پرده سینما

گرامی‌داشت پروفسور شهریار عدل در مسجد نور تهران برپا می‌شود

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

مراسم تشیع پیکر شهریار عدلمراسم بزرگداشت پروفسور شهریار عدل در مسجد نور برگزار می شود. شهریار عدل ایران شناس بزرگ، باستان شناس پیشکسوت و متخصص تاریخ به ویژه تاریخ هنر دوران اسلامی روز یکشنبه ۳۱ خرداد در گذشت.

او سهم مهمی در بازسازی و ترمیم فیلم های دوره قاجار کاخ گلستان داشت.

دوشنبه هشتم تیرماه، مراسم خاک سپاری مرحوم شهریار عدل باستان شناس در قطعه نام آوران بهشت زهرای تهران برگزار شد تا بالاخره او پس از یک هفته در خاک ایران آرام گیرد.

به گزارش خبرنگار مهر، همچنین مراسم تشییع مرحوم شهریار عدل صبح روز هفتم تیرماه در موزه ملی ایران با حضور باستان شناسان و پیشکسوتان میراث فرهنگی برگزار شد اما این مراسم تشییع و خواندن نماز میت بر پیکر او منجر به دفن اش در بهشت زهرای تهران نشد تا اینکه خبر رسید که مراسم خاک سپاری وی با حضور پیشکسوتان باستان شناسی، فرهنگ دوستان و خانواده اش در قطعه نام آوران بهشت زهرا(س) برگزار شد.

در مراسم موزه ملی ایران کامران عدل برادر وی گفته بود که می خواهد برادرش را در یکی از محوطه های تاریخی دفن کند اما اجازه تدفین را به او در بسطام و برج طغرل ندادند به همین دلیل او تصمیم گرفت که بگوید مرحوم عدل را در هرات و یا پاریس دفن خواهد کرد.

موضوع دفن شهریار عدل و یا افراد دیگر در محوطه های تاریخی یک منع قانونی دارد به همین دلیل مسئولان سازمان میراث فرهنگی با آن مخالفت کردند. در همین زمینه حمیده چوبک رییس پژوهشکده باستان شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در حاشیه این مراسم گفت: خانواده شهریار عدل و جامعه باستان شناسی ایران مایل بودند که پیکر وی در یکی از مکان های تاریخی که در آن فعالیت می کرده است به خاک سپرده شود اما متأسفانه بنا به محدودیت های قانونی دفن در مکان های تاریخی این اتفاق نیفتاد.

بنا بر این گزارش، به پاس خدماتی که شهریار عدل در کاخ گلستان انجام داده است مراسم یادبودی از ساعت ۹ روز سه شنبه ۹تیر ماه در کاخ گلستان برای قدردانی از زحمات وی برگزار گردید.

شهریار عدل 31 خردادماه پس از احساس درد در قفسه‌ی سینه، ایست قلبی کرد و در فرانسه دارفانی را وداع گفت. او معاونت امور بین‌الملل موسسه فرهنگی ایکوموس در ایران را برعهده داشت. همچنین در مرکز یونسکو در پاریس بسیار نفوذ داشت و در تهیه‌ی پرونده و ثبت جهانی آثار تاریخی در فهرست یونسکو نقش موثری ایفا می‌کرد.

شهریار عدل دارنده‌ی مدال فرهنگ جهانی یونسکو با نام «پنج قاره» از دبیرکل یونسکو بود که در 13 مهر 1388 (5 اکتبر 2009 میلادی) در مقر سازمان یونسکو در پاریس و همزمان با آغاز تشکیل مجمع عمومی سالانه کشورهای عضو یونسکو به او اهدا شد.

 

 

 


 تاريخ ارسال: 1394/4/9
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.