پرده سینما

دفاع جواد طوسی از لیلا حاتمی و انتقاد وی از آتش بیارهای معرکه

پرده سینما

 

 







جواد طوسی. عکس از الهام عبدلی. سایت پرده سینماجواد طوسی رییس انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی در یادداشتی به بررسی حواشی پیش آمده در برخورد «لیلا حاتمی» با خبرنگاران پرداخت، و از لیلا حاتمی دفاع کرد. او در نوشته ای با عنوان «گفت‌وگو یا حال‌گیری؟» در شرق چنین نوشت:

 

 

 

این بحث ‌و جدل میان لیلا حاتمی و خبرنگار جوانی که با او سر صحنه رگ خواب حمید نعمت‌الله گفت‌وگو کرده و حمایت‌های بعدی از طرفین قضیه از سوی همکارانشان، نشان می‌دهد که ما حتی در حوزه‌های فرهنگی و رسانه‌ای هم ول‌معطلیم.

در آسیب‌شناسی درست این موضوع به فقدان نگاه و رفتار حرفه‌ای می‌رسیم. قبل از انقلاب، هفته‌نامه‌ای به نام «جوانان» تیراژ بالایی داشت، ولی در میان جامعه روشنفکری به ‌لحاظ تیترها و مطالب سطحی و جنجال‌آفرینش به‌عنوان یک نشریه زرد معروف بود. در بخشی از صفحات این مجله که به خبرها و مطالب هنری (به‌ویژه در زمینه سینما و موسیقی) اختصاص داشت، شایعاتی مانند دوستی و ازدواج و جدایی فلان هنرپیشه و خواننده و فوتبالیست زیاد چاپ می‌شد. مثلاً یکی از مکان‌های این ملاقات‌ها و دوستی‌های پنهان، «متل‌قو» بود! بعد با آب‌وتاب تیتر می‌زدند که «ناگهان... با... در نایت‌کلاب متل‌قو!» در گفت‌وگوهای تلفنی و تلگرافی با این هنرمندان نیز سؤالاتی از این دست مطرح می‌شد: «بهترین رنگ، آخرین ترانه‌ای که دست از سرت برنداشته، نظرت راجع به ... فاصله میان عشق و هوس...، از آخرین کارت چقدر راضی هستی؟ و بالاخره پاسخ کوتاه درمورد این کلمات: زندگی، خیانت، مادر، رؤیا، حسادت، وطن، رقیب عشقی و...» از این نوع خبرها و گفت‌وگوها و گزارش‌ها در بعضی از دوره‌های روبه‌افول هفته‌نامه‌های سینمایی هم داشتیم.

غرضم از این فلاش‌بک تاریخی، ارائه یک تعریف‌ درست از «ژورنالیسم» است. یک گزارشگر و خبرنگار چقدر باید با حرفه خود آشنا باشد و برای جذب مخاطب از چه اصول و مبانی حرفه‌ای باید استفاده کند؟ اساساً حدومرز «جذابیت» و «ابتذال» کجاست؟

به‌هرحال، دبیر سرویس فرهنگی- هنری یک رسانه، ‌باید شناخت لازم را از خصوصیات فردی و شخصیتی اهالی هنر داشته باشد و با این پیش‌فرض بداند که چگونه و با چه ابزار و ادبیاتی به سراغ هرکدامشان برود. اصلاً در این رهگذر، کدام همکار و خبرنگار برای این آدم و این گفت‌وگو مناسب‌تر و به‌دردبخورتر است؟ و نکته مهم دیگر، در این اوضاع‌ و احوالی که پریشانی و عصبیت و استرس در ما تنیده شده، درک درست آدم‌هایی است که به‌عنوان سوژه و مصاحبه‌شونده انتخابشان کرده‌ایم. آیا این شخصی را که یک‌باره تلفنی یا حضوری موی دماغش شده‌ایم، در آن وقت و ساعت توی مود گفت‌وگو هست یا خیر؟ آیا کل‌کل در یک گفت‌وگو (آن هم در بدترین شرایط ذهنی و روحی فرد مصاحبه‌شونده)، در ژورنالیسم حرفه‌ای کاری هوشمندانه است یا ناشیانه؟

الان که الحمدلله اغلب گفت‌وگوها تلفنی برگزار می‌شود، شاهد بوده‌ایم که خبرنگار و گزارشگر جوان اصلاً فکر نمی‌کند این ساعتی را که دارم با فلانی تماس می‌گیرم، حال و روز او چگونه است؟ چه‌بسا طرف گفت‌وگو در همان‌موقع قرصش را نخورده یا با همسر محترم حسابی گردگیری کرده یا شاید به یأس فلسفی رسیده باشد، یا در بگومگوی تلفنی با تهیه‌کننده فیلمش بر سر عدم پرداخت اقساط آخر، به تیپ‌وتاپ هم زده‌اند.

حمیت صنفی در یک حرفه کار بدی نیست، ولی اصل موضوع نیز نیاز به کالبدشکافی عمیق و واقع‌بینانه دارد. از آن‌سو هم آتیش‌بیار معرکه ‌شدن بعضی‌ها می‌تواند به این تنش دامن بزند و فاصله‌ها و سوءتفاهم‌ها را بیشتر کند. آیا اشکالی دارد تا قبل از آنکه خون و خون‌ریزی راه بیفتد، برای آسیب‌شناسی همه‌جانبه در این موارد، سمینار و همایشی از سوی نیروها و تشکل‌های فرهنگی دلسوز و هدفمند صورت بگیرد؟

 

 

در همین رابطه بخوانید

 

حالا که آلوده کردید و من را له کردید؟ حالا ممنونین؟ ادامه دهید! لیلا حاتمی در محاصره قرار گرفت!


 تاريخ ارسال: 1394/12/10
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>سعید مهرپور:

استاد طوسی حتما شما خبرنگارا بودید و سختی های این شغل را میشناسید حت اگر اگر خبرنگار سوال غیر مرتبط بپرسد مصاحبه شونده نباید بی احترامی کند آن کسی که در خانواده ای به دنیا آمده که پدر صاحب دیالوگهای وزین است و از ادبیات غنی برخوردار است. در خیلی از مواقع همین خبرنگاران هستند که تریبونی برای معروف شدن آدمهای مثل لیلا حاتمی میشوند/ 2- اگر خانم حاتمی حال مصاحبه ندارد به هر دلیلی میتوان از مصاحبه نکند و خلاص چون ایشان اصولا کمتر اهل مصاحبه شوند اما یاد بگیریم حرمت یکدیگر را حفظ کنیم و با ادبیان سخیف به هم تکه پرانی نکنیم تا بآرامشبرسیم نه چون مجری هفت هر روز جواب یکدیگر را بدهیم. استاد طوسی شما رئیس انجمن منتقدان و نویسندگان سینما هستید باید از جامعه رسانه ای دفاع کنید نه از فردی که اهالی رسانه بی احترامی میکند. از لیلا حاتمی انتظار بیشتری دارم همین!!!!!!!!!!!!

0+1-

سه‌شنبه 18 اسفند 1394



>>>سعید مهرپور:

درود بر رئیس جدید انجمن منتقدان که اولین واکنشش را آغاز کرد/خانم حاتمی اگر حال مصاحبه ندارد از همان اول بگوید دیگر این بازی های از کسی که خانواده هنری دارد بعید است.

2+1-

سه‌شنبه 11 اسفند 1394



>>>به ياد اريك:

اي جواد آقا... چه فرمايشاتي مي كنيد؟ ... مردم ما چه مي دونن سلبريتي چيه تا چه برسه بدونند چه جوري بايد با اين مخلوقات حساس برخورد كنند؟ كاش تو اون صحنه استاد ... (متخلص به بايرام لودر) حضور داشت تا در مقابل اين سوالات به قول ژنرال فوتبال ايران كل يوم ! سرتاپاي خبرنگارهارو زراندود مي كرد!... تا ديگه هر خُرده خبرنگار و جوجه پاپاراتزي اي به خودش اجازه اين جسارت ها رو نده ... البته زياد هم نبايد سخت گرفت... همين امروز تو بلاد كفر اومدند به يه مشت آدم معلوم الحال جايزه اسكار دادند و از حسادت شون از پديده و شاهكاري به اسم اخراجيها چشم پوشي كردند ولي آيا كارگردان اين اثر هنري بي بديل گله اي كرد؟... نه جواد جان... چون نيازي به اين كار نداره... همونطور كه مي دوني از وقتي كه اين كارگردان جليل القدر بحث تئوري بايرام لودر رو به سينما آورد و اون پديده ي بازيگري ما اين نقش رو به منصه ظهور رسوند و متُد آكتورز استوديو و استانيسلاوسكي رو به هوا فرستاد ديگه اونها چشم ديدن مارو ندارند ولي شما عظمت و مناعت طبع اين كارگردان بزرگ رو ببين كه خم به ابرو نمي آره و گله اي از اين بابت نداره ..چرا ؟... چون به قول مرحوم شريعتي، اين آدم خود بسياره !!!... حالا خانم حاتمي هم بايد از اين زاويه به موضوع نگاه كنه... پي نوشت: لازمه راجع به استعاره زراندود يه توضيح كوچيك بدم؛ بازيگر سبك بايرام لودر به تنهايي تونسته مرزهاي اين سبك و متد رو يه تنه گسترش بده و چنان در مستحيل شده كه به قول خودش مي تونه به اندازه ي وزن يه سوسمار خور خروجي داشته باشه !!! (شرمنده كه بيشتر از اين قادر به باز كردن موضوع نيستم!!!)

5+0-

دوشنبه 10 اسفند 1394



>>>محمد:

زنده باد استاد جواد طوسی

7+0-

دوشنبه 10 اسفند 1394




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.