آلخاندرو گونزالس ایناریتو (مرد پرنده‌ای)، ریچارد لینک‌لیتر (پسرانگی)، بنت میلر (فاکس‌کچر)، مورتن تیلدام (بازی‌ تقلید)

در بخش بهترین کارگردانی تمامی پنج نامزد کار سختی برای ساخت فیلم خود داشته‌اند اما از دید منتقدین هالیوودریپور‌تر، آلخاندرو گونزالس ایناریتو برای فیلم «مرد پرنده‌ای» بیشترین خلاقیت هنری را به‌کار برده است. درصورتی‌که ایناریتو بتواند اسکار کارگردانی امسال را از آن خود کند اتفاق جالبی رو ی خواهد داد و اسکار این شاخه برای دومین سال پیاپی به یک مکزیکی می‌رسد. سال گذشته آلفونسو کوآرون برای فیلم «جاذبه» موفق به کسب این جایزه شد. ایناریتو امسال جایزه اصلی انجمن کارگردانان آمریکا را از آن خود کرده و نکته اینجاست که در ۶۶ سال گذشته با وجود این‌که کارگردانان تنها شش درصد از اعضای اکادمی اسکار را تشکیل می‌دهند تنها در هفت مورد برنده اسکار کارگردانی و برنده انجمن کارگردانان مطابقت نداشته است. نشریه هالیوودریپور‌تر درحالی‌که ایناریتو را شایسته کسب جایزه می‌داند اما در‌‌نهایت ریچارد لینک‌لیتر کارگردان فیلم تحسین‌شده «پسرانگی» را به‌عنوان برنده این شاخه پیش‌بینی می‌کند که فیلم‌اش را طی ۱۲ سال تکمیل کرده و درواقع کار منحصربه‌فردی در دنیای سینما انجام داده است.

 

● بهترین بازیگر نقش اول مرد

نامزد‌ها: استیو کارل (فاکس‌کچر)، برادلی کوپر (تک‌تیرانداز آمریکایی)، بندیکت کامبربچ (بازی‌ تقلید)، مایکل کیتون (مرد پرنده‌ای)، ادی ردماین (تئوری همه‌چیز)

در میان نامزد‌ها جای تام هاردی (لاک)، دیوید اویلوو (سلما) و جیک جیلنهال (شبگرد) به‌راستی خالی است. ادی ردماین با بازی درخشان در نقش استیون هاوکینگ دانشمند بریتانیایی مؤثر در عرصه جهانی که از لحاظ فیزیکی ناتوان است، قدم در مسیر بسیاری از برندگان پیشین اسکار گذاشته. اما برای کسب این جایزه رقابت سختی با مایکل کیتون بازیگر فیلم «مرد پرنده‌ای» دارد. با این حال، ردماین تاکنون جایزه گلدن گلوب و بفتا را از آن خود کرده و مهم‌تر آن‌که جایزه انجمن بازیگران آمریکا را نیز برای بازی در این نقش کسب کرده است (برنده اسکار بازیگری مرد و جایزه انجمن بازیگران آمریکا در ۱۰ سال گذشته یکسان بوده است) و البته از حمایت خود استیون هاوکینگ نیز برخوردار است. بنابراین ردماین کم‌ریسک‌ترین پیش‌بینی برای این بخش محسوب می‌شود. درصورتی‌که جایزه امسال در بخش بهترین بازیگری نقش اصلی مرد به ادی ردماین اعطاء شود، برادلی کوپر برای سومین‌بار پیاپی با دست خالی از جوایز اسکار به خانه بازخواهد گشت.

 

● بهترین بازیگر نقش اول زن

نامزد‌ها: ماریون کوتیار (دو روز، یک شب)، جولیان مور (همچنان آلیس)، رزاموند پایک (دختر گمشده)، ریس ویترسپون (وحشی)، فلیسیتی جونز (تئوری همه‌چیز)

هیچ بازیگری در هالیوود که تاکنون جایزه اسکار نبرده است به‌اندازه جولیان مور قابل احترام نیست. وی در فیلم جدیدش «همچنان آلیس»، بازی درخشانی در نقش یک زن مبتلا به آلزایمر ایفا و تحسین بسیار از منتقدان را جلب کرده است. موضوع افسرده‌کننده این فیلم ممکن است کمی در اظهارنظر رأی‌دهندگان تأثیرگذار باشد اما مور از «ماریون کوتیار» و ریس ویترسپون، دو برنده پیشین جایزه اسکار و همچنین رزاموند پایک و فلیسیتی جونز، دو تازه‌وارد در عرصه اسکار شانس به‌مراتب بیشتری دارد. در ضمن این پنجمین‌بار است که جولیان مور نامزد کسب جایزه اسکار می‌شود و امسال بهترین فرصت برای آکادمی برای تقدیر از این بازیگر مستعد سینماست.

 

● بهترین بازیگر نقش مکمل مرد

نامزد‌ها: رابرت دووال (قاضی)، اتان هاوک (پسرانگی)، ادوارد نورتون (مرد پرنده‌ای)، مارک رافالو (فاکس‌کچر)، جی. کی. سیمونز (ویپلش)

جی. کی. سیمونز سال‌هاست که چهره‌ای شناخته‌شده در هالیوود است که امسال با بازی درخشان در نقش یک معلم موسیقی سخت‌گیر در فیلم «ویپلش» تمامی جوایز معتبر فصل جوایز سینمایی را از آن خود کرده است و از آنجا که کفه ترازوی سنگین‌تری نسبت به نام‌های سرشناس‌تری چون اتان هاوک (پسرانگی)، ادوارد نورتون (مرد پرنده‌ای) و مارک رافالو (فاکس‌کچر) در اسکار امسال دارد، نوبت اوست که این جایزه را به خانه برد.

 

● بهترین بازیگر نقش مکمل زن

نامزد‌ها: پاتریشیا آرکت (پسرانگی)، لورا درن (وحشی)، کایرا نایتلی (بازی‌ تقلید)، اما استون (مرد پرنده‌ای)، مریل استریپ (به سوی جنگل)

پاتریشیا آرکت که به میانسالی رسیده است امسال برگ برنده‌ای نسبت به رقبایش دارد و آن بازی در فیلم منحصربه‌فرد «پسرانگی» است که نقش‌آفرینی در آن را در سال ۲۰۰۲ آغار کرد و در سال ۲۰۱۴ به پایان رساند. از قضا وی در این فیلم بهترین نقش‌آفرینی‌اش را در طول دوران بازیگری خود ارائه داده است. وی تاکنون مهم‌ترین جایزه‌های نقش مکمل زن در فصل جوایز سینمایی را کسب کرده و مسلماً شانس اصلی اسکار هشتاد و هفتم است. اما استون برای بازی در فیلم «مرد پرنده‌ای» جدی‌ترین رقیب آرکت محسوب می‌شود.

 

● بهترین فیلمنامه اقتباسی

نامزد‌ها: پل توماس اندرسون (فساد ذاتی)، دیمین چزل (ویپلش)، جیسون هال (تک‌تیرانداز آمریکایی)، آنتونی مک‌کارتن (تئوری همه‌چیز)، گراهام مور (بازی‌ تقلید)

جایزه انجمن نویسندگان به فیلمنامه «بازی تقلید» رسید، «تئوری همه‌چیز» جایزه بهترین فیلمنامه جوایز بفتا را از آن خود کرد و مخاطبان سینمایی نیز فیلمنامه «تک‌تیرانداز آمریکایی» را پسندیدند، اما منتقد هالیوودریپور‌تر بهترین فیلمنامه را از آن فیلم «ویپلش» نوشته دیمین چزل می‌داند که خود وی کارگردانی آن را نیز بر عهده داشته است (در میان نامزد‌ها تنها پل توماس اندرسون کارگردانی و نگارش فیلمنامه «فساد ذاتی» را به‌طور همزمان بر عهده داشته) و این موضوع برای آکادمی اسکار از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

 

● بهترین فیلمنامه غیراقتباسی

نامزد‌ها: وس اندرسون (هتل بزرگ بوداپست)، ای. مکس فرای و دن فوترمن (فاکس‌کچر)، دن گیلروی (شبگرد)، آلخاندرو گونزالس ایناریتو (مرد پرنده‌ای)، ریچارد لینک‌لیتر (پسرانگی)

احتمال کسب جایزه بهترین فیلمنامه غیراقتباسی امسال برای دو فیلم «فاکس‌کچر» و «شبگرد» بسیار کم است و فیلم «پسرانگی» از نظر فیلمنامه در حد کسب جایزه نیست. رقابت اصلی در این شاخه بین «مرد پرنده‌ای» برنده جایزه جایزه گلدن گلوب بهترین فیلمنامه و «هتل بزرگ بوداپست» برنده جایزه بفتا در این بخش است که با توجه به سبقه انتخاب‌های آکادمی در این بخش، شانس وس اندرسون (هتل بزرگ بوداپست) برای کسب جایزه بیشتر است.

 

● بهترین مستند بلند

نامزد‌ها: «شهروند شماره چهار»، «در جستجوی ویوین مایر»، «واپسین روز‌ها در ویتنام»، «نمک زمین»، «ویرونگا»

فیلم زندگی‌نامه‌ای ادوارد اسنودن در قالب مستندی با عنوان «شهروند شماره چهار»، شانس اصلی کسب اسکار امسال از نگاه هالیوودریپور‌تر است. همان‌طور که سایر جوایز سینمایی نیز دست به انتخاب این فیلم به‌عنوان بهترین مستند سال زده‌اند. هیچ‌کس نمی‌تواند منکر ارزش بالای مستندهای «ویرونگا» و «واپسین روز‌ها در ویتنام» باشد؛ چنان‌که آکادمی در ادوار گذشته جایزه‌های خود را در این بخش به ساخته‌هایی درباره حیوانات و جنگ ویتنام داده است اما فیلم «شهروند شماره چهار» تاکنون توجهات فراوانی را به خود جلب و تمام جوایز مستند سال را جارو کرده است.

 

● بهترین انیمیشن بلند

نامزد‌ها: «۶ قهرمان بزرگ»، «غول‌های جعبه‌ای»، «چگونه اژد‌هایتان را تربیت کنید ۲»، «آوای دریا»، «افسانه شاهدخت کاگویا»

با راه نیافتن ناباورانه «فیلم لگو» به جمع نامزدهای نهایی اسکار در بخش انیمیشن، دو انیمیشن پرهزینه «چگونه اژدهای خود را تربیت کنید ۲» و «۶ قهرمان بزرگ» شانس اصلی در این شاخه هستند. سال گذشته «منجمد» پرفروش‌ترین پویانمایی تاریخ سینما، اسکار این شاخه را از آن خود کرد. امسال درمجموع «چگونه اژد‌هایتان را تربیت کنید ۲» محصول دریم‌ورکس پیش‌بینی هالیوودریپور‌تر از برنده این بخش است.

 

● بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان

نامزد‌ها: «قصه‌های وحشی» به کارگردانی دیمین ژیفرون از آرژانتین، «نارنگی‌ها» به کارگردانی زازا اوروشادزه از استونی، «تیمبوکتو» به کارگردانی عبدالرحمن سیساکو از موریتانی، «ایدا» به کارگردانی پاول پاولیکوفسکی از لهستان، «لویاتان» به کارگردانی آندری زویاگینتسف از روسیه

ساخت فیلمی که تا اندازه فیلم «ایدا» اثر پاول پالیکوفسکی مطابق با سلیقه آکادمی اسکار باشد، بسیار دشوار است. منتقد هالیوودریپور‌تر پیش‌بینی می‌کند این درام سیاه و سفید اولین اسکار فیلم غیرانگلیسی‌زبان را برای سینمای لهستان به ارمغان خواهد آورد اما با این وجود نمی‌توان به‌راحتی از کنار دو فیلم قدرتمند «قصه‌های وحشی» به کارگردانی دیمین ژیفرون از آرژانتین و «لویاتان» به کارگردانی آندری زویاگینتسف از روسیه گذشت.

 

● پیش‌بینی هالیوودریپور‌تر از برندگان سایر بخش‌ها نیز از این قرار است: تدوین (پسرانگی)، موسیقی متن (تئوری همه‌چیز)، فیلمبرداری (مرد پرنده‌ای)، طراحی لباس (هتل بزرگ بوداپست)، چهره‌پردازی (هتل بزرگ بوداپست)، طراحی تولید (هتل بزرگ بوداپست)، میکس صدا (تک‌تیرانداز آمریکایی)، صداگذاری (تک‌تیرانداز آمریکایی)، جلوه‌های ویژه (میان‌ستاره‌ای)، فیلم کوتاه (پروانه)، انیمیشن کوتاه (نگهبان سد)، مستند کوتاه (جوانا).

 

پرده سینما، ترجمه این گزارش را از ایسنا انتخاب و پس از ویرایش، منتشر کرد.


 تاريخ ارسال: 1393/12/1
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.