پرده سینما

زندگی عاشقانه ژان لوک گدار بر پرده سینما

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

ژان لوک گدارو آنه ویامسکیداستان زندگی ژان لوک گدار، از فیلم‌سازان صاحب سبک سینمای جهان، دستمایه یک فیلم می‌شود.

به گزارش ایسنا، میشل آزاناویسوس کارگردان برنده اسکار فیلم هنرمند، قصد دارد داستان آشنایی و ازدواج ژان لوک گدار را با آنه ویازمسکی را روایت کند.

میشل آزاناویسوس نام فیلم جدیدش را سهمناک گذاشته و پیش‌تولید آن را شروع کرده است. این اثر براساس کتاب زندگینامه‌ای آنه ویازمسکی که بیش از یک دهه همسر گدار بود، ساخته می‌شود. لوییس گارل نقش کارگردان از نفس‌افتاده را ایفا می‌کند و استیسی مارتین به جای ویازمسکی ظاهر می‌شود.

ویازمسکی 17 ساله بود که با گدار آشنا شد. این دو هنرمند در طول زندگی مشترکشان، در آثاری چون آخر هفته و همدردی با شیطان همکاری داشتند.

ژان لوک گدار در سال 1965 خرس طلای جشنواره برلین را برای فیلم آلفاویل کسب کرد. وی همچنین دو نشان افتخار سزار در سال‌های 1987 و 1998 و یک شیر طلای جشنواره ونیز در سال 1982 برای مجموعه فعالیت‌های سینمایی‌اش و یک شیر طلای دیگر را در سال 1983 برای فیلم نام کوچک؛ کارمن در جشنواره ونیز کسب کرد. علاوه بر آن، در سال 2010 یک اسکار افتخاری هم برای قدردانی از تمام فعالیت‌های سینمایی گدار به وی اعطا شد.

گدار درباره سبک فیلم‌سازی‌اش توضیح می‌دهد: نحوه فیلم‌سازی من همانند شیوه‌ای است که دو یا سه نوازنده جاز آهنگ می‌سازند. در واقع لزوماً هیچ سناریوی نوشته‌ای وجود ندارد، بلکه ما موضوعی را انتخاب می‌کنیم سپس بازیگران آن را ایفا می‌کنند و در نهایت فیلم سازمان یافته و تدوین می‌شود. هیچ دیالوگ از پیش تعیین‌شده‌ای در کار نیست و تنها چند کُلاژ و یادداشت وجود دارد که پیوند آن‌ها به ساخت یک فیلم می‌انجامد.

سینمای گدار در عرصه سینمای جهان منبعی برای سایر کارگردانان دیگر محسوب می‌شود، اما گدار نیز در فیلم‌هایش تلاش کرده از سکانس‌های فیلم‌های پیش از خود و علاوه ‌بر آن نقاشی نقاشانی چون رنوار و دیگر نقاشی‌های معروف در طراحی صحنه‌های فیلم‌هایش بهره ببرد.

گذران زندگی، تفنگدارها، زن شوهردار، آلفاویل، مونث، مذکر، زن چینی، آخر هفته، در ستایش عشق، آهنگ ما، سوسیالیسم و از نفس‌افتاده از جمله فیلم‌های این کارگردان صاحب‌نام هستند.



 تاريخ ارسال: 1395/2/15
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.