پرده سینما

مرد شماره ۱۲ وزارت ارشاد در یک نگاه

پرده سینما

 







 

 

دکتر سیدرضا صالحی امیریسیدرضا صالحی امیری با کسب ۱۸۰ رای موافق از بین ۲۷۵ رای نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران به عنوان دوازدهمین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پشت میز این وزارت‌خانه در بهارستان نشست.

به گزارش ایسنا، مرد شماره ۱۲ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه گرفتن رای در صحن علنی مجلس گفت: فرهنگ به مثابه اکسیژن در فضای جامعه است و فرهنگ می‌تواند تمام انسان‌های تشنه را سیراب کند. فرهنگ رود جاری دائمی برای تعالی فضیلت انسان‌ها است.

 وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه برای اولین بار نظام فرهنگی را آسیب‌شناسی کرده و ۴۳ آسیب را در آن برشمرده، همچنین ۲۳ آسیب را در ارشاد شناسایی کرده و شناخت نسبی از زمینی دارد  که می‌خواهد روی آن قدم بگذارد، رای اعتماد را از نمایندگان مجلس دهم گرفت.

صالحی امیری با بیان اینکه اگر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نتواند با منظومه فرهنگی در جامعه سازگار باشد دچار چالش می‌شود گفت:‌ اولین کار من در وزارت ارشاد در ۹ ماه آینده ایجاد ثبات و آرامش در محیط فرهنگی است چرا که توسعه در بستر اغتشاش و تنش شکل نمی‌گیرد. اصلاح‌طلب و اصولگرا، ولایتمدار و معتدل همه زیر سقف ولایت و انقلاب اسلامی و در یک دایره قرار دارند.

او با تاکید بر اینکه وزارت ارشاد نباید وارد عرصه کار سیاسی شود ، ادامه داد: غیرسیاسی کردن حوزه فرهنگ از جمله مسائلی است که آن را پیگیری می‌کنم. انتقال بازی از زمین سیاست به فرهنگ از مسائل مهم است و سیاستمداران باید از بازی فرهنگ خارج شوند که لازمه آن انسجام و تعامل است.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن نوروزی و سیداحسان قاضی‌زاده هاشمی از اعضای فراکسیون اصوالگرایان از مخالفان و محمد بیرانوندی نماینده مردم خرم‌آباد و قاسم احمدی لاشکی نماینده مردم نوشهر از موافقان صالحی امیری در مجلس دهم بودند. توضیحات نمایندگان مخالف و موافق را می‌توانید در این لینک بخوانید.

به گزارش ایسنا، پیش‌تر حسن روحانی رئیس‌جمهور،  سیدرضا صالحی امیری را برای گرفتن رای ‏اعتماد به مجلس نهم معرفی کرده بود که جلسه رای او به محاکمه صالحی امیری توسط چهار نماینده ختم شد. رئیس‌جمهور او را که مشاور فرهنگی خود در ستاد انتخاباتی‌اش بود و نتوانست در مجلس پیشین برای وزارتخانه ورزش و جوانان رای اعتماد بگیرد به ریاست سازمان اسناد و کتابخانه ملی منصوب کرد. با استعفای علی جنتی وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی، صالحی امیری بار دیگر به عنوان گزینه وزارت به مجلس دهم معرفی شد و این بار موفق شد از نمایندگان برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رای اعتماد بگیرد.

 

دیدگاه‌های صالحی امیری درباره فرهنگ

 

سیدرضا صالحی امیریسیدرضا صالحی امیری در یک سخنرانی دیدگاه‌های خود را درباره فرهنگ مطرح کرده و حوزه فرهنگ در ایران را پیچیده‌ دانسته و گفته بود: فرهنگ در جمهوری اسلامی امری سه قطبی است و باید در آن ارزش‌های دینی، فرهنگ ایرانی و موج فرهنگ غربی و نحوه مواجهه با آن را مدنظر قرار داد.

او با بیان اینکه ریل توسعه ایران از ابتدا به غلط بر نفت شکل گرفته است، معتقد است: باید ریل توسعه کشور بر فرهنگ، هنر و ادب شکل گیرد تا بتوانیم شاهد توسعه همه جانبه باشیم.

 

وزیر فعلی فرهنگ و ارشاد اسلامی جوهر انقلاب اسلامی را مبتنی بر اصل گردش قدرت می‌داند و اعتقاد دارد: جامعه تحجر را نمی‌پذیرد و گفتمان اعتدال رویکرد تحجر ندارد، گفتمان اعتدال معتقد به زمینی بودن است نه آسمانی بودن.

او همچنین در سخنرانی دیگری گفته است: دولت در ابتدای کار با لبخند جامعه فرهنگ و هنر و رسانه مواجه شد و اکنون نیز باید به آن اندیشه مثبت وفادار بماند.

 

سوابق سیدرضا صالحی امیری

 

صالحی امیری متولد ۱۳۴۰ در رشته علوم سیاسی در مقطع کارشناسی از دانشگاه آزاد فارغ التحصیل شد، سپس همان رشته را در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه تهران ادامه داد. او دکترای خود را در رشته مدیریت دولتی و از دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات گرفته است.

او پیش‌تر معاون بررسی‌های استراتژیک وزارت اطلاعات، رئیس کمیته اجتماعی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، معاون پژوهش‌های فرهنگی و اجتماعی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، سرپرست وزارت ورزش و جوانان و رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی بوده است.

رئیس هیئت امنای مجمع کتابخانه‌­های بزرگ کشور (مکتب)، رئیس هیئت امنای مجمع هماهنگی مراکز اسنادی و تاریخ­ پژوهی کشور (مهتاب)، عضو شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه بین­‌المللی کتاب، رئیس کمیته ملی حافظه جهانی یونسکو در ایران، عضو کمیسیون فرهنگی دولت، عضو شورای اطلاع‌رسانی دولت، عضو شورای فرهنگ عمومی، عضو کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران (شورای عالی انقلاب فرهنگی) و عضو هیئت امنای مؤسسه خانه کتاب از دیگر سابقه‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مجامع و شوراهاست.

او همچنین در مسوولیت‌های علمی خود سابقه دانشیاری و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، مدیر گروه مدیریت و برنامه‌ریزی فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات (مقطع دکتری)، مؤسس و رئیس انجمن علمی مدیریت و برنامه­‌ریزی فرهنگی ایران، مدیرمسئول فصلنامه مدیریت فرهنگی (دانشگاه آزاد اسلامی)، مدیرمسئول فصلنامه مدیریت شهری (دانشگاه آزاد اسلامی)، عضو هیئت تحریریه فصلنامه مطالعات میان‌فرهنگی (معاونت فرهنگی دانشکاه آزاد اسلامی)، عضو شورای راهبردی فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی، عضو شورای طرح و برنامه مؤسسه فرهنگی هدایت (حضرت آیت‌ا... جوادی آملی)، عضو شورای سردبیری فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد (مرکز تحقیقات استراتژیک)، رئیس گروه پژوهشی فرهنگی و اجتماعی پژوهشکده تحقیقات استراتژیک، مدیرمسئول فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد اجتماعی فرهنگی (پژوهشکده تحقیقات راهبردی) و مدیرمسئول نشریه شیرازه فرهنگ را دارد.

کتاب‌های «مفاهیم و نظریه‌های فرهنگی»، «فرهنگ و مدیریت سازمان‌های فرهنگی»، «مبانی سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی فرهنگی»، «انسجام ملی و تنوع فرهنگی»، «دیپلماسی فرهنگی»، «آسیب‌شناسی فرهنگی در ایران»، «الگوی ارتقای سرمایه فرهنگی در ایران»، «مدیریت منازعات قومی در ایران»، «درآمدی بر مسوولیت‌های فرهنگی اجتماعی بنگاه‌ها و سازمان‌ها در ایران» و «سرمایه اجتماعی» را صالحی امیری تالیف کرده است.

او همچنین در سوابق خود دبیر همایش‌های علمی «تنوع فرهنگی و همبستگی ملی»، «اتحاد ملی، سیاست‌ها و راهبردها»، «راهبردهای تحکیم نهاد خانواده در ایران»، «آینده‌شناسی هویت‌های جمعی در ایران»، «آینده‌پژوهی مسائل خانواده در ایران»، «حکمروایی خوب شهری»، «مدیریت استراتژیک فرهنگی شهر تهران»، «زنان، اعتدال و توسعه»، «اعتدال (رئیس شورای سیاست گذاری)» و «همایش بین المللی گفتمان اسلام سیاسی امام خمینی (ره) و جهان معاصر» بوده است.

 

سیدرضا صالحی امیری در پی استعفای علی جنتی وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی، به عنوان دوازدهمین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مسوولیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را در دولت یازدهم بر عهده گرفت.

 

همه وزیران فرهنگ و ارشاد اسلامی تا کنون

 

ناصر میناچی از یاران و همراهان علی شریعتی و از مؤسسان حسینیه ارشاد اولین فردی بود که در شورای انقلاب، مسوولیت وزارت ارشاد را برعهده گرفت و در دولت موقت مهدی بازرگان به عنوان وزیر تبلیغات و جهانگردی کارش را ادامه‌ داد. 

دومین وزیر ارشاد ایران عباس دوزدوزانی از پایه‌گذاران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در دولت موقت مهدی بازرگان و کابینه محمدعلی رجایی بود.

عبدالمجید معادیخواه که در سال‌های نخست پس از انقلاب اسلامی، قاضی شرع دادگاه انقلاب بود در کابینه محمدجواد باهنر وزیر شد و پس از آن محمدرضا مهدوی کنی به عنوان سومین وزیر، سکان وزارت ارشاد اسلامی را برعهده گرفت و تا زمان برکناری‌اش در سال اول دولت میرحسین موسوی در این پست حضور داشت.

سیدمحمد خاتمی که سرپرستی مؤسسه مطبوعاتی «کیهان» را برعهده داشت در سال ٦١ به عنوان چهارمین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی انتخاب شد و تا سال ٧٠ (دولت هاشمی رفسنجانی) عنوان طولانی‌ترین زمان مسوولیت در وزارت ارشاد را به خود اختصاص داد.

پنجمین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی علی اردشیر لاریجانی بود که مسوولیت جانشینی ستاد کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را برعهده داشت و توسط آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مجلس معرفی شد و رای اعتماد گرفت و تا بهمن ۷۲ در این وزارتخانه حضور داشت.

مصطفی میرسلیم مشاور رئیس جمهور در امور تحقیقات، در دولت دوم هاشمی رفسنجانی نیز ششمین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود.

سیدعطاء الله مهاجرانی که سابقه معاونت پارلمانی رییس جمهور را داشت، سال ٧٦ در دولت اول سید محمدخاتمی وزیر بعدی فرهنگ و ارشاد اسلامی شد.

هشتمین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی احمد مسجدجامعی قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد بود که در سال ٧٩ با گرفتن رای اعتماد از مجلس، مسوولیت این بخش را بر عهده گرفت و تا پایان دوره‌ی دوم خاتمی حضور داشت.

محمدحسین صفار هرندی معاون مدیرمسوول و سردبیر کیهان، در دولت اول محمود احمدی‌نژاد از سال ٨٤ تا ٨٨ به عنوان نهمین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی حضور داشت.

سیدمحمد حسینی دهمین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است که در دولت دوم محمود احمدی‌نژاد مسوولیت این وزارتخانه را برعهده گرفت.

علی جنتی نیز یازدهمین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت حسن روحانی بود.



 تاريخ ارسال: 1395/8/12
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.