پرده سینما

نمایش هیچ در خارج از کشور ممنوع شد

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

سجادپور: نداشتن مجوز نمایش خارج کشور جنجال ندارد

کاهانی: سینما مرز نمی‌شناسد، دوره محصور كردن فیلم‌ها گذشته است

 

 

مدیراداره کل نظارت و ارزشیابی معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تایید خبر منع نمایش فیلم هیچ در خارج از کشور عنوان کرد، قرار است ما فقط خبر فیلم‌هایی که مجوز می‌گیرند را اعلام کنیم.

علیرضا سجادپور مدیراداره کل نظارت و ارزشیابی ارشاد در این ارتباط به خبرنگار مهر گفت: شورایی کوچک زیر نظر آقای شمقدری معاونت سینمایی درباره حضور فیلم‌ها در خارج از کشوربه دلیل حساسیت هایی که وجود دارد، تصمیم گیری می کنند. درباره فیلم هیچ نیز در این شورا نتیجه گیری شده است.

وی افزود:فیلم هیچ بدون مشکل در داخل کشور به اکران عمومی در آمد و حالا برای نمایش خارج آن چنین تصمیمی گرفته شده است. من فکر نمی کنم این موضوع به این اندازه بحث جنبی داشته باشد و  شخصا در این ارتباط صحبت جدیدی ندارم.

سجادپور درباره فیلم‌های دیگر که ممکن است چنین مشکلاتی داشته باشند، گفت:چند فیلم دیگر هم چنین وضعیتی دارند که من ترجیح می‌دهم عنوان آنها را بیان نکنم. ما فقط قرار است فیلم های تاییدی را اعلام رسمی کنیم.

 

عبدالرضا کاهانیاما عبدالرضا کاهانی کاگردان فیلم هیچ در این باره می گوید: سینما مرز نمی‌شناسد، دوره محصور كردن فیلم‌ها گذشته است.

کاهانی در گفت‌وگو با ایسنا با تایید ممنوعیت حضور این فیلم در عرصه‌های بین‌المللی اظهار كرد: مدتی است كه از سوی اداره نظارت و ارزشیابی به من گفته‌اند كه هیچ نمی‌تواند در جشنواره و بازارهای بین‌المللی حضور داشته باشد. در این میان تمام تلاش‌های یك ماهه هم هیچ‌نتیجه‌ای نداشته و اكنون این فیلم از حضور در فستیوال‌های جهانی محروم شده است.

كاهانی با بیان اینكه هر فیلم سرنوشتی دارد، تصریح كرد: سرنوشت هیچ هم این‌گونه رقم خورده اما با این حال ناامید نیستم و فكر می‌كنم كه هر فیلمی تماشاگر خاص خود را پیدا می‌كند، در واقع دیگر دوره محصور كردن فیلم‌ها گذشته است.

این كارگردان با اشاره به اكران داخلی فیلم هیچ گفت:شاید اگر من در زمان جشنواره و پس از آن فشار نمی‌آوردم، این فیلم در سطح داخلی هم اكران نمی‌شد و در نهایت هم دیدیم كه فیلم بدون داشتن گروه به نمایش درآمد.

كاهانی در پاسخ به این سوال كه آیا تاكنون ممنوعیت حضور این فیلم در عرصه‌های جهانی را از سوی مقامات بالاتر سینمایی پیگیری كرده نیز پاسخ داد: بله من این موضوع را از سوی معاونت سینمایی هم پیگیری كرده‌ام، اما متاسفانه پاسخگو نیستند. تاكنون ما چندین‌بار با علیرضا سجادپور صحبت داشته‌ایم كه این مذاكرات هم هیچ‌گونه نتیجه‌ای در بر نداشته و همچنان پاسخ مدیران این است كه خارجی‌ها نباید این فیلم را ببینند.

این كارگردان به نقطه‌نظر سجادپور اشاره كرد و گفت: ایشان می‌گویند كه این موضوع تصمیم و خواست معاونت سینمایی است، اما نمی‌دانم كه در این میان خواست و تصمیم سازندگان فیلم و آنهایی كه مدت‌ها برای هیچ تلاش كرده‌اند، چه می‌شود؟ ما بر روی این فیلم میلیون‌ها تومان هزینه گذاشته‌ایم و بر این باوریم كه سینما مرز محدودی ندارد. اما مدیران دولتی كه حتی یك ریال هم برای هیچ پرداخت نكرد‌ه‌اند و از همان ابتدای كار دائم برای آن مانع تراشید‌ه‌اند، اكنون برای فیلم به گونه دیگری تصمیم گرفته‌اند.

وی در پاسخ به اینكه گفته می‌شود در زمان صدور پروانه نمایش فیلم، ممنوعیت آن برای حضور در عرصه‌های بین‌المللی گوشزد شده توضیح داد: نه، در آن زمان هیچ صحبتی در این باره نشد. پروانه نمایش، پروانه نمایش است و من نمی‌دانم این به یك باره چه تصمیمی است كه گرفته شده است. شاید اگر از همان زمان می‌گفتند كه اكران داخلی این فیلم به شرط عدم حضور آن در عرصه‌های بین‌المللی است، تصمیم دیگری برای هیچ می‌گرفتم.

كاهانی معتقد است: مسوولان با این تصمیم پروسه ظلم كردن به فیلم هیچ را كامل كرده‌اند. با این حال اگر این فیلم ساخته‌ی مهمی باشد، هیچ یك از این اتفاقات از اهمیت آن نمی‌كاهد. به هر حال سینما مرز نمی‌شناسد و من هم یاد گرفته‌ام كه صبور باشم و كارهایم را با صبوری پیش ببرم.

 

 


 تاريخ ارسال: 1389/2/21
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.