پرده سینما

خیزش جدید «اتحادیه تهیه کنندگان» برای انحلال «شورای عالی تهیه کنندگان»

فرید فروهنده

 

 

 

 

 

 

 

 

تصویر نامه مرتضی شایسته (رییس اتحادیه تهیه کنندگان) به مدیرکل نظارت و ارزشیابی برای عدم مکاتبه اداری با شورای عالی تهیه ککندگاناتحادیه تهیه کنندگان سینمای ایران تلاش می کند تا «شورای عالی تهیه کنندگان» را که طی سال های گذشته تصمیم داشته یک تشکل صنفی مستقل از اتحادیه را سامان بدهد منحل نماید. روز گذشته حسین فرح بخش عضو شورای مرکزی اتحادیه تهیه کنندگان و مرتضی شایسته رییس اتحادیه در گفتگو با فارس خبر از انحلال یا غیرقانونی جلوه دادن شورای عالی تهیه کنندگان دادند؛ در حالی که علی سرتیپی عضو این شورا و غلامرضا موسوی رییس شورای عالی تهیه کنندگان، خبر دادند این تشکل صنفی پابرجاست.

مرتضی شایسته رییس اتحادیه تهیه کنندگان با ارائه دو دلیل، شورای مزبور را فاقد وجاهت قانونی دانست. اما از سوی دیگر امین تارخ سخنگوی خانه سینما اعلام کرد در هیأت مدیره خانه سینما هرگز راجع به انحلال شورای عالی تهیه‌كنندگان صحبتی نشده است و اصولاً هیچ تعریفی برای انحلال شورا وجود ندارد.

به نظر می رسد پس از جنجال های مختلف در کانون کارگردانان خانه سینما، اکنون شورای عالی تهیه کنندگان مرکز جنجال های صنفی شده است.

 

حسین فرحبخش: اگر چیزی به عنوان شورای عالی تهیه‌كنندگان مطرح می‌شود غیرقانونی است

 

خبرگزاری فارس: عضو شورای مركزی اتحادیه تهیه‌كنندگان سینمای ایران از انحلال شورای عالی تهیه‌كنندگان به دستور هیئت مدیره خانه سینما خبرداد.

فرحبخش در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی فارس ضمناعلام مطلب فوق اظهار داشت: بیش از یك سال و نیم است كه اتحادیه بحث غیرقانونی بودن جلسات شورای عالی را مطرح می‌كند و ظاهرا دو هفته قبل هیئت مدیره خانه سینما با امضای مصوبه‌ای رای به انحلال شورای عالی تهیه‌كنندگان داده است.

وی افزود: اساسنامه خانه سینما می‌گوید كه یك صنف نمی‌تواند چندین تشكل داشته باشد و در واقع هر صنف فقط یك عضو می‌تواند داشته باشد بنابراین شورای عالی تهیه كنندگان به دلیل تشكیل شدن از تشكل‌های مختلف و عدم ارائه اساسنامه در زمان مقرر به خودی خود منحل شده است.

عضو شورای مركزی اتحادیه تهیه كنندگان خاطرنشان كرد: اتحادیه تهیه كنندگان سینمای ایران با 22 سال سابقه عالی‌ترین نهاد صنفی در زمینه تهیه‌كنندگی سینما است و به طور مرتب جلسات خود را برگزار می‌كنیم و در واقع وزارت ارشاد نیز تنها نهادی را كه در زمینه تهیه‌كنندگی به رسمیت می‌شناسد اتحادیه است و به همین دلیل ما به دنبال وحدت كامل تهیه‌كنندگان هستیم.

وی تصریح كرد: با توجه به اینكه شورای عالی تهیه‌كنندگان باید در سه مقطع مختلف اساسنامه خود را ارائه می‌داد و این اتفاق نیفتاده است و این شورا منحل است و اگر چیزی به عنوان شورای عالی تهیه‌كنندگان مطرح می‌شود غیرقانونی است و حتی هیئت مدیره خانه سینما نیز تصویر نامه مرتضی شایسته (رییس اتحادیه تهیه کنندگان) به معاونت امور سینمایی برای عدم مکاتبه اداری با  شورای عالی تهیه کنندگانچندی قبل انحلال این شورا را اعلام كرده است اما نمی‌دانم چرا این موضوع تاكنون به صورت رسمی از سوی مدیرعامل خانه سینما اعلام نشده است.

فرحبخش با انتقاد از مدیرعامل سابق خانه سینما گفت: متأسفانه اكثر مشكلات صنف تهیه‌كنندگی به مدیریت سابق خانه سینما برمی‌گردد چرا كه آقای میركریمی متخصص نفاق در سینمای ایران است و كسی كه باعث چند پارگی صنف تهیه كنندگان شد شخص میركریمی بود كه اینبار نیز می‌خواست این بلا را سر كانون كارگردانان بیاورد در واقع كسانی كه به دنبال این بودند كه اتحادیه را چند پاره كنند، به دنبال چند پارگی كانون كارگردانان نیز بودند كه خوشبختانه مقاصد سیاسی آنها به نتیجه نرسید.

عضو شورای مركزی اتحادیه تهیه‌كنندگان خاطرنشان كرد: در دوره جدید و در زمان مسئولیت محمد‌مهدی عسگر‌پور این مشكلات بسیار كمتر شده است و به وضوح می‌بینیم كه وی به دنبال ایجاد وحدت بین صنوف مختلف است اما ما این مشكل را داریم كه چرا آقای عسگرپور به عنوان مدیرعامل خانه سینما اجازه می‌دهد تا جلسات غیرقانونی شورای عالی در خانه سینما تشكیل شود و شورای عالی از امكانات خانه سینما استفاده كند.

فرحبخش در خاتمه این گفت‌وگو اظهار داشت: مهمترین برنامه اتحادیه تهیه‌كنندگان در سال 89 ایجاد وحدت بین صنف تهیه‌‌كنندگان است و در این زمینه با عقلای صنف در حال مذاكره هستیم تا صنف ما صنف قدرتمند‌تری بشود و این موضوع در صدر كارهای اتحادیه قرار بگیرد و قصد داریم این وحدت را با آدم‌های معتدل و عاقل به سرانجام برسانیم و در واقع درهای اتحادیه به روی همه تهیه كنندگان سینمای ایران باز است.

 

 

 

علی سرتیپی: هیچ انحلالی در كار نیست و جلسات شورا منظم برگزار می‌شود

 

از سوی دیگر علی سرتیپی عضو شورای مركزی «شورای عالی تهیه‌كنندگان» سینمای ایران با تكذیب اخبار مربوط به انحلال شورای عالی از برگزاری منظم جلسات این شورا خبر داد.

سرتیپی در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی فارس در مورد مطلب فوق افزود: در مورد مسائل عنوان شده بهتر است رئیس شورای عالی تهیه‌كنندگان سینمای ایران و یا سخنگوی آن صحبت شود اما به‌عنوان یكی از اعضای شورای عالی می‌گویم كه حتی دیروز جلسه ما تشكیل شد و اكثریت اعضا در این جلسه حضور داشتند.

وی افزود: جلسات شورای عالی به صورت منظم و با حضور اكثریت اعضا تشكیل می‌شود و در این جلسات تصمیمات خوبی برای سینمای ایران گرفته می‌شود كه روز گذشته نیز جلسه شورای عالی تشكیل و من هم در این جلسه حاضر بودم.

 

مرتضی شایستهمرتضی شایسته: شورای عالی تهیه‌كنندگان از یك‌سال و نیم پیش به صورت قانونی منحل شده است

 

رئیس اتحادیه تهیه كنندگان سینمای ایران با تأیید صحبت‌های محمدحسین فرح بخش مبنی بر انحلال شورای عالی تهیه كنندگان گفت: شورای عالی تهیه كنندگان به صورت قانونی از یك سال و نیم قبل منحل شده است

مرتضی شایسته در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی فارس با اعلام مطلب فوق اظهار داشت: شورای عالی تهیه كنندگان در سال 86 با هدف تجمیع صنف تهیه كنندگان تشكیل شده و مأموریت كاری‌اش تا سال 87 بود اما در این سال با خروج 7 نفر از اعضای اتحادیه از شورای مركزی شورای عالی تهیه كنندگان این شورا وجاهت قانونی خود را از دست داد.

وی افزود: در سال 87 و به دنبال شدت گرفتن اختلافات میان تهیه كنندگان اعضای اتحادیه كه 7 نفر از اعضای شورای مركزی شورای عالی را تشكیل می‌دادند ترجیح دادند از بدنه شورا خارج شوند و متعاقب آن آقای هارون یشایایی نیز از شورای مركزی خارج شد و به این ترتیب عملاً جلسات شورای عالی تهیه كنندگان به دلیل به حد نصاب نرسیدن اعضا فاقد اعتبار شد.

 

* شورای عالی باید اساسنامه خود را می‌نوشت كه این كار صورت نگرفت

 

رئیس اتحادیه تهیه كنندگان سینمای ایران تأكید كرد: در این مدت شورای عالی باید اساسنامه خود را می‌نوشت كه این كار صورت نگرفت و این موضوع به مدیرعامل جدید خانه سینما و معاونت سابق سینمایی كشیده شد كه در نهایت پیشنهاد انحلال شورای عالی تهیه‌كنندگان از سوی آقای عسگرپور به هیئت مدیره مطرح شد و تصمیم گرفته شد این موضوع به صورت رسمی اعلام شود و هنوز از سوی هیئت مدیره این موضوع اعلام نشده است.

شایسته در پاسخ به این سؤال كه شورای عالی در سال 88 اساسنامه خود را به تصویب رسانده است و آیا با این وجود بازهم جلسات این شورا از نظر اتحادیه غیر قانونی است یا خیر، گفت: هنوز می‌گویم شورای عالی هنوز اساسنامه ندارد و اگر هم اساسنامه‌ای نوشته شده باشد این اساسنامه به تصویب نرسیده است و اصولا نمی‌توانند اساسنامه‌ای را به تصویب برسانند چرا كه 50 درصد از اعضای شورای مركزی را افراد اتحادیه تشكیل می‌دهند و بیش از یكسال است كه اعضای اتحادیه در جلسات شورا شركت نمی‌كنند.

 

* یكسال و نیم است كه شورای عالی تهیه‌كنندگان به صورت قانونی منحل شده است

 

وی خاطرنشان كرد: یكسال و نیمی است كه شورای عالی تهیه كنندگان به صورت قانونی منحل شده است اما این موضوع را به صورت رسمی اعلام نمی‌كنند و این موضوع نیز گفته شده است كه مجمع عمومی رأی به تشكیل شورای عالی داده است صحت ندارد، چرا كه شورای عالی باید دارای اساسنامه می‌بود و به دلیل اختلافات شدید نتوانست این اساسنامه را در موعد مقرر بنویسد.

شایسته در ادامه اظهار داشت: ما از مدت‌ها قبل اعلام انحلال شورای عالی را اعلام كرده‌ایم و جلسات این شورا را غیرقانونی می‌دانیم و در مكاتباتی جداگانه با هیئت مدیره، معاون امور سینمایی و مدیركل اداره ارزشیابی و نظارت خواستار عدم تشكیل این جلسات این شورا و اعلام رسمی انحلال آن شده‌ایم.

 

* حاضر هستیم یك انتخابات با حضور همه تشكل‌ها برگزار كنیم

 

رئیس اتحادیه تهیه كنندگان سینمای ایران در خاتمه گفت‌وگوی خود خاطرنشان كرد: اتحادیه تهیه كنندگان پذیرای همه دوستان است و می‌توانند با روی باز به اتحادیه بازگردند و ما حتی حاضر هستیم یك انتخابات با حضور همه تشكل‌ها برگزار كنیم چرا كه اتحادیه متعلق به كسی نیست و متعلق به همه افراد است و همین جا اعلام می‌كنم كه آقای موسوی و گروه‌شان در صورت تمایل می‌توانند به اتحادیه بازگردند و در درون اتحادیه مسائل را به پیش ببرند.

 

غلامرضا موسویرئیس شورای عالی تهیه‌كنندگان: هیئت مدیره خانه سینما نمی‌تواند شورای‌عالی را منحل كند

رئیس شورای عالی تهیه ‌كنندگان سینمای ایران با تكذیب انحلال این شورا از عدم توانایی هیئت مدیره خانه سینما در انحلال این شورا خبرداد.

سید غلامرضا موسوی در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی فارس با اعلام مطلب فوق افزود: تا جایی كه من اطلاع دارم بحث انحلال شورای عالی تهیه كنندگان به هیچ عنوان صحت ندارد و شورای عالی به طور مرتب جلسات خود را در ساختمان شماره 2 خانه سینما تشكیل می‌دهد.

وی افزود: شورای عالی تهیه كنندگان در حال حاضر از سه تشكیلات صنفی مجمع فیلم‌سازان، كانون تهیه كنندگان فیلم ایران و انجمن تهیه‌كنندگان مستقل سینمای ایران تشكیل شده است كه در حدود 195 عضو دارد ضمن اینكه هر كدام از این تشكیلات در هماهنگی كامل با شورا هستند و بطور موازی فعالیت‌های مستقل خود را انجام می‌دهند.

رئیس شورای عالی تهیه كنندگان همچنین با تكذیب عدم تصویب اساسنامه شورای عالی گفت: اساسنامه شورای عالی تهیه‌كنندگان در سال 88 تدوین شد و در اسفندماه سال 88 در جلسه‌ای كه بین نمایندگان شورا و نمایندگان هیئت مدیره برگزار شد اساسنامه شورای عالی به تأیید هیئت مدیره خانه سینما نیز رسید.

موسوی در ادامه تأكید كرد: شورای عالی تهیه‌كنندگان در حقیقت عضو جامعه اصناف سینمای ایران و خانه سینما است و تشكیل شورای عالی در مجمع عمومی به ثبت رسیده است كه متاسفانه یكی از گروههای صنفی به جای اینكه فعالیت صنفی كنند به دنبال نفاق و شایعه‌سازی در این زمینه است.

وی در ادامه خاطرنشان كرد: صنف شورای عالی تهیه‌كنندگان در سال 86 و در آخرین مجمع عمومی كه انتخابات خانه سینما را به عهده داشت بعنوان تنها صنف تهیه‌كنندگی سینمای ایران پذیرفته شد و قاعدتا اگر بخواهد در زمینه انحلال آن اتفاقی بیفتد، باید به مجمع عمومی ارجاع داده شود و بعید است كه هیأت مدیره بخواهد و بتواند خود را درگیر این كار كند.

موسوی تصریح كرد: هیأت مدیره خانه سینما تنها می‌تواند تشكیل و یا انحلال یك صنف را به مجمع عمومی پیشنهاد كند اما وقتی مجمع عمومی یك موضوع را پذیرفته باشد قاعدتا خانه سینما از آن حمایت می‌كند.

شورای عالی تهیه‌كنندگان نیز در حال حاضر به صورت كاملا قانونی جلسات خود را برگزار می‌كند.

رئیس شورای عالی تهیه‌كنندگان در خاتمه اظهار داشت: بعضی‌ها برای اینكه اذهان را از تولیدات سینمایی منحرف كنند سعی می‌كنند تا مسائل صنفی را زنده كنند و از این طریق افكار عمومی را متوجه مسائل دیگری می‌كنند.

وی گفت: اگر صلاح دانستم مدارك مربوط به صحت صحبت‌های خود را به رسانه‌ها ارائه خواهم داد.

 

امین تارختارخ: در هیأت مدیره خانه سینما هرگز راجع به انحلال شورای عالی تهیه‌كنندگان صحبتی نشده است

 

امین تارخ سخنگوی هیئت مدیره خانه سینما گفت: هیأت مدیره خانه سینما جلسه‌ای در خصوص انحلال شورای عالی تهیه‌كنندگان سینمای ایران نداشته اما حالا كه این شورا نتوانسته همه را زیر یك پرچم واحد جمع كند، به مرور در خود تهیه‌كنندگان این روحیه به وجود آمده كه صنفی واحد را تشكیل دهند.

 

تارخ در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی فارس در خصوص بحث انحلال شورای عالی تهیه‌كنندگان سینمای ایران، گفت: در هیأت مدیره خانه سینما هرگز راجع به انحلال شورای عالی تهیه‌كنندگان صحبتی نشده است و اصولاً هیچ تعریفی برای انحلال شورا وجود ندارد اما به نظر می‌رسد به طور كلی تهیه‌كنندگان میل به این پیدا كردند كه یك صنف واحد را تشكیل بدهند و اگر یك صنف واحد تحت عنوان تهیه‌كنندگان شكل بگیرد، آن وقت می‌توان فعالیت‌های بهتری انجام داد.

وی با تكذیب صحبت حسین فرح‌بخش در خصوص جلسه دو هفته قبل هیأت مدیره خانه سینما و طرح بحث انحلال خانه سینما، بیان داشت: اصلاً وظیفه‌ای در این رابطه بر هیأت مدیره متصور نیست. ممكن است مثلاً فعالیت را برای مدتی لغو بكند -كه البته این كار هم نشده است- ولی انحلال وظیفه هیأت مدیره نیست.

تارخ افزود: بر اساس اطلاعاتی كه ما داریم، به حمدالله در تهیه‌كنندگان این روحیه وجود دارد كه همه تلاش كنند و یك صنف واحد را تشكیل دهند و عضوگیری كنند.

سخنگوی هیأت مدیره خانه سینما در پایان تصریح كرد: در واقع بعد از یكی دو سال كه قرار بود شورای عالی تهیه‌كنندگان به یك نتیجه واحد برسد و همه را تحت یك صنف واحد دربیاورد، فعلاً مأموریتش را به هر دلیلی نتوانسته به درستی به پایان برساند. به نظر می‌رسد حالا كه شورای عالی تهیه‌كنندگان نتوانسته همه را زیر یك پرچم واحد جمع كند، به مرور در خود تهیه‌كنندگان این روحیه به وجود آمده كه صنف واحد را تشكیل بدهند. در واقع این نوید داده شده است كه یك صنف واحد تشكیل شود.

 

در همین رابطه بخوانید

منیژه حکمت: اتحادیه تهیه کنندگان یک صنف از هم پاشیده است

 

 


 تاريخ ارسال: 1389/2/15
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.