پرده سینما

استعفای صدرعاملی، حسینی، جعفری جوزانی، درخشنده، شاهسواری و حسین‌نژاد از شورای راهبردی تحقیق و توسعه

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

سایت «گام نو» به نقل از روزنامه «شرق» نوشت:

«شورای راهبردی تحقیق و توسعه سینمای ایران» چندوقتی است که با حضور تعدادی از سینماگران فعالیت خود را شروع کرده و نظرات جمع را در قالب بیانیه به اطلاع عموم می رساند. اعضای آن هم سینماگرانی همچون مهدی کرم پور، علی معلم، مجید میرفخرایی، سیدضیاء هاشمی، سیدشهاب حسینی، پوران درخشنده، سیدضیاءالدین دری، علیرضا رئیسیان، فرهاد اصلانی، بهروز افخمی، مسعود جعفری جوزانی، محمدعلی حسین نژاد، سیدجمال ساداتیان، منوچهر شاهسواری، رسول صدرعاملی، مهدی فخیم زاده و فرامرز قریبیان معرفی شده اند.

اما این روزها خبر هایی درگوشی منتشر شده که برخی از اعضای آن از حضور در این شورا استعفا داده اند که می توان از منوچهر شاهسواری، محمدعلی حسین نژاد، رسول صدرعاملی، سیدشهاب حسینی، مسعود جعفری جوزانی و پوران درخشنده نام برد.

برای اطلاع دقیق از صحت این خبر با شاهسواری، جعفری جوزانی و درخشنده تماس گرفتیم که هیچ کدام پاسخ ندادند. البته سیدضیاءالدین دری رسما استعفای خود را در رسانه ها منتشر کرد. برخی ها معتقدند این شورا قرار است موازی با سازمان سینمایی عمل کند و برخی هم اعتقاد دارند شورا دست پرورده سازمان سینمایی است؛ نکته ای که حجت الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی، در گفت وگو با خبرنگار «شرق» قویاً رد کرد. اما بااین حال این سوال مطرح است که اساساً ماموریت این شورا چیست؟ چرا در این برهه از زمان تشکیل شده؟ و...

بهروز افخمی، کارگردان سینما و تهیه کننده برنامه تلویزیونی «هفت»، درخصوص این سوال که آیا خبر استعفای برخی از اعضای «شورای راهبردی تحقیق و توسعه سینمای ایران» از حضور در جلسات را تأیید می کنید، گفت: «اصلاً این شورا جای استخدام و استعفا نیست! ما در این شورا کسی را منصوب نکرده ایم که بعداً بخواهیم معزول کنیم یا خودشان استعفا دهند. یک عده آدم باسابقه در سینما دورهم جمع شده اند و هر هفته در جلسات سه شنبه حضور پیدا می کنند. برخی ها بنا به خواسته خود می توانند به حضورشان در این جلسات ادامه دهند و برخی ها هم به صلاحدید خودشان دیگر شرکت نکنند».

علی معلم، دیگر عضو این شورا، در پاسخ به این سوال نیز گفت: «من خبر جدیدی درباره این موضوع ندارم». تهیه کننده فیلم گاوخونی در پاسخ به این سوال که وقتی گروهی با عنوان «شورای راهبردی تحقیق و توسعه سینمای ایران» اعلام موجودیت و حتی بیانیه صادر می کنند حتماً قصد دارند به خود وجاهت قانونی بدهند. ضمن اینکه دایره دوستان شما در سینما خیلی بزرگ تر از این جمعی است که شاهدش هستیم. پس چرا فقط این افراد در شورا حضور دارند، گفت: «اصلااین گونه نیست که می گویید. من این افراد را جمع نکرده ام. از آقایان هاشمی، جعفری جوزانی و معلم بپرسید. من خودم دیرتر به این جمع پیوستم و اصلاً هم قرار نیست طیف خاصی را دورهم جمع کنیم. این افراد صاحب تجربیات زیادی هستند و درباره مسائل مختلف سینما همچون تولید و توزیع صاحب نظرند». مدیرمسئول نشریه «دنیای تصویر» درباره چرایی تشکیل چنین شورایی در این برهه زمانی عنوان کرد: «این مسئله ربطی به دولت ها ندارد. در سینمای ایران هسته های فکری خیلی کمی وجود دارد. صنف ها کار خودشان را درست انجام ندادند. بنابراین با این نگاه، چنین جمعی تشکیل شد. ضمن اینکه این شورا هم عرض دولت نیست و قصد رقابت با سازمان سینمایی ندارد. در این گروه افرادی حضور دارند که به مسائل سینما علاقه مند هستند. تلاش بر این است که افق کلی سینما را تبیین کنند و به راه های برون رفت از بحران هایی همچون کم بودن مخاطب سینما، فروش پایین فیلم ها و... بپردازند». همچنین این تهیه کننده سینما در برابر این پرسش که با وجود مجله «دنیای تصویر» چه لزومی داشت در این شورا حضور پیدا کنید، پاسخ داد: «خب گاهی اوقات باید مسائل را در جمعی مطرح کرد تا تأثیر بیشتری داشته باشد. بنابراین تنها کاری که این شورا انجام می دهد، این است که مجموعه نظرات خود را در قالب بیانیه منتقل می کند که حتماً آنها را خوانده اید».

مدیر «جشن دنیای تصویر» (حافظ) در پاسخ به این پرسش که چرا این شورا در دوره صدارت جواد شمقدری تشکیل نشد، گفت: «خب این مسائل فقط مربوط به این دوره نیست. بنابراین تشکیل چنین شورایی در هر دوره ای ضروری به نظر می رسد. ما در این جلسات به مسائل استراتژیک سینما از جمله خصوصی سازی سینما، کمترشدن نظارت ها و سپردن مسائل به اولیای خود و... می پردازیم. این مسائل همه مواردی است که جناب آقای دکتر جنتی قبول دارند و سازمان سینمایی هم کمک می کند که چنین شرایطی فراهم شود. موضوع مهم این است که ما درباره سینما حرف می زنیم. به مسائل سیاسی کاری نداریم. بنده این مسائل را به آقای ایوبی هم گفته ام. حتی عضو یکی از شوراهای سازمان سینمایی هستم».

همچنین معلم درباره ارتباط این شورا با تشکلی با عنوان «خانه سینما شماره ٢» گفت: «من «خانه سینما شماره ٢» را نمی شناسم».

سیدضیاءالدین دری درباره دلیل استعفای خود از این جمع به خبرنگار «شرق» گفت: «حضور در شورا مسئولیت جدی دارد. من هم چون بعد از سال ها قصد ساختن فیلمی را دارم، نمی توانستم در جلسات شرکت کنم. از آنجا که وقتی بیانیه ها صادر می شود، امضایم پای آن بیانیه ها باید باشد، بنابراین از این شورا استعفا کردم تا با فراغت بال بتوانم کار فیلم سازی ام را انجام دهم». کارگردان فیلم «سینما، سینماست» درباره موازی بودن این شورا با تصمیمات سازمان سینمایی گفت: «اصلااین شورا قصد ندارد موازی با سازمان سینمایی عمل کند. ضمن اینکه اگر هم چنین سوءتفاهمی از آن برداشت شود، مسئله با گفت وگو و شفاف سازی قابل حل شدن است. چون این شورا فقط بیانیه صادر می کند و اصلاقدرت اجرائی ندارد».



 تاريخ ارسال: 1394/9/8
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.