پرده سینما

در پنجمین روز جشنواره فیلم فجر چه گذشت؟

پرده سینما


 

 

 

 

 

 

 

 

سایه سنگین «مرگ» و «جسد» در پنج روز اول فیلم فجر

 

برج میلادپنجمین روز جشنواره فیلم فجر در برج میلاد با فیلم‌هایی که "جسد" و "مرگ" شخصیت اصلی داستانشان بود، سپری شد.

به گزارش ایسنا، پنج‌شنبه، ۱۴ بهمن ماه پرازدحام‌ترین روز سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر از ابتدا تاکنون در سالن رسانه‌ها و منتقدان بود و مهمانان سینمایی و غیرسینمایی زیادی برای تماشای فیلم‌ها به برج میلاد آمدند.

 

*محمدرضا عارف، رییس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی، یکی از مهمانان سیاسی حاضر در جشنواره بود که در آخرین سانس، فیلم مادری را تماشا کرد.

 

* در این روز سیدرضا صالحی امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم با همراهی همسرش به سالن اصلی مرکز همایش های برج میلاد آمد و به تماشای فیلم انزوا به کارگردانی مرتضی علی عباس میرزایی نشست. او که توسط حجت‌الله ایوبی، رییس سازمان سینمایی همراهی می‌شد، پس از پایان این فیلم در برابر سوال‌های خبرنگاران با اشاره به این که پاسخگوی پرسشی نخواهد بود، تاکید کرد که پس از جشنواره فجر نشستی برای پاسخ به پرسش‌ها برگزار می‌کند.

 

*دیگر فیلم روز پنجم جشنواره در برج میلاد، بدون تاریخ، بدون امضا بود که ابراهیم حاتمی کیا، محمد اطبایی، ابوالحسن داودی، عادل فردوسی پور و حجت الله ایوبی از جمله تماشاگران آن بودند.

 

* یکی از نکات جالب توجه در فیلم های پنج روز اول جشنواره فجر که برای اهالی رسانه اکران شدند، محوری بودن موضوع مرگ در سیر داستان بود و پس از فیلم های او، تابستان داغ و ویلایی ها، در روز پنج‌شنبه هم شخصیت اصلی و محوری بدون تاریخ بدون امضا، انزوا و ماه گرفتگی یک جسد بود؛ یعنی شخصیتی که به نحوی کشته شده بود.

 

* این مسأله مرگ که در روزهای گذشته در یکی دو فیلم دیگر بیشتر برای کودکان تصویر شده بود، در نشست خبری فیلم بدون تاریخ بدون امضا وحید جلیلوند هم مطرح شد و او درباره این که چرا چنین نگاه تلخی به ویژه نسبت به کودکان به وجود آمده است، پاسخ داد: وقتی به موضوعی زیاد پرداخته می شود، معلوم است که در جامعه زیاد اتفاق می افتد.

 

* همچنین در نشست خبری دومین فیلم جلیلوند که نسبت به فیلم اولش یعنی چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت رضایت کمتری را جلب کرد، نوید محمدزاده و هدیه تهرانی دو بازیگر این کار حضور نداشتند که درباره غیبت محمدزاده (بهترین بازیگر نقش اول مرد دوره قبل جشنواره) گفته می‌شد به دلیل اجرای نمایش خدای کشتار علی سرابی در کانادا امکان حضور در جشنواره را پیدا نکرده است.

 

* به جز تکرار مرگ و حضور جسد در فیلم ها و با توجه به ملاحظاتی که گاهی برای برخی فیلم‌ها اعمال می‌شود، سیگار کشیدن‌های زیادی در آثار روز پنجم جشنواره دیده می‌شد که در موردی (فیلم بدون تاریخ بدون امضا) حتی نقش پزشک فیلم هم در لحظات متعدد عصبی سیگار روشن می‌کرد.

 

* از دیگر حاشیه های فیلم جلیلوند به درخواست خبرنگاران و گزارشگران رادیو و تلویزیون برای انجام مصاحبه با این فیلمساز مربوط می شود که وی در پاسخ گفته بود با رادیو و تلویزیون مصاحبه نمی‌کند و این موضوع گله نمایندگان این دو رسانه را به همراه داشت.

 

* یکی از نشست های حاشیه ای روز پنجم جشنواره فیلم فجر در برج میلاد به فیلم انزوا اختصاص داشت که نام و نام خانوادگی کارگردان این فیلم برای دقایقی به سوژه اصلی نشست تبدیل شد. مرتضی علی عباس میرزایی درباره این که چرا اسمش به این شکل طولانی است اول با لحنی شوخی گفت که میتوانید مرا امیرالمومنین صدا بزنید و بعد ادامه داد که مادر و پدربزرگش چطور بر اساس علائق خود این اسم را برای او انتخاب کرده اند.

 

* خنده های زیاد این بخش از نشست انزوا در آخر به گریه ختم شد و عباس میرزایی به همراه عواملش از نیما طباطبایی، فیلمساز جوان که مدتی قبل درگذشت یاد کردند و فضای نشست با گریه های کارگردان و دیگر عوامل متاثرکننده شد.

 

*یکی از نشست‌های حاشیه دار چند روز اخیر جشنواره به فیلم ماه گرفتگی به کارگردانی مسعود اطیابی اختصاص داشت. در این فیلم ماجرای کشته شدن یک دانشجو در روزهای جنجالی پس از انتخابات سال ۸۸ به تصویر کشیده شده است که کلیت ماجرا و نوع نگاه و نتیجه گیری داستان باعث انتقاد هر دو طیف موافق و مخالف آن اتفاق سیاسی شد. به همین دلیل اطیابی ابراز خوشحالی کرد که هیچ طیفی از فیلمش راضی نیست.

 

* کامبیز دیرباز یکی از بازیگران کلیدی فیلم ماه گرفتگی مانند کارهای اخیرش نقش پلیس موتورسواری را ایفا می‌کرد که این موضوع مدتی قبل دستاویز شوخی و طعنه مهران مدیری در برنامه دورهمی هم شده بود.

 

*یکی از اتفاقات غیرسینمایی کاخ جشنواره در برج میلاد، نارضایتی از غذای سرو شده در موقع شام است که کیفیت پایین آن صدای اعتراض عده زیادی از حاضران در برج میلاد را درآورده است.

 

* با وجود آن که روز پنج شنبه تعداد حاضران در مرکز همایش های برج میلاد به بیشترین میزان خود رسیده بود و عده ای مهمان هم طبق مشاهده برخی خبرنگاران به همراه کودک و صرفا با اجازه مسئولان مربوط در مرکز همایش‌های برج میلاد به سالن رسانه‌ها راه یافتند، اهالی رسانه برای حضور در سالن اصلی و تماشای فیلم‌ها با مشکل خاصی از نظر کمبود جا روبرو نشدند؛ هرچند از سوی ستاد جشنواره گفته شد که در صورت ازدحام بیش از حد تمهیدات لازم در نظر گرفته شده بود.

 

* شماره ششم نشریه روزانه جشنواره سی و پنجم فیلم فجر همانند روزهای قبل توزیع شد که در آن فاطمه معتمدآریا، بازیگر فیلم آباجان در گفت‌وگویی از حذف فرش قرمز در سینمای رسانه‌ها ابراز خوشحالی کرده و گفته بود: از این که امسال در برج میلاد فرش قرمزی وجود ندارد ذوق کردم و دوست داشتم که در اینجا حضور داشته باشم. فرش قرمز و تیپ‌های آن‌چنانی برازنده سینمای ما نیست. در سینمای ما که هیچ نوع پول تبلیغاتی در آن رد و بدل نمی شود، نمایشی رفتار کردن شایسته نیست.

 

* یکی از اتفاقات حاشیه‌ای نشست فیلم ماه گرفتگی قرارگیری یک دوربین رو به خبرنگاران و عکاسان بر روی میزی که عوامل فیلم‌ها پشت آن می‌نشینند، بود که این اتفاق باعث اعتراض برخی خبرنگاران شد و به همین دلیل در نشست بعدی خبری از دوربین نبود.

 

* در آخر این که، حبیب ایل بیگی، محمد مهدی طباطبایی نژاد، حسین پارسایی، محمد حسین مهدویان، الناز شاکردوست، مرتضی رزاق کریمی، پژمان لشگری پور، میلاد کیمرام و محمدرضا عباسیان از دیگر مدیران و هنرمندان روز پنجم جشنواره در برج میلاد بودند.



 تاريخ ارسال: 1395/11/15
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.