پرده سینما

٤٠ فیلم در دالان جشنواره‌فجر؛ شمارش معکوس جشنواره آغاز شد

پرده سینما


 

 

 

 

 

 

 

با شروع آذرماه شمارش معکوس برای فیلم‌های متقاضی حضور در سی‌وپنجمین جشنواره فیلم فجر آغاز می‌شود. فیلمسازان تا پایان این ماه فرصت دارند، پس از طی مراحل فنی، فیلم‌های‌شان را به سرانجام برسانند و نسخه‌ای از آن را به دبیرخانه جشنواره تحویل دهند. تا امروز بیش از ٤٠ فیلم یا آماده نمایش هستند یا مراحل فنی را سپری می‌کنند. از میان این تعداد برخی کارگردان‌ها چهره‌های نام‌آشنای سینمای ایران هستند و بعضی دیگر برای اولین بار فیلمسازی را تجربه می‌کنند. در ادامه به برخی از فیلم‌های مهم جشنواره امسال البته در صورت رسیدن و پذیرفته شدن، اشاره می‌کنیم. یکی از مهم‌ترین فیلم‌های این دوره از جشنواره، کاناپه کیانوش عیاری است.

 این فیلم داستان دو خانواده‌ای است که در آستانه وصلت با یکدیگر، کاناپه‌ای میان‌شان جدایی می‌اندازد. عیاری آخرین بار با فیلم پر سر  و صدای

خانه پدری در سی و دومین جشنواره فجر حضور یافت و همه را انگشت به دهان کرد. فیلمی که متأسفانه هیچ‌وقت امکان اکران در سینماهای کشور برایش فراهم نشد.

تهمینه میلانی دیگر کارگردانی است که بعد از غیبتی طولانی با ملی و راه‌های نرفته‌اش متقاضی حضور در فجر سی و پنجم است. در این فیلم ماهور الوند دختری جوان و کم‌تجربه به نام ملیحه است که با ازدواجی نادرست و بدون رضایت خانواده با جوانی به نام سیامک دچار مشکلاتی می‌شود. میلاد کی‌مرام بازیگر نقش مقابل الوند است و کنار جمشید هاشم‌پور و ستاره اسکندری بازی می‌کند.

همایون اسعدیان هم بعد از یک غیبت پنج ساله، با فیلم سینمایی یک روز به خصوص با بازی پریناز ایزدیار و مصطفی زمانی در راه جشنواره است. او موضوعی اجتماعی را محور فیلمش قرار داده و شخصیت اصلی‌اش را در مواجهه با یک انتخاب قرار می‌دهد. او آخرین بار با بوسیدن روی ماه موفقیت فراوانی در جشنواره فیلم فجر به دست آورد.

از دیگر چهره‌های حاضر در جشنواره فجر امسال می‌توان به حمید نعمت‌الله اشاره کرد. او این بار دست پر و با دو فیلم به جشنواره فجر می‌آید. رگ خواب با بازی لیلا حاتمی مدت‌هاست آماده نمایش شده است اما شعله‌ور با بازی امین حیایی و پسرش همچنان در مرحله تولید قرار دارد و مشخص نیست به جشنواره امسال برسد یا خیر. این کارگردان چندی پیش گفته بود جشنواره فیلم فجر را دوست دارد چرا که مخاطب در این مدت توجه اش به سینما جلب می‌شود.

مازیار میری نیز بعد از حوض نقاشی بالاخره سال ٩٥ تصمیم گرفت فیلم تازه‌ای به نام سارا و آیدا بسازد. او این فیلم را با بازیگرانی چون غزل شاکری، پگاه آهنگرانی، مصطفی زمانی، سعید چنگیزیان و شیرین یزدان‌بخش جلوی دوربین برده و شخصیت‌های اصلی فیلمش را دو دختر قرار داده است.

مسعود کیمیایی نیز از جمله کارگردان‌هایی است که از اواخر سال ٩٤ دست به کار شد تا تازه‌ترین فیلمش قاتل اهلی هر چه زودتر مراحل ساخت را طی کند و برای حضور در جشنواره سی و پنجم آماده شود. کیمیایی در این فیلم ترکیب جدید و جالبی از بازیگران را کنار هم چیده است.

او در این فیلم سه نسل بازیگری را جلوی دوربین برده و برای اولین بار با پرویز پرستویی همکاری کرده است. پگاه آهنگرانی، امیر جدیدی، لعیا زنگنه، رضا رشیدپور، حمیدرضا آذرنگ و امیرحسین رستمی از دیگر بازیگران این فیلم هستند. کیمیایی پول درآوردن جوانان را دست مایه تازه‌ترین فیلم خود قرار داده است. شهرام مکری، فیلمساز جوان سینمای ایران هم بعد از

سر و صدای فراوانی که با ماهی و گربه در گروه هنر و تجربه به راه انداخت، این بار منتظر آغاز جشنواره فجر است تا قضاوت منتقدان و مردم را درباره تازه‌ترین اثر خود با نام هجوم بداند. این فیلم درباره یک تیم ورزشی آماتور و مربی‌شان است. اعضای تیم، رازی برای پنهان کردن دارند و گروهی در جست‌وجوی پیدا کردن سرنخ‌هایی از این ماجرا هستند. هجوم از مدت‌ها پیش آماده نمایش است اما کارگردان ترجیح داده اولین نمایش آن در فجر اتفاق بیفتد.

پوران درخشنده هم این روزها در تدارک آماده کردن زیر سقف دودی است. او این بار طلاق عاطفی میان زوج‌ها را به عنوان موضوع فیلم خود انتخاب کرده و مریلا زارعی، فرهاد اصلانی و آزیتا حاجیان را برای این فیلم مقابل دوربین برده است.

علیرضا داوود نژاد نیز بعد از چهار سال با فِراری در فجر امسال حاضر می‌شود. او سال ٩١، کلاس هنرپیشگی را در جشنواره فجر روی پرده برد اما فیلم بعدی خود با نام روغن مار را بدون شرکت در جشنواره، در گروه هنر و تجربه اکران کرد. داوودنژاد درِفِراری داستان دختری ١٨ ساله را روایت می‌کند که از تهران به شهرستان می‌آید و تلاش می‌کند با ماشین فراری هشت میلیارد تومانی عکس بیندازد. او برای انتخاب بازیگر این فیلم، فراخوانی تلگرامی داد اما در نهایت ترلان پروانه را به عنوان بازیگر اصلی انتخاب کرد. محسن تنابنده نیز در این فیلم به عنوان بازیگر با داوودنژاد همکاری می‌کند.

دومین فیلم وحید جلیلوند با نام بدون تاریخ، بدون امضا هم از آن دسته فیلم‌هایی است که منتقدان و علاقه‌مندان سینما مشتاق تماشای آن هستند. جلیلوند در اولین تجربه کارگردانی خود با فیلم چهارشنبه ١٩ اردیبهشت فراتر از یک فیلمساز اولی ظاهر شد و توانست سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی و بهترین فیلم بخش نگاه نو سی و سومین جشنواره فیلم فجر را به دست بیاورد.

علی احمدزاده هم با وجود دو فیلم به نمایش در نیامده، سومین فیلم خود را با نام پدیده و با بازی هدیه تهرانی و امیر جدیدی، راهی جشنواره سی و پنجم فیلم فجر می‌کند. او چندی پیش ترجیح داد اولین فیلم خود را با عنوان مهمونی کامی به صورت رایگان در دسترس علاقه‌مندان قرار دهد و دومین فیلم او یعنی مادر قلب اتمی نیز با بازی ترانه علیدوستی و محمدرضا گلزار پشت درهای وزارت ارشاد مانده است.

حالا در ادامه باید دید سومین فیلم این کارگردان به جشنواره فجر راه پیدا می‌کند یا خیر. بهرام توکلی نیز در تازه‌ترین اثر خود، عواقب هشت سال جنگ تحمیلی را مورد توجه قرار داده است. برف سرخ با بازی پارسا پیروز فر، پانته‌آ بهرام و فاطمه معتمدآریا جلوی دوربین رفته و این روزها مراحل فنی را پشت سر می‌گذارد. توکلی آخرین بار با فیلم من دیه گو مارادونا هستم تجربه متفاوتی در سینما به دست آورد.

آیدا پناهنده، کارگردان جوان سینمای ایران نیز پس از تجربه ناهید و موفقیت‌های داخلی و بین‌المللی این فیلم، پس از یک سال وقفه، دومین اثر خود را با نام اسرافیل جلوی دوربین برد. پناهنده در این فیلم سراغ روابط انسانی رفته و آن را به چالش می‌کشد.

دیگر کارگردانی که موضوعی اجتماعی و جنجالی را دستاویز فیلم تازه خود قرار داده، علی عطشانی است. او با یادم تو را فراموش پس از خشم و هیاهو هومن سیدی برای دومین بار در سینمای ایران به ماجرای قتل شهلا جاهد می‌پردازد. میترا حجار، حسین یاری و رضا ناجی نیز در این فیلم حضور دارند.

اما نگار رامبد جوان هم از آن دسته فیلم‌هایی است که نمی‌توان حضور آن را در جشنواره سی‌وپنجم فیلم فجر نادیده گرفت. فیلمی که چندی پیش آماده نمایش شده و با بازی نگار جواهریان منتظر آغاز جشنواره سی و پنجم است.

ماجرای نیمروز محمدحسین مهدویان نیز به وقایع و اتفاقات رخ داده در دهه ٦٠ می‌پردازد.

اما فیلم‌های نام برده شده، همه بضاعت سینمای ایران در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر نیست. کارگردان‌هایی چون مهدی رحمانی با کارت پرواز، سعید سهیلی با گشت ارشاد ٢، محمدهادی کریمی با کمدی انسانی، هاتف علیمردانی با آباجان و همچنین فیلمسازانی چون مسعود اطیابی، مهرداد فرید، محمدحسین فرحبخش، محسن قرایی، احمدرضا معتمدی، محمدعلی باشه آهنگر و...  در صورت به ثمر رساندن اثرشان و پذیرفته شدن در جشنواره، دیگر کارگردان‌های حاضر در این دوره از رقابت سینمایی فجر هستند.

در جشنواره سی‌وپنجم برخی از نام‌های بزرگ چون ابراهیم حاتمی‌کیا، داریوش مهرجویی، احمدرضا درویش، رخشان بنی‌اعتماد، کمال تبریزی، رضا میرکریمی، محمدرضا هنرمند، فریدون جیرانی و کیومرث پوراحمد جایی ندارند و این جشنواره برای چند دوره متوالی از حضور بزرگانی چون بهرام بیضایی، واروژ کریم‌مسیحی و ناصر تقوایی محروم است.

 

الهام نداف

 

برگرفته از روزنامه اعتماد



 تاريخ ارسال: 1395/9/1
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.