پرده سینما

هوگوی نقره‌ای جشنواره شیکاگو برای «فروشنده»

پرده سینما


 

 

 

 

 

 

 

ترانه علیدوست در فیلم فروشندهفیلم فروشنده ساخته اصغر فرهادی جایزه ویژه هیأت داوران جشنواره بین‌المللی فیلم شیکاگو را از آن خود کرد. به گزارش سایت جشنواره فیلم شیکاگو، هیأت داوران پنجاه ‌و دومین جشنواره فیلم «شیکاگو» به ریاست جرالدین چاپلین، بازیگر انگلیسی-آمریکایی، در پایان این رویداد سینمایی فیلم سیرانوادا به کارگردانی کریس پویو را به‌عنوان برنده جایزه هوگوی طلایی بهترین فیلم بخش رقابتی بین‌المللی معرفی کردند و جایزه ویژه هیأت داوران (هوگوی نقره‌ای) هم به فیلم فروشنده ساخته اصغر فرهادی رسید.

هیأت داوران جشنواره در بیانیه خود درباره این فیلم نوشتند: «فیلمی‌ که به ما نگاهی منحصربه‌فرد درباره مشکلات برخاسته از اتفاقی مانند تعدی جنسی و برخورد جامعه با آن می‌دهد. درعین‌حال، فیلم، داستانی بسیار قدرتمند و جهان‌شمول را درباره انتقام روایت می‌کند که در این فیلم به شیوه‌ای واقع‌گرایانه روایت می‌شود و یک دوراهی و سردرگمی بسیار دردناک را نمایش می‌دهد. فروشنده داستانی ا‌ست که شرایط انسانی را در سطوح مختلف، آشکار می‌کند».

نکته جالب توجه اشتباه فاحش سایت جشنواره فیلم شیکاگو است که درباره علت اعطای جایزه ویژه هیأت‌داوران به فیلم فروشنده آورده است: «فروشنده فیلمی است که بینشی منحصربه‌فرد از مشکلات به‌وجود‌آمده از یک تجاوز جنسی و چگونگی برخورد یک جامعه عرب با آن به مخاطب ارائه می‌دهد».

فیلم سیرانوادا که امسال نماینده سینمای رومانی در جوایز اسکار است، علاوه بر کسب جایزه بهترین فیلم جشنواره شیکاگو، جایزه بهترین کارگردانی را نیز برای کریس پویو به ارمغان آورد. اما «فروشنده»، نماینده سینمای ایران در شاخه بهترین فیلم غیرانگلیسی اسکار در ماه‌های اخیر موفق به کسب جوایز مختلفی از فستیوال‌های سراسر دنیا شده است. جایزه بهترین فیلم‌نامه و بهترین بازیگر نقش اول مرد از فستیوال کن، جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران در دو فستیوال فیلم آمستردام و فستیوال فیلم اولان‌باتور، جایزه بهترین فیلم در فستیوال فیلم مونیخ، از جمله این جوایز هستند. فیلم روایتگر داستان زن و شوهر جوانی است که در حال اجرای نمایش‌نامه «مرگ فروشنده» هستند. برای این زوج پس از اجاره یک آپارتمان، مشکلاتی به وجود می‌آید و رابطه میان آنها دچار چالش می‌شود.



 تاريخ ارسال: 1395/8/2
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.