پرده سینما

بالاترین نشان آکادمی بفتا به سیدنی پوآتیه اهدا می شود

پرده سینما

 







 

 

سیدنی پواتیهسیدنی پوآتیه اولین بازیگر سیاه پوست برنده جایزه اسکار، با دریافت بالاترین نشان آکادمی هنرهای سینمای و نلویزیزونی بریتانیا (بفتا) مورد تقدیر قرار می‌گیرد.

به گزارش ایسنا،‌ جایزه فلوشیپ به عنوان بالاترین نشان آکادمی بفتا امسال به سیدنی پوآتیه بازیگر آمریکایی به پاس نقش برجسته و قابل ملاحظه در عرصه سینما وتلویزیون اعطاء خواهد شد.

از برندگان پیشین این جایزه سینمایی می‌توان به چهره‌های سرشناسی چون آلفرد هیچکاک، چارلی چاپلین،‌ استیون اسپیلبرگ، شان کانری، الیزابت تیلور، استنلی کوبریک،‌ آنتونی هاپکینز، لاورنس اولیویه، جودی دنچ، ونسا ردگریو، کریستوفر لی، مارتین اسکورسیزی،‌ هلن میرن و مایک لی اشاره کرد.

سیدنی پوآتیه فعالیت هنری خو را از دهه 1940 در برادوی آغاز کرد و در سال 1950 با ورود به دنیای سینما در فیلم راه خروجی نیست در نقش دکتر لوتر بازی کرد و اولین بازیگر آمریکایی- آفریقایی سینما نام گرفت که در طیف وسیعی از نقش‌های اصلی مقابل دوربین رفت.

وی در سال 1964 برای بازی در فیلم زنبق‌های مزرعه موفق به کسب جایزه اسکار نقش اصلی مرد شد تا نام خود را به عنوان بازیگر سیاه پوست برنده اسکار تاریخ ثبت کند.

آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسکار نیز در سال 2002 از پوآتیه به سبب بازی‌های فوق‌العاده و حضور منحصر به فردش در عرصه سینما با اعطای جایزه اسکار افتخاری تقدیر به عمل آورد.

این بازیگر آمریکایی که پنج باز نامزد جایزه بفتا و هفت بار نیز نامزد جایزه گلدن گلوب شده (یک بار برنده) را در کارنامه سینمایی دارد در سال 1982 جایزه دستاورد سینمایی سسیل بی. دمیل را از جوایز انجمن مطبوعات خارجی هالیوود (گلدن گلوب) دریافت کرد و علاوه بر بازیگری سینما و تلویزیون در عرصه کارگردانی نیز 9 فیلم بلند سینمایی ساخته است.

سیدنی پوآتیه در سال 1974 نشان پادشاهی انگلیس و در سال 2009 مدال آزادی ریاست جمهور آمریکا را نیر دریافت کرد.

مراسم اعطای جوایز شصت‌ونهمین دوره جوایز آکادمی فیلم بریتانیا (بفتا) روز 14 فوریه در سالن رویال اوپراهاوس لندن برگزار می‌شود.


 تاريخ ارسال: 1394/10/24
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.