پرده سینما

فتحی: مقایسه فیلم كیفر با قیصر كار درستی نیست

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

كارگردان فیلم كیفر با بیان اینكه كیفر را با قیصر مقایسه نكنید، گفت: دغدغه اصلی من در فیلمسازی بیان تاریخ است، نه دوست دارم تاریخ را تحریف و نه دوست دارم آن را تمجید كنم.

 

حسن فتحیشامگاه سه‌شنبه نشست نقد و بررسی فیلم كیفر با حضور حسن فتحی (كارگردان)، علیرضا نادری (نویسنده فیلمنامه)، مصطفی زمانی،  پردیس‌افكاری، هومن برق‌نورد، امیر حسین فتحی (بازیگران)، علیرضا‌پورصباغ (مجری و منتقد) و حمید‌رضا زاهدی (منتقد) در فرهنگسرای انقلاب برگزار شد.

بنابراین به گزارش خبرنگار سینمایی فارس، در ابتدای این نشست حسن‌فتحی در مورد فیلم كیفر، اظهار داشت: خوشحالم كه این فیلم سرانجام ساخته شد و شما دیدید. این فیلم را مدیون هنرمند بزرگی هستم به نام علیرضا نادری كه فروتنانه سمت استادی من را دارد. او جزو هنرمندانی است كه بی‌هیاهو در این دنیای پر از هیاهو متن فوق العاده‌ای نوشت و در این مسیر ماه‌ها حوصله كرد، وقت گذاشت و حاصل كار بعد از شش بار بازنویسی فیلمنامه كاری شد كه شما دیدید.

در ادامه این نشست علیرضا‌نادری،گفت: حسن‌فتحی از دوستان قدیمی من است. من اعتقاد دارم او یكی از معدود كارگردان‌هایی سینمای ایران است كه كارش را خوب بلد است و باعث افتخار است كه در چهار كار مشترك با او همكاری كردم و امیدوارم این همكاری سال‌های سال تداوم داشته باشد.

مصطفی زمانی نیز گفت: خوشحالم در این فیلم شاگرد حسن فتحی بودم. در این كار مو به مو الفبای ایشان را انجام دادم و برای تفكرات حسن فتحی مجری خوبی بودم. امیدوارم در كارهای بعدی هم بتوانم شاگرد ایشان باشم.

در ادامه علیرضا پورصباغ از حسن فتحی در مورد مسیر فیلمسازی و حال و هوای فیلم‌هایش سوال كرد كه وی در پاسخ، اظهار داشت: واقعیت امر این است كه یك نگاه من در فیلمسازی به عنوان فعال عرصه اجتماع اگاهانه شكل می‌گیرد و بخش دوم به قول روانكاوان ناخودآگاهانه، به معنای دیگر تجربه زیستی از دوران كودكی دیدار با آدم‌های مختلف، رفتار و فرهنگ بومی مردم روی روح و روانم تاثیر می‌گذارد و در كنار سلابق و علایق فیلم‌هایم شكل می‌گیرد.

وی در ادامه افزود: دغدغه اصلی من در فیلمسازی بیان تاریخ است. نه دوست دارم تاریخ را تحریف و نه دوست دارم تاریخ را تمجید كنم، بلكه سعی كردم در معدود آثارم برای پرسش‌های امروز خودمان به عنوان یك شهروند به سراغ تاریخ و لایه‌های مختلف زندگی در تاریخ معاصر بروم و پاسخ بگیرم.

در ادامه علیرضا پورصباغ از علیرضا‌نادری در مورد همكاری با حسن‌فتحی و تمهیدات نوشتن فیلمنامه پرسید كه وی در پاسخ، خاطرنشان كرد: سوال سختی است من فكر می‌كنم جستجو در تاریخ پاسخ همه ما را می‌دهد. اصولا تفكر در تاریخ و استفاده از زبان گویا بتواند یك متن خوبی را شكل دهد كه پاسخ‌گوی تاریخ باشم.

وی در ادامه افزود: من فی‌النفسه ادبیات در متن‌هایم خیلی مهم است و دوست دارم تجارب خود را با تحقیق دریافت كنم و به مخاطب ارائه دهم. ماده خام من جامعه من است و دوست دارم این متن خام به آبشخور محیطی كه در آن زندگی می‌كنم تبدیل شود و آثارم را تبدیل به آثار ملی و فاخر كند.

نادری خاطر نشان كرد:در این صورت ثبت تاریخی رخ می‌دهد و ما یك مسئله را در تاریخ ثبت، تجزیه، تحلیل و در نهایت مورد قضاوت و داوری قرار می‌دهیم.

بنابراین گزارش، در ادامه مصطفی‌زمانی در مورد نقشی كه در فیلم كیفر ایفا كرده است، اظهار داشت: كیفر برایم یك فرصت مغتنمی بود. من آدم فرصت طلبی هستم و سعی كردم در طول كار انرژی زیادی بگذارم.

وی در ادامه افزود: زمانی با مهدی نادری فیلم بدرود بغداد را كار می‌كردیم و دو روز به پایان كار به او گفتم من عاشق متن‌های برادرت هستم و یك روز بعد به فیلم كیفر دعوت شدم.

این بازیگر جوان سینمای ایران تصریح كرد:یادم می‌آید روز اولی كه با حسن فتحی صحبت می‌كردم به او گفتم: هر آنچه شما بخواهید انجام می‌دهم. او بسیار مسلط به كار ش است و در طول كار اگر به او پیشنهاد بدهی استقبال می‌كرد و اگر پیشنهاد رد شد حتما دلیل خاصتی دارد.

زمانی در ادامه افزود: فتحی در مورد این نقش به من گفت: این آدم یك ستاره نیست و در دل مردم جای دارد، شما می‌توانی این نقش را ستاره كنی اما مردم را گول‌زده‌ای پس كار تو سخت‌تر می‌شود. 63 روز آفیش بودم و همكاران بازیگر به من كمك فراوانی كردند و در این میان از جمشید هاشم‌پور تواضع و فروتنی را یاد گرفتم.

مصطفی زمانی و جمشید هاشم پور در کیفردر ادامه هومن‌برق‌نورد نیز در مورد نقشی كه ایفا كرد گفت: خوشحالم باز هم با حسن فتحی كار كردم چرا كه اولین كار بازیگری من با ایشان آغاز شد و سر صحنه اعدام با ماموری كه آنجا بود خیلی صحبت كردم و در نهایت تجربیات حسن‌فتحی به من كمك كرد تا نقش را دربیاورم.

در ادامه این نشست پردیس‌افكاری نیز در مورد نقشی كه در فیلم كیفر ایفا كرد،گفت: من نقشم را خیلی دوست داشتم اما این شخصیت جای كار بیشتری داشت.سر صحنه روزهای آرامی را می‌گذارندم اما نقش پرتنشی داشتم و در نهایت به این نكته رسیدم كه بخشندگی در زندگی چقدر خوب است.

در ادامه این نشست،امیر حسین فتحی در مورد نقش خود،گفت: وقتی من این نقش را گرفتم، دو ماه فن بیان كار كردم، دو ماه هم ورزش رزمی انجام دادم تا آماده شوم برای مبارزه، امیدوارم از این نقش خوش‌تان آمده باشد.

بنابراین گزارش، حمید‌رضا زاهدی در مورد فیلم كیفر، گفت: همواره صحبت كردن از كارهای حسن فتحی مشكل است چرا كه او كارگردان مسلطی است كه در آثارش همواره مسائل اجتماعی و تاریخی را دیده‌ایم و كیفر مانند قیصر است كه به جامعه معاصر آمده تا تمام جامعه را از زشتی‌ها و پلشتی‌ها پاك كند و در طول این كار به نظر من از نمونه فیلم‌های خارجی استفاده شده است.

در ادامه علیرضا نادری، گفت: من با مفروضات شما مشكل دارم، كیفر اصلا مانند قیصر نیست بلكه این فیلمنامه در لحظاتی در ذهنم جرقه زد و به فیلم دیگری فكر نمی‌كردم و دلیل بعدی اینكه كیفر فیلمنامه تراژدی مدرن دسته‌بندی می‌شود و در فیلم بحث مهاجرت و كار در خارج از كشور مطرح می‌شود و فیلم پایان شاد (هپی‌اند) ندارد و نتیجه‌گیری شما را هم قبول ندارم.

در ادامه حسن فتحی نیز در پاسخ به همین سوال، اظهار داشت: كیفر اصلا شبیه قیصر نیست و درست نیست این دو فیلم را با هم مقایسه كنیم. من در كیفر اصلا نگاهی به قیصر نداشتم.

مصطفی زمانی در کیفروی ادامه داد: دلیل بعدی شما در استفاده از الگوهای خارجی این است كه شما منتقدان محترم زیاد فیلم می‌بینید و فیلمها را با هم مقایسه می‌كنید.

او گفت: زمانی كه این پروژه شروع شد الگوبرداری از فیلم‌های دیگر صورت ندادم و در این فیلم ما به تردید می‌رسیم و سخن از این است كه ما یك فاجعه را می‌بینیم یا می‌شنویم و به سادگی از كنار آن می‌گذریم.

وی در ادامه افزود: در كیفر بسیاری از شخصیت‌ها را می‌بینیم كه می‌شود مورد مواخذه قرار داد. این فیلم مسوؤلیت‌های تك تك اجتماعی ما را در جامعه امروزی مرور و واكاوی می‌كند و در واقع كیفر داستان كل جامعه‌ای است كه دارای قهرمان و ضدقهرمان است.

فتحی در ادامه این نشست افزود: منزلگاه من تئاتر است و همواره در آثارم متاثر از تئاتر هستم. در تئاتر آموختم كه در سینما شاگرد خوبی باشم. در تئاتر می‌شود همه چیز نباشد اما بازیگر ركن اصلی تئاتر است. من همواره در آثارم به دو چیز توجه زیادی دارم یكی قصه خوب و دیگری بازیگیری خوب تا تماشاگر فیلم را باور كند و در درجه بعدی با اثر همذات پنداری كند.

كارگردان فیلم سینمایی كیفر در خاتمه اظهار داشت:فیلمنامه را با حوصله می‌نویسم و برای بازیگران یك فضای امن محیا می‌كنم تا راحت كار خود را انجام دهند و در عین احترام از آنها نظم و انضباط می‌خواهم و بارها به آنها گفتن فرقی بین شما و آقای كه برای گروه چایی می‌آورد، نیست. من 15 سال است كه كار می‌كنم سعی كردم آدم خلاقی باشم پس نیاز ندارم آثار كارگردانان بزرگ الگوبرداری كنم. پایان‌بندی كار هم فیزیكال نیست. آدم‌ها متنبه می‌شوند، این زوج به هم نمی‌رسند اما اخلاق و انسانیت را پیدا می‌كنند و ما در نمای پایانی می‌بینیم كه این آدم‌ها چقدر بزرگ شده‌اند.

این مراسم راس ساعت 22 با اهدا لوح تقدیر به مدعوین به اتمام رسید.


 تاريخ ارسال: 1389/2/8
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.