پرده سینما

کریستف زانوسی: مشکل عمده سینما، پخش است

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

علیرضا رضاداد دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم فجر و کریستف زانوسی، فیلم‌ساز لهستانی در بازار فیلم تهران با یکدیگر دیدار کردند. به گزارش ارتباطات و اطلاع‌رسانی سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، در این دیدار، رضاداد ضمن خوش‌آمدگویی به زانوسی برای حضورش در ایران گفت: سینماگران ایرانی آقای زانوسی را خیلی خوب می‌شناسند، آن‌هم به این دلیل که فیلم‌هایی از ایشان در جشنواره‌های فیلم فجر طی دوره‌های مختلف به نمایش درآمده است. وی ادامه داد: همچنین در یکی دیگر از دوره‌های جشنواره‌ که من دبیر بودم، زانوسی در هیئت داوران حضور داشت و این‌‌بار هم برگزاری یکی از کارگاه‌ها را بر عهده گرفته است.

زانوسی هم با ابراز خرسندی از این‌که دوباره به ایران آمده است، اظهار کرد: از ایران خاطرات خوبی دارم و امیدوارم کارگاهی که در این سفر ارائه خواهم کرد، برای شرکت‌کنندگان مفید باشد. در ادامه، رضاداد در پاسخ به این پرسش که چه کسانی در کارگاه‌ها حضور دارند، عنوان کرد: جوانان فیلم‌ساز کوتاه، فیلم‌نامه‌نویسان، علاقه‌مندان و تعدادی از کارگردانان از دعوت‌شدگان و ثبت‌نام‌کنندگان در این کارگاه هستند. سپس رضاداد و زانوسی پیرامون سینمای لهستان و موانع فیلم‌سازی در ایران و لهستان صحبت کردند که رضاداد در این باره یادآور شد: فیلم‌سازی در ایران با توجه به رشد صنعت دیجیتال توسعه پیدا کرده است و بسیاری از علاقه‌‌‌مندان به سینما توانسته‌اند فیلم بسازند.

وی ادامه داد: البته عمدتاً در ساخت فیلم‌های بزرگ با محدودیت‌های مالی روبه‌رو هستند، به‌همین جهت در این دوره از جشنواره فیلم فجر که بخش بین‌الملل مستقل شده، تمرکز زیادی روی تولید مشترک با دیگر کشور‌ها داشته‌ایم تا فیلم‌سازان و تهیه‌کنندگان را به تولید مشترک علاقه‌مند کنیم. زانوسی نیز در این زمینه گفت: مشکل بیشتر کشورهایی که صنعت سینما دارند اما از پخش قوی مانند امریکا بهره نمی‌برند، همین مشکلات مالی است. امروز بیشترین مسئله تولید‌کنندگان به‌جای این‌که ساخت و تولید باشد، پخش فیلم‌هاست و همان‌طور که شما گفتید، تولید مشترک می‌تواند یکی از راه‌های حل این مشکل باشد.

وی ادامه داد: مدتی است که برخی از فیلم‌های سینمای لهستان با حمایت مارتین اسکورسیزی دیجیتال شده‌اند و فکر می‌کنم این کار بتواند کمکی به معرفی سینمای کشورهایی مانند ایران و لهستان باشد. این کارگردان مطرح لهستانی در پایان دیدارش با علیرضا رضاداد ابراز امیدواری کرد که کارگاه‌هایی که صبح روز چهارشنبه (نهم اردیبهشت‌ماه) برگزار می‌شوند برای شرکت‌کنندگان مفید باشند.


 تاريخ ارسال: 1394/2/9
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.