پرده سینما

در اعتراض به بازی در نقش مولانا، هزاران نفر به کمپین ضد «دی‌کاپریو» پیوستند

پرده سینما

 


 

 




 

لئوناردو دی کاپریوکمپین جلوگیری از بازی لئوناردو دی‌کاپریو در نقش اصلی فیلم مولانا هزاران امضاء جمع کرد.

به گزارش ایسنا، کمپین "RumiWasntWhite" که در اعتراض به انتخاب احتمالی لئوناردو دی‌کاپریو برای نقش مولانا شاعر نامدار  پارسی زبان شکل گرفته است، تاکنون بیش از 11 هزار امضای آنلاین جمع کرده است.

بی‌بی‌سی نوشت: معترضان به انتخاب دی‌کاپریو برای ایفای نقش مولانا معتقدند این بازیگر برنده اسکار هالیوودی قومیت یکسانی با مولانا ندارد و انتخاب او مصداق بارز علاقه هالیوود به استفاده از بازیگران سفیدپوست است.

چندی پیش دیوید فرانزونی فیلمنامه‌نویس برنده اسکاری که آثاری چون گلادیاتور را در کارنامه‌اش دارد اعلام کرد که قرار است متن فیلمی را براساس داستان زندگی مولانا شاعر، فیلسوف و عارف مسلمان ایرانی را به نگارش درآورد و دوست دارد لئوناردو دی‌کاپریو نقش مولانا را در این فیلم ایفا کند و رابرت داونی جونیور نیز در نقش شمس تبریزی ظاهر شود.

فرانزونی پیش از این در مصاحبه‌ای با گاردین اعلام کرده بود که با ساخت این فیلم می‌خواهد پرتره کلیشه‌ای که در سینمای غرب در مورد شخصیت‌ مسلمان وجود دارد را به چالش بکشد.

علی لطفیلی خبرنگار افغانی آمریکایی در گفتگو با «نیوزبیت» گفت: انتخاب دی کاپریو برای نقش مولانا موضوعی مربوط به تنبلی و البته پول است و مسلماً این خیلی راحت‌تر خواهد بود تا از یک بازیگر معروف برای این نقش استفاده کنیم تا در جستجوی یک بازیگر مناسب برای مثال افغان باشیم. ضمن این که کار هالیوود پولسازی است و فیلم‌های دی‌کاپریو و رابرت داونی جونیور اغلب پرفروش هستند.

زمانی که استودیوهای فیلم‌سازی متوجه می‌شوند، تهیه‌کنندگان این فیلم بازیگر فیلم مرد آهنی و هچنین بازیگری که اخیرا جایزه اسکار را برده برای این فیلم در نظر گرفته‌اند، سودشان در این پروژه سینمایی افزایش می‌یابد. این انتخاب موجب می‌شود که کلیشه و فرض این که بازیگران سفیدپوست بطور کلی برای هر نقشی مناسب هستند، تقویت شود.

قرار است فیلمبرداری این پروژه سینمایی از سال آینده آغاز شود و عوامل این فیلم اخیرا به استانبول سفر کردند تا با مولوی‌شناسان مشورت کنند و از مقبره مولانا در قونیه نیز بازدید کنند، این در حالی است که بازیگران این فیلم هنوز قطعی نشده‌اند.



 تاريخ ارسال: 1395/4/11
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.