پرده سینما

خداحافظی ابدی با محمدرضا مقدسیان

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

محمد تهامی نژاد در مراسم تشیع پیکر محمدرضا مقدسیانمراسم تشییع پیکر محمدرضا مقدسیان مستندساز در حالی برگزار شد که هنرمندان حاضر در مراسم بر لزوم احقاق حق سینماگران و همچنین رعایت حقوق مؤلف تأکید کردند و از دولت روحانی خواستند که در این زمینه اقدامات جدی انجام دهند.

به گزارش ایلنا، محمد تهامی‌نژاد(مستندساز) طی سخنانی در مراسم تشییع پیکر محمدرضا مقدسیان از خانه سینما گفت: مقدسیان مردی تاریخی بود که در لحظه‌های دشوار زیست. وی در روزهای انقلاب و جنگ بسیار فعال بود و حتی در زمان جنگ به آبادان رفت و تا دهانه اروند هم رفت و تهاجم سیاه صدام را به تصویر کشید.

وی ادامه داد: مقدسیان در سخت‌ترین روز‌ها به کمک صنف آمد و شکل صنف را حفظ کرد. ما باید قدردان او باشیم. هرچند دیگر درک حضور او غیرممکن شده است.

 

محمدرضا اصلانی نیز طی سخنانی گفت: من با مقدسیان از سال ۴۸ همراه بودم و نزدیک به ۵۰ سال با هم دوست بودیم و در این مدت بسیار به حاشیه شهر‌ها سفر کردیم و حاصلش فیلم‌هایی شد که او درباره کودکان ساخت.

وی ادامه داد: در این زندگی فشار زیادی است که همه ما را فرسوده می‌کند و اجازه نمی‌دهد کاری را که دوست داریم انجام بدهیم. امروز جامعه سینمایی سختی می‌کشد تا سختی‌های جامعه را نشان بدهد و هر روز یاران ما تحت این فشار وسختی از بین می‌روند و تاوان پس می‌دهند.

 

حمید جعفری(مستندساز جوان) طی سخنانی گفت: مقدسیان حلقه رابطه بین چند نسل بود و حلقه وصل نسل قبل به نسل بعد بود و امروز با نبود مقدسیان این رابطه قطع شده است.

وی ادامه داد: مقدسیان هرچند با فریدون رهنما شروع کرد و سابقه زیادی در مستندسازی داشت اما با هر نسلی به زبان خودش صحبت می‌کرد. مقدسیان همیشه می‌خندید اما امروز که او نیست ما دیگر نمی‌خندیم. هرچند امروز همه هنرمندان نمی‌خندند.

 

تشیع پیکر محمدرضا مقدسیان از خانه سینماسعید رشتیان (رئیس انجمن تهیه‌کنندگان سینمای مستند) هم گفت: سینما برای مقدسیان ایدئولوژی و فرا‌تر از صحنه بود و کسانی که با مقدسیان سر صحنه بودند؛ این را می‌دانستند. وی در سر صحنه حضور پیدا می‌کرد تا برای این ایدئولوژی خود بجنگد. وی ادامه داد: سینمای مستند ما اگر چیزی دارد به خاطر مسائل بومی آن است و مقدسیان این مسائل را به خوبی می‌دانست.

 

بهرام عظیم‌پور(رئیس انجمن مستندسازان) با اشاره به عضویت او در انجمن مستندسازان گفت: مقدسیان هرچند سن بالایی داشت اما به شهادت نیرو و جوانی‌اش، جوان‌ترین عضو انجمن مستندسازان بود. مقدسیان در حفظ انجمن مستندسازان و خانه سینما بسیار کوشید. ما مقدسیان را مقدس صدا می‌کردیم زیرا او برای ما مقدس بود.

وی ادامه داد: این زندگی همه ما را از خودمان دور کرده است و این مرگ است که هر از چند گاهی ما را دور هم جمع می‌کند.

 

رضا میرکریمی(مدیرعامل خانه سینما) هم با ابراز تاسف بابت از دست رفتن یکی از یاران خانه سینما گفت: امروز خانه سینما یکی ازیاران خودش را از دست داد. کار صنفی در خانه سینما نیاز به گذشت دارد و در این راه عده‌ای همیشه در صف اول هستند و عده‌ای مانند مقدسیان در پشت سر با تشکیل کمیته‌هایی برای دفاع از حقوق سینما و سینماگران به نوعی صنف خود را به دندان می‌کشند و ما باید قدردان افرادی همچون مقدسیان باشیم.

 

تشیع پیکر محمدرضا مقدسیان از خانه سینماابراهیم مختاری(مستندساز و رئیس هیات مدیره خانه سینما) نیز با اشاره به آشنایی خود با مقدسیان از سال ۵۲ گفت: ما با هم دوست بودیم و رفاقت و رقابت داشتیم و همین امر رابطه ما را رابطه قریبی کرده بود اما مقدسیان یک خوان گسترده و بخشنده بود و وقتی وارد کاری می‌شد؛ مسائل مالی و حساب‌کتاب مالی نمی‌کرد.

مختاری افزود: مقدسیان آثار زیادی برای صداوسیما ساخت و بخش بهترین آثار وی هم‌اکنون در تلویزیون است اما همین تلویزیون ضایع‌کننده حقوق مولف وی و بسیاری از سینماگران است و حتی در این دو ماهی که مقدسیان بستری بود؛ هیچکدام از مدیران تلویزیون به دیدن وی نیامدند.

مختاری ادامه داد: ما از دولت روحانی می‌خواهیم که با استفاده از زیرمجموعه‌های خود مسئله احقاق حقوق مولف را در سینما جدی بگیرد و در این عرصه پاسخ قانع‌کننده و جواب درستی بدهد.

 

رخشان بنی‌اعتماد که بسیار متألم و ناراحت بود؛ با بغض گفت: آزار مقدسیان به هیچ فردی نمی‌رسید. او به معنای واقعی کلمه استاد بود و ذکات علم اش را می‌داد. هرچند شرم تاریخی بی‌اهمیتی به مقدسیان بر پیشانی‌ مانده است و ما امروز مرد بزرگی را از دست دادیم.

 

 

 کامران ملکی طی سخنانی با اشاره به اینکه محمدرضا مقدسیان یک انسان محترم و شریف بود؛ گفت: امروز همه ما آنقدر ناراحت هستیم که نمی‌توانیم حرف بزنیم. امروز هیچکسی حالش خوب نیست زیرا ما یک وزنه بزرگ را در سینما ازدست دادیم.

 

وی ادامه داد: مقدسیان به کارش بسیار معتقد بود و حتی وسایل خانه‌اش را می‌فروخت تا مجبور نشود کاری که اعتقادی به آن ندارد؛ بسازد.

 

همسر مرحوم مقدسیان و پسر بزرگش نیز طی سخنانی از حضور همه سینماگران و حمایت‌های آن‌ها تقدیر و تشکر کردند.

 

در این مراسم سینماگرانی همچون بهمن فرمان‌آرا، جعفر پناهی، رخشان بنی‌اعتماد، پرویز کلانتری، مجتبی میرطهماسب، شهاب‌الدین عادل، عبدالوهاب، فرهاد ورهرام، ابراهیم مختاری، مازیار میری، ناصر صفاریان، محمد کارت، محمدرضا اصلانی، سعید رشتیان، مهدی قربان‌پور، مصطفی احمدی، مهدی خادم، رضا میرکریمی، همایون اسعدیان، فرهاد توحیدی، جعفر صانعی‌مقدم، محمدرضا درویشی، حمید دهقان‌پور، مرتضی رزاق‌کریمی، مصطفی رزاق‌کریمی، مهدی نادری، حمید اکبری، امیر فرض‌الهی، شهنام صفاجو، بیژن میرباقری، بکتاش آبتین، امیر اثباتی، فرید فرخنده‌کیش، قاسم قلی‌پور حضور داشتند و پیکر محمدرضا مقدسیان به قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) منتقل شد.


 تاريخ ارسال: 1394/3/3
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.