پرده سینما

کریسمسی سرد و تلخ؛ جورج مایکل در ٥٣ سالگی درگذشت

پرده سینما


 

 


 






 

 جرج مایکلخبر درگذشت جورج مایکل کریسمس سرد و تلخی را برای طرفداران این خواننده انگلیسی رقم زد. طرفدارانی که پیش از این با ترانه «کریسمس گذشته» سال نوی میلادی را جشن می‌گرفتند حالا باید با این ترانه یاد و خاطره‌ جورج مایکل را گرامی بدارند.

جورج مایکل خواننده‌ای که صدای گوش‌نوازش فروش ده‌ها میلیون نسخه از آلبوم‌های گروه دونفره Wham!  را به ارمغان آورد، روز یکشنبه در خانه‌اش واقع در دهکده گورینگ شهرستان آکسفوردشایر انگلستان از دنیا رفت. او ٥٣ ساله بود.

«با غمی سرشار تایید می‌کنیم جورج فرزند، برادر و دوست عزیزمان در خانه‌اش و در تعطیلات کریسمس مرگ را در آغوش کشید.» روابط عمومی این خواننده این خبر را به اطلاع رسانه‌ها رسانده است و گفته است «خانواده مایکل خواهان احترام به حریم خصوصی این خواننده در این شرایط دشوار هستند.» اما مایکل لیپمن، مدیر برنامه این خواننده به مجله PEOPLE  اطلاع داده مایکل به دلیل ایست قلبی از دنیا رفت.

پلیس نیز در گزارش خود نوشته است: «پلیس بخش تیمز ولی بعد از دو نیمه شب کریسمس به خانه‌ای در گورینگ فراخوانده شد. متاسفانه، مرگ مردی ٥٣ ساله تایید شد. در این مرحله توضیحی برای دلیل مرگ او نداریم اما این مرگ مشکوک نیست.»

جورج مایکل مطمئنا یکی از ستاره‌های پاپ قدر ندانسته نخستین دهه تاسیس شبکه محبوب ام‌تی‌وی است. اما او در سال‌های آخر عمر خود حضوری کمرنگ در عرصه موسیقی داشت. البته با ١٠ ترانه‌ای که از او در طول ٩ سالی که خوانندگی را به تنهایی دنبال می‌کرد به فهرست ١٠٠ تک‌آهنگ برتر «بیلبورد» راه یافت و نخستین سال‌های فعالیتش با آندرو ریجلی در گروه «وم!» و همچنین با انتشار آلبوم Faith (ایمان) در سال ١٩٨٧ که به رتبه فروش آلبوم الماس دست یافت.

 حداقل می‌توانیم بگوییم که این خواننده و ترانه‌سرا یکی از استعدادهای بی‌همتای موسیقی پاپ معاصر به شمار می‌رود.

او که با ترانه‌های «قبل از آنکه بروی بیدارم کن» در گروه «وم!» ستاره تین پاپ معرفی شده بود با انتشار آلبوم «ایمان» به ستاره‌ای که به دنیای بزرگسالان قدم گذاشته، تبدیل شد. او که از تصنع و شهرت بی‌رحمانه‌ای که ویدیوی ترانه «قبل از آنکه... » برای او فراهم آورده بود، آزرده بود از دنیای ساخت ویدیو و اجراهای زنده خداحافظی کرد و درصدد آن شد کلامی کمال‌یافته را در ترانه‌هایش بگنجاند، هر چند با این وجود خواندن ترانه‌های عاشقانه و احساسی را کاملا کنار نگذاشت. سپس تصنیف‌هایی منعطف از جمله «نجوای بی‌پروا» و «مقام پدر» و همچنین ترانه‌های خوش‌بینانه‌ای مانند «آزادی» را هم سرود. او در طول حرفه‌اش تهیه‌کنندگی آثارش را از جمله آلبوم پرفروش «ایمان» و «بدون تعصب گوش کن، قسمت اول» بر عهده داشت. موسیقی اغلب ترانه‌های او گریزی بر سبک R&B قدیم و جدید دارد اما ملودی‌های او از سبک و ژانر فراتر می‌روند.

اواخر دهه ١٩٨٠ پای او به خاطر قراردادی که با کمپانی سونی امضا کرده بود به دادگاه باز شد و در نهایت او نتوانست تا سال ١٩٩٦ آلبوم دیگری منتشر کند.

 در این سال آلبوم «پیر‌تر» را روانه بازار کرد که عنوان آن اشاره‌ای به این موضوع داشت که او دیگر بازار جوان‌پسندها را همراهی نمی‌کند. در آن زمان ٣٢ ساله بود و این آلبوم به بهترین آلبوم انگلستان و اروپا بدل شد که شش تک‌آهنگ برتر در انگلستان داشت، اما در امریکا با اقبال مواجه نشد.

همین موضوع منجر به غیب شدن ناگهانی‌اش از فهرست‌های ٤٠ ترانه برتر سال شد. غایب بودنی که با همکاری نزدیک با هنرمندان توخالی دهه ١٩٨٠ و انتقادهای برخی به زندگی خصوصی او که در موزیک و زندگی عمومی او مشهود است، همراه شد و جورج مایکل برای رسیدن به جایگاهی همانند مدونا، پرینس، جانت و مایکل که فقط اسم کوچک‌شان معرف‌شان است، جا ماند.

او در این سال‌ها اجرای زنده برگزار نکرد و مشغول انتشار آلبوم بود اما در سال ٢٠٠٥ همراه با پاول مک‌کارتنی روی صحنه کنسرت خیریه‌ای حاضر شد. سال ٢٠٠٦ برنامه توری جهانی برگزار کرد که ترانه‌هایی که با مک‌کارتنی و ماری جی. بلایج خوانده بود را اجرا کرد. تا سال ٢٠١٤ به انتشار ترانه‌های انفرادی و پراکنده ادامه داد و در این سال آلبوم  «Symphonica»  را که مجموعه‌ای از آهنگ‌هایی که با ارکستری در تور سال‌های ١١-٢٠١٠ و ضبط کرده بود، روانه بازار کرد. در همین تور بود که ذات‌الریه‌ای مرگبار او را از پا انداخت و پنج هفته‌ای او را در بیمارستان بستری کرد؛ او تک‌آهنگی از این تجربه به نام «نور سفید» منتشر کرد.

مایکل قصد داشت سال ٢٠١٧ آلبوم «بدون تعصب گوش کن» را به همراه مستندی به نام «آزادی» که به واکاوی کشمکش‌های موسیقیایی، فردی و حقوقی او می‌پردازد، بازنشر کند.

مایکل در سال ٢٠٠٤ به مجله «GQ» گفته بود: «اصلا اهمیتی نمی‌دهم من را یک ستاره پاپ بشناسند. مردم همیشه فکر می‌کنند من می‌خواهم موزیسینی جدی به نظر برسم اما این‌طور نیست، من فقط می‌خواهم مردم بدانند در موسیقی پاپ جدیتی حقیقی داشتم.»

مدونا، التون جان، سیمون کاول، الن دی‌جنرس، ریکی جراویس، رابی ویلیامز، داونی جانسون، اعضای گروه پت‌شاپ بویز درگذشت جورج مایکل را تسلیت گفته‌اند.

 

 

بهار سرلک

 

برگرفته از روزنامه «اعتماد»



 تاريخ ارسال: 1395/10/7
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.