پرده سینما

حراج دست‌نوشته‌های ولز از «همشهری کین»

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اورسن ولزدست نوشته‌های اورسن ولز از فیلمنامه همشهری کین در کالیفرنیا زیر چکش حراج می‌رود. مهر به نقل از گاردین گزارش داد، این حراجی شامل یکی از سه فیلمنامه موجود از شاهکار کلاسیک اورسن ولز هم هست که یادداشت‌هایی دست‌نویس از این کارگردان بزرگ سینما را دربرمی‌گیرد. این فیلمنامه که امضای بیشتر بازیگران فیلم هم روی آن به چشم می‌خورد، درواقع یکی از سه فیلمنامه موجود از این فیلم است.

در حقیقت سه فیلمنامه از این فیلم موجود است که یکی از آنها همان فیلمنامه نهایی است که بر مبنای آن فیلمبرداری و ساخت همشهری کین صورت گرفت.

هر سه فیلمنامه‌ها قرار است در یک حراجی در هالیوود زیر چکش حراج بروند.

۳۰ سپتامبر برای ارایه مستندات شاهکار کلاسیک سینما تعیین شده است؛ فیلمی که به عنوان نمادی از ابتکار و نوآوری در سینما شناخته شده و از نظر نورپردازی و تکنیک روایتی سینما را به طور کل متحول کرد.

ولز که این فیلم را کارگردانی کرد و خودش هم در آن نقش‌آفرینی کرد، در این فیلم به ظهور و سقوط یک غول صنعت نشر پرداخته است. او زمان ساخت این فیلم در سال ۱۹۴۱ تنها ۲۵ سال داشت.

به گفته هارلان لوبه که نویسنده کتاب «همشهری کین: سفر یک فیلمساز» است و کتابش قرار است ۲۰۱۶ منتشر شود، داشتن چیزهایی که مستقیم اثر اورسن ولز هستند و از سوی او برای شکل دادن به این فیلم مورد استفاده قرار گرفتند، باور کردنی نیست.

برآورد قیمت اولیه برای اولین نسخه اوریجینال این فیلمنامه که سال ۱۹۴۰ توسط ولز با همکاری هرمن منکویچ نوشته شده حدود ۲۰ تا ۳۰ هزار دلار است.

این اولین فیلمنامه شناخته شده از فیلم به دست خط‌های خود نویسندگان است. در این فیلمنامه صحنه‌های اصلی و شخصیت‌ها نیز موجود هستند.

نسخه بعدی با انقلابی در فیلمنامه روبه رو شده که بیشتر عناصر نهایی را دارد و سومی فیلمنامه نهایی است که فیلمبرداری بر مبنای آن صورت گرفته است و حتی زاویه دوربین‌ها توسط کارگردان در آن تعیین شده و بیشتر دست اندرکاران و بازیگران آن را امضا کرده‌اند. تاریخی که روی این متن ۱۵۶ صفحه‌ای درج شده ۱۶ جولای ۱۹۴۰ است. این همان فیلمنامه‌ای است که  ولز وقتی داشت فیلمش را می‌ساخت آن را در دست داشت.

برای دو فیلمنامه آخر نیز رقم فروشی بین ۲۰ تا ۳۰ هزار دلار پیش‌بینی می‌شود. فروشنده فیلمنامه‌ها دوست نزدیک ولز بود که مواردی را که به طور مستقیم به فیلم مربوط می شد، جمع‌آوری کرده بود. او سال ۱۹۸۵ درگذشت.

در این حراجی یک نسخه نادر ۴۹ صفحه‌ای از نمایش رادیویی مریخی‌ها با عنوان جنگ دنیاها مربوط به سال ۱۹۳۸ هم وجود دارد که اقتباسی از داستان علمی- تخیلی اچی جی ولز است و شامل یک نامه عذرخواهی از سوی شبکه سی‌بی‌اس به عنوان پخش کننده آن به دلیل وحشت عظیمی که از پخش آن به وجود آمد، هم هست. این همان متنی است که ولز با اجرای آن هراس شدید حمله مریخی‌ها به زمین را برای شنوندگان ایجاد کرد. ارزش این دست نوشته ها ۲۰ تا ۳۰ هزار دلار تعیین شده است.

یک فیلمنامه نوشته شده با ماشین تحریر با یادداشت‌هایی از ولز برای نسخه تلویزیونی همشهری کین نیز که مربوط به دهه ۱۹۵۰ است، در این میان موجود است که برای آن هم ۲۰ تا ۳۰ هزار دلار پیش‌بینی فروش شده است.

یادداشت‌های دیگری از اورسن ولز، قراردادها، عکس‌ها، استوری بوردها و دست نوشته‌های مربوط به فیلم‌های در حال تولیدش هم در این مجموعه وجود دارد.

 

 


 تاريخ ارسال: 1394/6/25
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>eli:

Like♤

0+0-

جمعه 27 شهريور 1394




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.