پرده سینما

اعتراض شهرام مکری به کادوی «ماهی و گربه» در سفرهای سیاسی

پرده سینما

 







 

 

شهرام مکریکارگردان فیلم ماهی و گربه با اشاره به بحث فرصت‌سوزی فیلم‌ها برای شرکت در فستیوال‌های بین‌المللی گفت: نمایش فیلم‌ها بدون هماهنگی با پخش‌کننده‌هایشان ضربه‌ی غیرقابل جبرانی را به بعضی از آن‌ها خواهد زد.

شهرام مکری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به بحث فرصت‌سوزی فیلم‌های ایرانی برای شرکت در فستیوال‌های بین‌المللی گفت: مشابه اتفاقی که اخیرا درباره فیلم‌های ایرانی که همراه با سفر رییس جمهور به کشورهای اروپایی نمایش پیدا کردند، شنیده می‌شود برای ما هم رخ داده است.

مکری اضافه کرد: زمانی که آقای رییس‌جمهور سفری به فرانسه داشتند بسته‌ای به عنوان کادوی فرهنگی نیز با خودشان به این کشور بردند که شامل فیلم‌های ایرانی و همچنین فیلم ماهی و گربه هم بود اما صحبت و قراری درمورد نمایش آن‌ها نبود.

این کارگردان ادامه داد: ولی ما متوجه شدیم که فیلم‌ ماهی و گربه در قالب یک هفته‌ی فیلم در کشور فرانسه نمایش داده شده است. اما این فیلم پخش‌کننده‌ی بین‌المللی (آقای اطبایی) دارد و از طرفی دیگر حقوق نمایش اروپایی فیلم به یک کمپانی‌ سوئیسی تعلق دارد، ما باید با هماهنگی آن‌ها نمایش‌های اروپایی داشته باشیم.

او با بیان اینکه «ما در جریان جزئیات پروژه کادوی فرهنگی رییس جمهور به کشور فرانسه نبودیم»، اظهار کرد: نمایش فیلم «ماهی و گربه» در کشور فرانسه، باعث اعتراض پخش‌کننده سوئیسی و به دنبال آن اعتراض پخش‌کننده داخلی این فیلم به تهیه‌کننده شد و ما را از این اتفاق مطلع کرد که چرا این فیلم بدون هیچ هماهنگی در کشور فرانسه نمایش داشته است.

مکری ادامه داد: پس از این اتفاق آقای اطبایی که پخش‌کننده بین‌المللی ماهی و گربه است متوجه شد که فیلم قرار است در شهرهای دیگری نیز نمایش پیدا کند که با پیگیری‌های ایشان از این اتفاق جلوگیری به عمل آمد.

این کارگردان با اشاره به صحبت‌های اخیر محمد مهدی عسگرپور - تهیه‌کننده فیلم متولد 65 - خاطرنشان کرد: همان‌طور که آقای عسگرپور نیز اشاره کردند ما مجری این برنامه را نمی‌شناختیم و برای پیگیری و جلوگیری از ادامه این اکران‌ها دچار مشکل شدیم و الان باز هم ما مطمئن نیستیم که این فیلم‌ها از برنامه فرهنگی و نمایش‌ آن‌ها خارج شده باشد یا خیر.

ماهی و گربهاو همچنین اظهار کرد:‌ فیلمی مثل ماهی و گربه تور اکران‌هایش را پیش از این داشته و از اولین اکران‌های اروپایی و آمریکایی خود گذشته است. در این زمان فقط یک بحث حقوقی با پخش‌کننده سوئیسی فیلم‌ که حق پخش فیلم را خریداری کرده‌، برای‌مان باقی می‌ماند تا از لحاظ حقوقی برای آن ها توضیحی داشته باشیم.

مکری با بیان دلیل این فرصت سوزی، گفت: این مشکل می‌تواند بیشتر برای فیم‌هایی که تاکنون وارد پروسه پخش بین‌الملل شده‌اند، دردساز شود. با این اتفاق، امکان حضور در فستیوال‌ها را از دست می‌دهند. چرا که فستیوال‌ها در رده‌های مختلف، اولین اکران در جهان، قاره یا در خود آن کشور برایشان اهمیت دارد و نمی‌توانند فیلم‌هایی را که به هر شکلی در آن‌جا نمایش داشته اند را به فستیوال راه بدهند.

کارگردان فیلم ماهی و گربه در پایان تصریح کرد: به نظر من برنامه‌های این چنینی بهتر است با هماهنگی پخش‌کننده‌های خود فیلم‌ها صورت بگیرد که مشخص است چه کسانی هستند. این نمایش بدون برنامه، ضربه‌ی غیرقابل جبرانی را به بعضی فیلم‌ها در این شرایط خواهد زد که کسی هم پاسخگو نخواهد بود.


 تاريخ ارسال: 1394/12/15
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.