پرده سینما

اصغر فرهادی: برخی تفسیرها اسکار را برایم تلخ کرد

پرده سینما


 

 

 

 

 

 

 

اصغر فرهادیشرق: «برخوردهای سیاسی، اسکار را برایم تلخ کرده. خوشحالم از اینکه با کسب دومین اسکار دل مردم ایران را شاد کردم؛ بااین‌حال برخی تفسیرهای سیاسی، شیرینی این پیروزی را برایم تلخ کرده است».

دو هفته پس از کسب دومین اسکار بهترین فیلم خارجی، اصغر فرهادی که هم‌اینک برای ساخت فیلم جدیدش در اسپانیا به‌سر می‌برد، با «ورایتی» و اسکرین‌دیلی گفت‌وگو کرده و این جملات را بر زبان آورده است.

فرهادی در پاسخ به سؤال خبرنگار «ورایتی» مبنی‌بر اینکه آیا مسائل سیاسی در کسب جایزه اسکار تأثیرگذار بوده یا نه، می‌گوید: «من کنترلی بر اتفاقاتی که افتاده یا خواهد افتاد ندارم. چون این فیلم قبل از تمام این ماجراها از سوی هیئتی از ایران برای اسکار ارسال شده بود، آکادمی هم آن را برای حضور در اسکار ۲۰۱۷ انتخاب کرد. اقدام من در نرفتنم به مراسم اسکار فقط واکنشی بود به یک قانون نادرست».

او دلیل انتخاب انوشه انصاری و فیروز نادری به‌عنوان نمایندگان خود در مراسم اسکار را چنین بیان می‌کند:‌ «آنها زمین را از بالا دیدند. از آن بالا تمام این تقسیم‌بندی‌ها و محدودیت‌ها بی‌معناست؛ چون مرزی در آنجا وجود ندارد».

فرهادی فیلم جدیدش را سپتامبر ٢٠١٧ (شهریور ٩٦) با بازی پنه‌لوپه کروز و خاویر باردم، زوج برنده اسکار در اسپانیا مقابل دوربین می‌برد. پیش‌بینی می‌شود این فیلم برای سال آینده آماده نمایش شود. او در گفت‌وگو با نشریه «اسکرین» ضمن اعلام اینکه این زوج سرشناس اسپانیایی لزوماً در این فیلم در نقش زن و شوهر ایفای نقش نمی‌کنند، گفت: بار دیگر در این فیلم نیز زوج‌های مختلفی حضور خواهند داشت و داستان فیلم نیز درباره خانواده و روابط خانوادگی است، اما این‌بار جنبه‌های جدیدی نیز به آن اضافه شده است. پنه‌لوپه کروز و خاویر باردم در فیلم بازی می‌کنند، اما لزوما اینجا زن و شوهر نیستند.

او با اعلام اینکه فیلم‌نامه این فیلم را به زبان فارسی نوشته و سپس به زبان اسپانیایی ترجمه شده است، توضیح داد: من به زبان اسپانیایی صحبت نمی‌کنم، اما از اکنون تا زمان آغاز فیلم‌برداری این فرصت را دارم تا با موسیقی فیلم بیشتر آشنا شوم و نهایت تلاشم را خواهم کرد.

این کارگردان برنده دو جایزه اسکار که پیش از این نیز فیلم گذشته را در فرانسه ساخته، با اشاره به اینکه ساخت فیلم به زبان خارجی موجب تغییر دیدگاه سینمایی نمی‌شود، گفت: احساس نمی‌کنم تغییر زبان موجب تغییر دیدگاه شما شود. نگرش من همدردی با همه شخصیت‌هاست که سطحی از همدردی و دلسوزی عمومی است.

همچون سایر فیلم‌های فرهادی هنوز اطلاعات زیادی درباره این پروژه سینمایی وجود ندارد، به‌جز اینکه پدرو آلمودوار، سینماگر مطرح سینمای اسپانیا که امسال رئیس هیئت داوران جشنواره کن نیز هست، تهیه‌کنندگی این فیلم را برعهده دارد و این فیلم از سوی کمپانی فرانسوی ممنتو به فروش می‌رسد.

اصغر فرهادی پیش از این در گفت‌وگویی با «شرق» علت انتخاب پنه‌لوپه كروز را چنین توضیح داد: ‌«همیشه بازی او را دوست داشتم، مخصوصاً در فیلم‌های اسپانیایی‌اش مثل وولور، ساخته پدرو آلمادوار. همان یک‌سال پیش که با هم درباره داستانی که برای ساختن در نظر داشتم صحبت کردیم، از شوق و اشتیاقی که در او دیدم مطمئن شدم برای این نقش انتخاب درستی است. بعدتر با خلق‌وخو و روحیات شخصی، انگیزه بالا و عشقی که به‌ کارش دارد مطمئن‌تر شدم او همان کسی است که باید این نقش را بازی کند».



 تاريخ ارسال: 1395/12/20
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>سعید مهرپور:

حاج اصغر ولشان کن دستشان به اسکار نمیرسد / همچنان بساز و سیربامان کن

1+1-

چهارشنبه 16 فرورد¡




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.