پرده سینما

ولی الله مؤمنی درگذشت؛ تشیع صبح فردا از ساختمان شماره ۲ خانه سینما

پرده سینما

 







 

 

مراسم تشیع پیکر ولی الله مؤمنی فردا پنجشنبه ساعت 9 صبح از مقابل ساختمان شماره 2 خانه سینما، در خیابان وصال شیرازی، به سوی قطعه هنرمندان بهشت زهرا (ع) برگزار می گردد.

 

 

ولی الله مؤمنی ولی الله مؤمنی بازیگر نقش میرزاکوچک خان در فیلم های میرزا کوچک خان و سردار جنگل امیر قویدل، و دوبلور سینما و تلویزیون سینمای ایران، ساعاتی قبل بر اثر سکته قلبی دار فانی را وداع گفت.

به گزارش ایسنا، استادولی الله مؤمنی دراول خرداد سال۱۳۲۳دراردبیل به دنیا آمد. وی درکلاس چهارم ابتدایی تحصیل می کرد که همراه خانواده ازاردبیل به تهران نقل مکان کرد.

مؤمنی به خاطرعلاقه ای که به هنر داشت از سال ۱۳۴۳به بازی در تئاتر روی آورد و از سال ۱۳۴۵ نیز با بازی درفیلم دو انسان ساخته آرامائیس آقامالیان وارد سینما شد.

فرانک میرقهاری و مرحوم ایرج قادری هنرمندان نقش اول این فیلم بودند.

وی یک سال بعد در سال ۱۳۴۶فعالیت در گویندگی را آغاز و از سال ۱۳۴۷به طورحرفه ای وارد کار دوبلاژ شد.

مؤمنی درهمان سال با بازی درمجموعه سریال پهلوان نایب به عنوان بازیگر وارد تلویزیون شد. وی همزمان فعالیت درسینما دوبلاژ وتلویزیون را ادامه داد و تاپیروزی انقلاب اسلامی ایران دربیش از۱۰فیلم سینمایی و مجموعه سریال تلویزیونی ایفای نقش، و در فیلمهای زیادی نیز به جای بازیگران خارجی و ایرانی گویندگی کرد که ازجمله آن ها می توان به زنده یاد فرهادحمیدی اشاره کرد که بیشتر در نقشهای منفی سینما ظاهر می شد.

مؤمنی پس ازانقلاب فعالیت بازیگری خود را با فیلم قیام ساخته رضا صفایی آغازکرد.

وی در سال ۱۳۶۰ به دلیل علاقه ای که به هنرخوشنویسی داشت به کلاس های استاد امیرخانی (خط نستعلیق) و استاد کابلی (شکسته نستعلیق) رفت وموفق به اخذ مدرک عالی خوشنویسی شد.

مؤمنی درسال های۱۳۶۲و۱۳۶۳با بازی در فیلم های میرزاکوچک خان و سردارجنگل نقشی ماندگار درسینمای ایران ایفا نمود که باعث شهرت و محبوبیت بیش ازپیش او در بین مردم وجامعه هنری شد.

وی پس از آن همچنان به فعالیت هنری خود ادامه داد.

مؤمنی در سال ۱۳۷۵با بازی درمجموعه سریال آفتاب و زمین در نقش پدر امام خمینی(ره) نیز دوباره توانایی خود را به تصویر کشید.

وی ازجمله معدود بازیگرانی است که در نقش های منفی و مثبت بازی کرده است. بازی تاثیرگذار او در نقش بسیار منفی «شرحبیل بن ذی الکلاع» درسریال مختارنامه و نقش مثبت امیر بخارا در سریال جلال الدین فراموش نشدنی است.

مؤمنی در سال۱۳۹۰ نیز در فیلم سال های حادثه در نقش امام خمینی(ره) ایفای نقش کرد که این فیلم به دلایلی ناتمام ماند.

وی همچنان درسینما تلویزیون و دوبلاژ فعالیت داشت.

از جمله آثار پس از انقلاب وی در زمینه دوبله نیز می توان به مجموعه سریال های تنهاترین سردار، مزد ترس، بازی با مرگ، این خانه دور است و مجموعه کارتون های هاچ زنبورعسل، جزیره کوری کودیل ها، سیاره میمون ها و لوک خوش شانس نام برد که در لوک خوش شانس پس از حسین عرفانی وی به جای اسب لوک خوش شانس صحبت کرد.

از جمله نقش های دیگر و ماندگار او در دوبله نیز می توان به گویندگی درفیلمهای مادر و ای ایران نام برد که به جای زنده یاد محمودلطفی (بلندقدترین بازیگر سینمای ایران) صحبت می کرد.

مراسم تشیع پیکر ولی الله مؤمنی فردا پنجشنبه ساعت 9 صبح از مقابل ساختمان شماره 2 خانه سینما، در خیابان وصال شیرازی، به سوی قطعه هنرمندان بهشت زهرا (ع) برگزار می گردد.

 


 تاريخ ارسال: 1394/10/9
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>سعید مهرپور:

روحش شاد و یادش گرامی باد. قدر این هنرمند را نداستیم و او در تنگنای مالی از میان ما رفت.

1+0-

چهارشنبه 9 دي 1394




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.